HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Swan 6.1 Speakers - Någon som hört dem?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:23:40  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Hej,

är det någon som har hört Swan Divas 6.1 Speakers?
http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=199

Priset jag skulle få betala är 10 papp.

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/17 :  10:31:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Nix, aldrig hört. Däremot är det inte helt svårt att gissa sig till vilket stort brittiskt högtalarmärke som man hämtat en smula inspiration från i designen...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

boniac
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:40:41  Show Profile  Visit boniac's Homepage Send boniac a Private Message
Blue: Haha, det är sant. Men du kan inte uttala dig något om diagrammen som visas i länken ovan?

"Connys gitarr är så svår att han ibland måste dra den inför rätta för att få den stämd."
Thomas Öberg, Bergman Rock, Hässleholm 29/5.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/18 :  07:25:27  Show Profile Send svanbo a Private Message
Stora och fina, ser rejäla ut och det är ju alltid bra :)
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  11:10:12  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@boniac: När du nämner priset så blir jag lite fundersam. Jag misstänker att du ska handla från Kina. För tillfället så arbetas det ju med en beställning på Prisjakt där några, bland annat, ska beställa Swans Diva 6.1. Det pris jag såg där var 10000 inklusive centern C2 och surrounderna R2.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/18 12:46:58
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  11:28:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Svårt att sia nått då man bara ser mätningarna och man vet väldigt lite om hur det mättes.

Märkligt är att "Frequency Response" och "Cumulative spectral Decay" ger väldigt olika resultat.
Impedanssvaret ger information om ett bassystem som inte är avstämt som jag stämmer av bassystem.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  12:33:20  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Engelholm Audio: Jag är dåligt insatt på vad "Cumulative spectral Decay" innebär, kan du förklara? Hur borde impedanssvaret se ut om det hade varit avstämt som du gör?

Är det samma problem även med 5.1:orna, eller är det ännu värre?

http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=152


Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  12:57:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
För "Cumulative spectral Decay" skall du i nollläget ("längst in") ha samma kurva som i "Frequency Response". Annars är dessa mätt på olika sätt. Jag får uppfattningen att "Frequency Response" mätt mycket nära eller nån "smoothat" (medlat, tillsmetat) graf.

"Cumulative spectral Decay" är en mätning som visar hur ljudet klingar ut efter att signalen till högtalarna upphört. Tänk dig en kyrkoklocka. Slå till på den och den klinga lååååångt efteråt. Analogt med det kan högtalare klinga ut olika länge (efter en signal) beroende på hur pass död konstruktionen är.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  13:18:15  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för förklaringen. Det skiljer som du säger helt klart mycket mellan de graferna. Med tanke på hur Spectral Decay ser ut får man väl hoppas att det är SPL vs Frequency som är korrekt.

Men, hur var det med impedanssvaret?

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/18 13:26:50
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:02:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Här är mina Duo (igen ):

Impedanstopparnas förhållande till varandra är i princip omvänt mot Swans. När dom är i jämhöjd är det "normalt" och när dom är som jag har dom är det en underavstämd konstruktion. Åt andra hållet finner jag blir blötare, sladdrigare bas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:49:15  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Okej då är jag eventuellt med på tåget igen. Om jag inte fattar ditt resonemang helt fel så tycker jag i så fall att det ser ut som om 5.1:orna har en impedans som klart mer påminner om dina Duo än vad 6.1:orna gör, men med en klart större skillnad i impedans mellan första och andra toppen för Svanarna. Är det korrekt uppfattat?

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/18 14:51:54
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  14:55:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tjaaeeaaa...nästan!

Det skiljer ju en del mellan Duo och 5.1 också men inte lika mycket som mot dom större Svanarna.
5.1 liknar mer Duo om vi tittar i basområdet, men uppåt skiljer sig högtalare en del åt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:13:46  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Jo, jag ser också att speciellt för frekvenser över 2kHz så har Svanarna ett klart annorlunda uppförande.

Nu är jag frågvis, men om du bara kollade på den övre halvan av diagrammet, hur skulle du i så fall tro att de låter där jämfört med dina Duo (som givetvis är mycket bättre).

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:15:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det går inte att säga utifrån impedanssvar allena och heller inte utifrån frekvenssvar. Krävs mycket mer indata än så för att ens kunna gissa... Känner att jag drar iväg off topic och att det blir mycket fokus på Duo vilket mest var menat som "ett exempel helge".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/18 :  15:21:53  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Okej. Var bara lite nyfiken på att se om du kunde ge en beskrivning som överensstämmer med hur jag uppfattar ljudet.

Tackar för all information, den bör kunna hjälpa fler än mig, om nu någon hittar till denna tråden.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/11/18 16:07:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000