HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/16 :  17:31:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Är det någon som vet om SAT amplifix har en balanserad signalväg, eller om den balanserade ingången görs om till singelended igen direkt efter kontakten? Och om den görs om, hur är det i så fall med CD-spelare? Är de också singelended i signalvägen med omvandlare till balanserad bara för drivning ut?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/16 :  17:53:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.bladelius.com/SAT/index.htm

Klippt från ovan:
Dual transformer power-supplies for the digital and analog section.
24bit / 96 kHz up-sampling circuit
Re-clocking circuit for optimal jitter performance
Fully balanced analog circuit
True balanced analog output (XLR)
Unbalanced analog output (RCA)
SPDIF (RCA) and AES/EBU (XLR) digital output
CD TEXT ready

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:40:53  Show Profile Send gcs a Private Message
"CD TEXT ready"

Vad menas med det? Har den CD-text eller kan man få det mot en summa.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:47:26  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Björn-Olas spectext gäller Cdfix.
Angående Amplifix kan man läsa bl a "Fully balanced design from input to output" på samma site.

Cdfixens "CD TEXT ready" betyder verkligen "ready". Funkar som standard.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/16 :  20:39:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tackar för det.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/16 :  21:37:47  Show Profile Send perob a Private Message
Kan bara bekräfta att Amplifixen är fullt balancerad, jag har varit inne och modifierat min en del... Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/17 :  13:22:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är Amplifix:


Fully balanced design from input to output
1 balanced input (XLR)
5 single-ended inputs (RCA)
Adjustable input sensitivity
Preamplifier signal output (RCA)
Surround-processor input (RCA)
Full function remote-control
WBT speaker-terminals



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:13:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Eftersom det nu är helt balanserad signalväg, är det stor mening att hitta en balanserad CD då, och vilka alternativ finns det? Thule har ju en, kombinerad CD och DVD dock, och så då CDfix och freja, men jag vet inte om jag vill köpa begagnat och freja är ju en anings dyr.Det jag tycker saknas i min Denon DCD755 är mest att den inte verkar räcka till i toppen och det låter lite dämpat och tillbakahållet, vill liksom inte klinga ut ordentligt (speciellt tydligt om man lyssnar på låga volymer, verkar vara betoning på bas och mellanregister då, har alltid tyckt att det är tvärtom tidigare, ingen bas men mer mellan och diskant på låga volymer). Tänkte att det kunde vara en fin julklapp till mig själv i år. Hum hum...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2004/11/17 15:22:07
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:49:38  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag kör RCA-XLR från min CD, det verkar fungera utmärkt. Saxat från Harmonys hemsida:
quote:
Obalanserat till balanserat
Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång.
Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt.
Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:26:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
CDfixen säljs ju på begagnatmarknaden, runt 8000 kr.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:06:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
jo, kanske skall leta där i alla fall...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:56:37  Show Profile Send perob a Private Message
Med risk att hamna lite OT så har jag två kommentarer;
1) Amplifixen upplever jag låta bättre via den balancerade ingången, jag har kört både balancerad DAC med balancerade kablar och kabel som konraqu nämner från obalancerade signalkällor.
2) Om du upplever skillnader vid olika ljudnivåer tror jag att det är andra delar som högtalarna och rummet som bidrar till detta mest och inte din 755:a. Jag menar att signalnivån ut från spelaren ju alltid är den samma.

Jag skulle nog börja med att prova en RCA->XLR kabel...

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/18 :  09:08:07  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag måste få fråga en sak...Menar ni alltså att man använder RCA-kontakt på cd-spelaren och som sedan går in i en XLR-kontakt på förstärkaren? Räknas det som en balanserad signalväg? Orsaken till min fråga är att jag är intresserad av Primare cd21 (som inte har XLR) och som skall anslutas till en Thule int. förstärkare (som har en XLR ingång). Blir det samma sak som om cd-spelaren också hade varit balanserad?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/18 :  10:32:03  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
perob, det har du ju rätt i. jag vet att högtalarna står för nära bakvägg, inte mycket att göra åt just nu dock. Men dessutom finns det detaljer i diskanten som inte heller kommer fram, och även på högre volymer tycker jag att det låter lite stumt, klingar inte riktigt ut, fast det hörs definitivt inte lika tydligt som på låga volymer. Köpte nyss en Ixos-kabel (silver gamma någonting tror jag den hette), kanske skulle sälja den och köpa en RCA-balanserad istället (byte, någon?)?
Pewe, utan att riktigt veta så utnyttjar man den balanserade signalvägen hur som, tror inte att det finns 2 parallela i förstärkaren. Den enda skillnaden är väl hur referensen tas ut, kör man in på RCA-kontakten kan jag tänka mig att den är AC-kopplad (?), annars blir det ju lustigt med DC-offset, kör du in på XLR-kontakten är den säkert DC-kopplad, och referensen kommer från CD-spelaren istället, så den enda DC-offset du har är den som CD-spelaren har inbyggd i sig själv (eller också är båda DC-kopplade, och RCA-ingången får då större offset pga två skillda referenser). Och nej, det blir inte samma som om CD:n hade varit balanserad också, då hade du haft signal på båda stift, nu är den ena bara DC med signal på andra stiftet, med balanserad signal har du 2 signaler med 180graders sillnad mellan sig. Blir säkert rättad snart om jag är ute och cyklar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000