Author |
Topic |
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/20 : 19:00:42
|
Fyhr, Håller med dig. Sarah McLachlan Afterglow är en av årets skivor...
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 18:09:27
|
Intressant lista där Blue. Franz F. har jag också med på min lista. Kul med lite nya tips annars. "Millionaire" växte under tiden jag hörde låten, däremot gillar jag inte "Milkshake" så mycket - vilken stil går albumet i?
The Go Team lär jag nog slå till på - lät riktigt skönt.
|
|
|
yahriel
Member
468 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 12:02:15
|
Angående Interpols nya. Tyckte i början att Antics inte alls levde upp till Interpols potential men efter ett antal genomlyssningar av skivan så tycker jag faktiskt att den nya är bättre än den gamla... jämnare framför allt.
Annan skiva som kom i år som var mycket bra:
The Faint - Wet from birth |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 12:50:06
|
U2 How To Dismantle An Atomic Bomb fick ett förhandsex, den är bra! Det klart bästa dom fått ur sig sedan Jochua Tree.
Loretta Lynn Van Lear Rose gillar jag oxå hårt.
För mig har det blivit lite plattor under året. Har drabbats av hemmabiosjukan det har blivit mer av det under året. Vi får se om jag tillfrisknar under 2005!
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:04:18
|
Tre skivor jag köpt i år och som jag gillar:
- Anna Ternheims debut (hon sjunger väldigt fint sina melankoliska visor på en mycket fint inspelad skiva)
- Tom Waits senaste (jo jag tycker han gör musik fortfarande, men annorlunda mot förr. Lysande gitarrspel av Marc Rebot (heter han väl))
- Hillary Hahn spelar Elgars violinkonsert (HH går från klarhet till klarhet, lysande känslig och lyssnande violinist i perfekt samspel med orkestern i ett stycke man inte hör så ofta)
Om det är årets bästa har jag ingen aning om, jag har inte hört alla... |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/11/25 : 10:12:28
|
Jag undrar om inte Silverbullits nya platta, Arclight, bör vara med här, jag har inte lyssnat på hela än men Run är den bästa låt jag hört på mycket länge.
EDIT: Nu behöver jag inte undra längre. Recensenterna hade rätt den här gången. J-vligt bra skiva. Ett måste för alla som en gång i tiden satt och deppade till Joy Division |
Edited by - sisko on 2004/12/08 15:40:53 |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/11/30 : 13:56:13
|
Jag måste nog lägga till ett par nyanlända skivor på årets-bästa-lista: Drive-by truckers: The Dirty South (Som en blandning av Steve Earle, Neil Young med Crazy Horse och en dos Ryan Adams). Alldeles fantastiskt bra Americana Jon Brion: I Heart Huckabees (OST 2004). Producerade bl a Aimee Manns "Magnolia" och har tydligen skrivit en hel del filmmusik. Här bjuds på såväl pop som instrumentalt i - ja lite Beach Boys och Beatles anda! Ruskig bra!
tycker Gabe |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/12/02 : 00:24:44
|
Kom på en skiva till:
The Bronx (debutplatta)
Släpptes under våren 2004 i Sverige, riktigt grym och brutal amerikansk hardcore punk! 100 % ös och energi. |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 13:14:26
|
Dream Theater - Live at Budokan (DVD)
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 14:59:11
|
The Solution - Communicate! Nicke från The Hellacopters och Scott Morgan gör 60-tals soul med blåsorkester och allt. Ett guldkorn. |
Exit Planet Dust |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 16:38:17
|
The Solution - Communicate - var hittar jag den? Snabbkoll på ginza respektive cdon gav inget. Skivbolag? tackar... gabe |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 18:15:09
|
Några BRA skivor 2004 är:
Europe - Start from the dark Megadeth - The system has failed
Sen har ju Kansas släppt ytterligare 2 klassiker remastrat. Första plattan med samma namn och Song for america. Höjdarplattor båda två. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 18:53:21
|
Jag kan inte nominera någon alls. 2004 går till historien som det år då jag köpt minst nyutgivna skivor på väldigt länge...
Jag har nog bara köpt en nyutgiven som jag tycker kan nämnas här: Diana Krall's "the girl in the other room". Annars har jag nog köpt ett 100-tal album, men de är från betydligt bättre årgångar. Kort sagt 2004 verkar inte gå till historien som ett år då det släpptes bra musik. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 19:33:32
|
Kullrusk med Kullrusk (Kullhammar och "Ruskträsk") spelar saxofonjazz genom Marshallstackar och distpedaler. www.kullrusk.com
Nysch med Bazar Blå som kallar sig själva för Transglobal Tripfolk. http://www.bazarbla.com/
Och så den efterlängtade förlängda CD-utgåvan av The name of this band is ... Talking Heads |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 21:07:00
|
Gabe, fel av mig de heter inte the solution utan bara Solution. Finns att köpa på Ginza bland många andra.
När jag liks är igång så kan jag passa på att utnämna The Tough Alliance - Make it happen, till årets svenska låt. |
Exit Planet Dust |
Edited by - n0p on 2004/12/07 21:14:10 |
|
|
emp
Member
127 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 23:19:57
|
Mina favoriter detta år är
Bloodbath - Nightmares Made Flesh Isis - Panopticon Yyrkoon - Occult Medicine The Haunted - rEVOLVEr
Det är som sagt lite hårdare musik :) |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2004/12/07 : 23:55:28
|
1. Einstürzende Neubauten - Perpetuum Mobile (vissa låtar för industriella men den har gått varm) 2. Nick Cave & the Bad Seeds - Abottoir Blues / Lyre of Orpheus (inte deras mest spännande platta, men fortfarande bättre än det mesta) 3. Sophie Zelmani - Love Affair (dec 2003) 4. Rammstein - Reise Reise (perfekt för gymmet)
Lyssnar fortfarande och vet inte vad jag ska tycka: Pj Harvey - Uh huh Her, Leonard Cohen - Dear Heather, Tom Waits - Real Gone. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2004/12/08 : 09:48:49
|
Mitt bidrag till listan
Clouddead - Ten Inte hälften så bra som första plattan men ändå sjukt bra. Progressiv avantgarde hip hop.
Passage - Forcefield Kids Så fort nån från Restiform bodies gör en egen platta brukar det bli bra och det blev det här också. Vad ska man kalla detta, Indie rap?
Telephone Jim Jesus - A Point Too Far To Astronaut Så fort nån från Restiform bodies gör en egen platta brukar det bli bra och det blev det här också.
Jedi Mind Tricks - Legacy Of Blood Bästa "vanliga" hip hop plattan som släppts i år.
Goretex - The Art of dying
Necro - The pre-fix for death Necro är kung helt enkelt.
|
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
traveller
Member
132 Posts |
Posted - 2004/12/08 : 20:19:48
|
Några av årets bästa enligt mig:
Richard Buckner - Dents and shells Alison Krauss & Union station - Lonely runs both ways Kasey Chambers - Wayward angel Iron & Wine - Our endless numbered days Steve Earle - The revolution starts now
Har säkert glömt många men dessa är i alla fall riktiga pärlor. |
» Min anläggning |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 00:44:54
|
Grey De Lisle: "The Beatiful Ghost". Basert på sterke melodier og tradisjonell US folk-rock/visesang med et snev av country (?), men i en helt spesiell innpakning og fremførelse. Langt fra mainstream, men dette er ETT eksempel på et fantastisk 2004-album! Damen synger med en innlevelse og "passion" jeg sjelden har hørt maken til! |
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
Jon MW
Member
223 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 09:40:31
|
Några fler Hip Hop skivor måste va med här.
Dilated: Peoples Neighborhood watch En av de bästa Hip Hop skivor i år. Mycket bra täxter och bra produktion. Har helt klart mycket mer att säga än alla de artister man normalt hör på TV/radio.
Jadakiss: Kiss of death Klart bättre än jag hade väntat mig. Hans texter brukar va bra men kan ha lite dåligt med innehåll i låtarna. Dock finns det betydligt mer innehåll än jag hade väntat mig.
E40: Yesterday today & tomorrow Kanske inte de bästa texterna, men riktigt kul att lyssna på. Han har en väldig egen stil som kommer fram på den här halva samlings skivan.
Xzibit: Weapons of mass destruction Ett av de bästa album han har gjort. Inte lika bra som det första At the Speed of Life. Men klart bättre än de senasta två. Känns som han har kommit ner på jorden.
Westside Connection: Terrorist threats Den roligaste comebacken på länge. Riktigt hårt och politiskt, gäller dock bara hälften av låtarna. Andra hälften är bra men faller lite när det kommer till innehållet i låtarna. Men en riktigt kul comeback efter sju års tystnad.
Måste lägga till den här som jag köpte idag.
Dead Prez: Revolutionary but gangsta Riktigt riktigt bra skiva. Måste nästan va den bästa Hip Hop skivan i år, kan inte komma på någon bättre. Härlig produktion, bra texter som betyder något och inte bara en lång följd av ord. Det här är Hip Hop när det är som bäst!
|
Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077
KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se
|
Edited by - Jon MW on 2004/12/09 13:45:37 |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 11:05:53
|
Neurosis: I en klass för sig själva, som vanligt. Stina Nordenstam: Snygg och självsäker musik. Finns fler också, Nasum och Today is the Day har båda släppt bra skivor. |
//Mvh. Daniel |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 13:10:27
|
Så där ja, massor av spännande tips strömmar in. Hur kul som helst! och vem har sagt att årets skivor måste vara producerade 2004? ös på! gabe |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/12/09 : 22:00:42
|
Oj, hade lyckats missa en skiva i min lista Såklart ska denna vara med i absoluta toppen av årets bästa skiva: *Neurosis - The Eye of Every Storm Ett absolut mästerverk som jag tycker t o m folk som inte lyssnar hård musik borde kunna ta till sig den enorma svärtan som Neurosis visar. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/12/11 : 00:56:32
|
"Såklart ska denna vara med i absoluta toppen av årets bästa skiva: *Neurosis - The Eye of Every Storm"
Lyssnade lite på Amazon på denna skiva. Låter lite som Nick Cave möter Trent Reznor minus syntar? Ganska lugna låtar - verkar inte helt dum...
"..vem har sagt att årets skivor måste vara producerade 2004?"
Då så. Den kom 2003, tror jag och har blivit en klar favorit hos mig senaste tiden: Killing Joke - The Death and Resurrection Show Hårt och mörkt. Jag gillar verkligen Jaz Colemans röst som är respektingivande UTAN en massa dist. eller pålagda effekter. Man bör gilla hårdare musik men det finns variation i melodi och produktion. Dave Grohl bankar på trummorna. |
|
|
Topic |
|