HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på Mini Disk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/04 :  20:11:44  Show Profile Send maGot a Private Message
Är sugen på en Mini Disk som är inspelningsbar. Någon som har nått shyst tipps? I prisklassen 3-4 tusen.

Mini disk är väll hifi oxå?

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/10/04 :  20:30:54  Show Profile Send AKA a Private Message
Bärbar eller inte?
Go to Top of Page

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/10/04 :  20:31:38  Show Profile Send rejman a Private Message
Jag har själv en Sony MZ-N1.

Den är så skön och ett superbra ljud i. Skalet e helt i magnesium så stryktålig e den.

Här kan du få den för 3300 kr

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=41324


Varför blir man aldrig nöjd för....?
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/04 :  20:41:14  Show Profile Send maGot a Private Message
Jaha, visste inte att de fanns "obärbara". Jag letar efter en bärbar.

rejman: Blir det bra ljud när du spelar in med en mick?

Edited by - maGot on 2002/10/05 09:36:41
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2002/10/05 :  09:43:16  Show Profile Send candyraver a Private Message
obärbara? =) njaaa kanske menar stationär....

själv föredrar jag helt klart minidisc framför mp3-spelare, MD är mer flexibelt. DÅ var de sagt.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/05 :  09:48:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ursäkta en idiot på MD men hur funkar det med inspelningen? Kan man spela in från datorn och CD spelaren?? Hur mycket får man plats med? Hur gör man?
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:25:13  Show Profile Send candyraver a Private Message
ironi är alltid kul Pjotre, till en viss gräns...
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:44:28  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Titta gärna på Sony ur Es-serien brukar hitta dom beg.eller på Lasse Bengtsson vid St.Eriksplan i Stockholm dom brukar rea ut dom
Mvh
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/05 :  21:03:03  Show Profile Send maGot a Private Message
Är det stor ljudskillnad på dom olika eller hör man ingen skillnad?

Vilka värden ska man läsa på i så fall? (skratta inte nu )
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:09:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle vilja rekommendera SHARP 877... den är riktigt trevlig, och ruskigt bra batteritid!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/06 :  13:10:31  Show Profile Send maGot a Private Message
Lurrans!! De ska kollas upp..
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/06 :  13:14:14  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Funderar också på något bärbart. Men jag vet inte om jag vill ha cd-spelare, mp3-spelare eller MD...

mp3 är kanske enklast och mest praktiskt, men jag antar att man får något sämre ljudkvalitet i en bärbar sådan jämfört med MD?
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/06 :  14:34:59  Show Profile Send maGot a Private Message
Fördelen med MD måste ju vara att man kan ha flera "kasetter" med sig.

På en mp3 spelare så kan man ju bara ha med sig dom låtarna som finns i minnet. Har jag fel?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/06 :  14:40:47  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Originally posted by maGot
På en mp3 spelare så kan man ju bara ha med sig dom låtarna som finns i minnet. Har jag fel?


Det har du nog alldeles rätt i! En variant kan ju vara en bärbar cd spelare som även spelar mp3 skivor! Det var nog det jag tänkte på när jag sa mest praktiskt...
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:22:45  Show Profile Send maGot a Private Message
Jo, det klart, men jag vill kunna spela in mina tuffa metal-riffs på den
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/10/07 :  10:01:17  Show Profile Send millenniumking a Private Message
då är det nog mest praktiskt med en MD för dig. Men det är klart, du kan ju spela in dina riff till datorn och konvertera till mp3
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/07 :  10:30:02  Show Profile Send maGot a Private Message
Jo, eller bandspelare >>> data >>> mp3-spelare
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/07 :  12:28:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by maGot

Är sugen på en Mini Disk som är inspelningsbar. Någon som har nått shyst tipps? I prisklassen 3-4 tusen.

Mini disk är väll hifi oxå?


God morgon lunch MaGot!

Tyvärr får du inget tips på specifik apparat av mig. Varför? Jo, för att det beror lite på vad du ska ha din MD till.

Minidisc är ett snålokodningssystem liksom MP3. Det går "mycket bra" att spela in från ljudkällor som tidigare inte har varit snålkodade, t ex CD-skivor*. Ett problem som har blivit allt tydligare de senaste åren är allt fler ljudsystem som använder sig av snålkodningsmetoder, t ex digital-TV (DVB-T, DVB-S, DVB-C), digitalradio (DAB), DVD-Video, MP3-spelare, Minidisc, Strömmande internetmedia, m fl?.

Gemensamt för ovanstående medier är att bithastigheten är anpassad för att snålkodningen endast skall göras en gång på slutet. Om man då som glad heminspelare ska spela in med ett ytterligare bitreducerande format, t ex Minidisc, spelar det väldigt liten roll hur kvaliteten på apparaten är gjord med A/D, D/A, etc. Det är s k kaskadkodningsfel som fullständigt kommer att dominera upplevelsen av ljudet. Vid snålkodning av ljudet en gång kan man grovt säga att frekvensområdet delas in i olika frekvensband. Vissa svaga nivåer i ett frekvensband maskeras av andra starkare nivåer i närliggande frekvensband genom hörselmekanismens natur. Man kan därmed sänka bitupplösningen i det frekvensband som är maskerat och därmed tillförs kvantiseringsdistorsion, som hörselmässigt maskeras. Problemet uppstår när man spelar in ett ljud som tidigare varit snålokadat. Den nya kodaren tror då att allt ljud skall kodas, även det ljud som tidigare har tillförts kvantiseringsdistorsion till. Resultatet är att ljudet brukar bli mycket konstigt i främst diskantområdet med ett susande fladdrande ljud. T o m endast en enda ljudkodning gör att det inte blir bra ljud i bakkanalerna om man använder Pro Logic II eller liknande matrisdekodrar.

Det går mycket bra att spela in tidigare snålkodade ljud med ett linjärt inspelningsformat, t ex CD-R/RW, DAT, ljudkort och inspelning i wav-format, A-DAT, DTRS, m fl.

Således blir min rekommendation att köpa en stationär CD-brännare för ungefär samma mängd pengar istället, det finns massor av fabrikat, t ex Philips, Pioneer, Yamaha, Denon, ... Det är ett betydligt bättre tekniskt format än MD.


* Numera gör inspelningstekniker ibland vissa delar av inspelningarna på andra bitrreducerade format som sedan mixas i PCM-domänen. Oftast för att en MD-inspelare är så billig och strulbefriad jämfört med DAT. Således blir efterföljande inspelningar med snålkodningssystem dåliga även här.


Hälsningar
Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/10/07 :  12:55:01  Show Profile Send maGot a Private Message
Knoppen: Tack för upplysningarna!!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/07 :  13:04:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tack för tacket!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000