HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blir det bättre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2004/11/15 :  14:26:49  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Har ett par frågor.

Hade två par högtalare innan men ska nu endast behålla mina små gullergrisar Sonab OD11.

Nu till saken:
Mitt system i övrigt:
försteg: Rotel Rc-990Bx
Slutsteg 2xRotel Rb-850 2*50w el 1*150w
CD: Sony Cdp-250

1. Finns det någon fördel med att driva OD11:orna med ett varsitt slutsteg bryggat? Jag menar i orginal så var ju OD:11 specade till 40w i effekttålighet. Eller är det bra att ha "headroom" på 110w?

2. Funderar på att köpa en Pioneer dv-470k som dvd/cd spelare. Den är ju både billig och har fått bra kritik. Men Kommer det att bli stor skillnad mot min gamla cd, som f.ö. är riktigt gammal?

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  14:34:04  Show Profile Send Harman a Private Message
Du kan ju köra med biampning om du vill och om det går med dina Sonab.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  14:56:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Råd till fråga 1. Testa så mycket olika lösningar på hur du skall driva dina högtalare med dina slutsteg, det som låter bäst kör du på.
Råd till fråga 2.åk och lyssna på 470 (1600kr) och jmf gärna med 575 (2300kr) är du nöjd med ljudet så försök att låna hem den och jämför direkt mot din Sony. Om sonyn är riktigt gammal borde det bli ett lyft.
Jämför gärna oxå med en ren CD spelare tex Denon DCD 485 (2000kr) alternativt Denon DVD 1710/1910 (1700/2600kr) om DVD funktionen är viktig. provlyssna alltså en del olika produkter så du får en uppfattning om hur bra ljudet i de olika spelarna är.

Mvh Dan

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:50:08  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Kul med OD11!

Fråga 1:
Carlsson trivs bra med mycket effekt! Jag skulle gissa på att den bästa prestandan fås om du kör stegen bryggade.

Sen har jag lite erfarenhet av gammla 800serien och Carlsson, hade ett rotel 870 en gång i tiden.
Detta steg var skramligt i mellanregistret och ganska hårt ljud överlag.

Fråga 2:
470n är troligen en bra spelare för pengarna, har inte hört den men däremot 370, 575 och 868 i ett jämförande test.

Sen är ju det som jag antar ger den absolut bästa ljudförbättringen per krona på ett par Carlsson; Har du uppgraderat med CT62-diskanten, nya basar och renoverat filter?

Mvh Tux - Carlssongalning


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:07:29  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Jag har inte fixat filtren behövs det då komponenterna var av god kvalitet?
Självklart nya element!
Nästa par högtalare blir nog ett annat par Carlsson. För det väljud/volymenhet/krona i OD11 gillar jag!


Slutstegen låter iaf mycket bättre än min förra gamla yamaha.
Precis när jag bytte så tyckte jag att diskanten kanske hade lite väl hårda ss ljud, men det var nog snarare så att min gamla stärkare var sämre för när jag nu lyssnar på den så gillar jag inte dess ljud.

Och i ärlighetens namn så köpte jag bara Rotel för utseendet. Där finns bara det som behövs och inget mer.
En ON knapp, volym, balans, ingångsväljare.
jag menar, vem f-n vill ha 300 knappar och 35 blåa leds?
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:25:09  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Komponentkvaliteten bör vara skaplig, det är ju trots allt ett par Carlsson.
Jag antar att du redan kikat på www.carlssonplanet.com?

Där finns massa matnyttiga tips om hur och vilka komponenter som är vettiga.

Min 870 var mitt stora steg in i hifin då den kunde locka fram enormt mycket mer välljud ur mina dåvarande Galemonitorer än vad jag hade innan.

Jag håller med om att rotel hade ett vackert formspråk då 850, 870 och för all del 990 tillverkades.

Nuförtiden sjunker jag djupare ner i diy-träsket när det gäller stärkare... ett Hypex UcD400 är under byggnation. Ett steg som verkligen kan rekommenderas till carlsson.

Mvh Tux

Välkommen in i Carlssonträsket!




Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:49:30  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Jag har nu provspelat min nyinköpta Pioneer dv-470k multiregion, och jösses vilken skillnad!! Helt klart värd de 1290:- inkl frakt jag gav. Hade ett par kompisar sittandes i soffan och de undrade vad som hände när jag spelade samma skiva först i den nya o sen den gamla. Det låter nu väldigt mycket bättre!!! riktigt nöjd om det inte märks!
Bildkvaliten är jag nöjd med, har inte så mycket att jämföra med, men ingen banding och skarp bild.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000