HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Har också blivit med horn...bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:59:20  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej alla,
För ett tag sedan blev jag med Tangband
Nu har jag blivit med horn också. Blev sugen när jag läste att Fisksmisk Ola hade gjort ett par med sina TB 3tums bredbandare. Jag "stal" hans ide rakt av i princip, utan att skämmas. Det blev ett par modifierade Fostex recommended till mina 4 tums W4-657SB.
Jag har inga mätningar, kommer troligtvis inte att göra det heller. Mina öron njuter, jag njuter!
Vilken bas! Jag trodde inte det var möjligt med en 4tummare!!! För att ha något att jämföra med så använde jag mina Cerwin Vega AT-40. Jag vet... Det är inga superhögtalare men jag har inga andra. Vilket som, basen (TB) hänger med CV i normal/mellanlåg nivå. Rösterna är superklara jämfört med CV. Allt är bättre. Dock är 4tummaren lite klen i diskanten, för att testa hängde jag på ett piezohorn som jag hade liggande i källaren. Blev genast bättre, dock är piezon väldigt skarp ibland, för vass på nåt sätt. Byter när Gruppköp II är klart.
Nu ska jag "bara" fixa lite finish på hornen. Kommer nog att ta ett tag. Tänkte driva dem med min nyinkomna GC när den blir klar.
Här är min modifiering på hornet:
Till höger är Fostex orginal.



MVH
Nicks

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2004/11/13 09:51:13

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:04:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nice kul att du gillar dina horn, jag är lite avis då jag har en liten bit kvar tills mina är klara. Har du några bilder ?

Men den som väntar på något gott ..........

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:11:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kul att folk bygger horn i dessa digitala tider då watt är hur billigt som helst och den rådande (och tråkiga) trenden är att hifi skall höras men vara så smått och omannligt att man måste ha lupp för att hitta volymkontrollen.

Bilder???
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:13:37  Show Profile Send Nicks a Private Message
Lite pinsamt... Har inga batteri till min kamera...
Får köpa imorgon. som sagt har ingen finish än. Är inte fagra för ögat, än. Men örat njuuuuuuter. Fan va nöjd jag är. Måste dock prova med lite isolering i kammaren bakom elementet innan jag fixar finishen. Jag tänkte använda någon ljus faner utvändigt och spackla/slipa/måla/slipa/måla osv... invändigt.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:56:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med Circlomanen här!
Hifi ska vara tungt, otympligt, hembyggt och alstra mycket värme!
Småvuxet designerfjams kan guldsmeder och dylikt pyssla med.

Kul att folk bygger horn, i synnerhet horn som ingen annan byggt tidigare! Nicks horn"kontur" ser mycket sundare ut än Fostex original, men jag skulle gärna vilja se lite mer avrundningar i hörnen. Sålänge gången är smal fixar man det lätt med trekantlist och när den är större med snedställda skivor. No problemo och jag kan inte för mitt liv tänka mig att snyggt avrundade hörn skulle kunna låta sämre än kantiga hörn.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/11 :  21:27:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Håller med Circlomanen här!
Hifi ska vara tungt, otympligt, hembyggt och alstra mycket värme!
Småvuxet designerfjams kan guldsmeder och dylikt pyssla med.


Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:41:27  Show Profile Send linnar a Private Message
Slänga ihop en sluten låda klarar vem som helst...
Bygga horn är för män, riktiga män.....
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:35:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Bygga horn är för män, riktiga män.....


Poesi, tamejfan!

Bara för att dra en avlägsen parallell:
Under tjafset om ubåtskränkningar i skärgården för ett antal år sedan så hade ryssarna stora bekymmer med att förstå vad som menades med de där "miniubåtarna" som vi anklagade dem för att ha liggande på lur därute.
Allt under 30 ton räknades tydligen som "fordon" i ryssland.

Min version är att allt som väger mindre än 50 kg alternativt drar mindre än 300 watt kontinuerligt räknas som Walkman

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:42:39  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hmmmm... Börjar bli lite orolig här... Hornen väger inte 50kg... Min NAD 3240PE ger bara 2x40w...

För att väga upp lite:
Jag har en 24tons bandgrävare på jobb plus 16tons vält ett antal dumpers osv...

Med andra ord, det jag inte har i vikt hemma kompenserar jag med tyngd på jobb!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:44:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
För att återknyta lite till ämnet:

Dämpningen i kammaren bakom elementet har stor betydelse för ljudet, så ägna lite tid åt att stämma av mängden dämpmaterial där.
Tydligen är det viktigt att vadden/ullen inte ligger ivägen för ingången till hornet, men det säger ju nästan sig själv.

Det där med dämpning av horn är nog ett kapitel för sig också, jag släpade mina fram och tillbaka i rummet för att stämma av basen men fick inte till det förrän jag knölat in ganska rejält med dämpvadd in i själva hornmynningen och vidare ca. en meter in i hornet.
En något oortodox lösning kanske, men det "fekalerar" jag i så länge ljudförändringarna går åt rätt håll.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7758 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:51:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nicks:

Tja, tolka inte allt jag säger helt bokstavligt

24 tons bandgrävare... Fordon alltså enligt rysk terminologi

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:58:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag känner igen mig när du pratar om att dämpa hornet jag hade liknande sysselsättning när jag byggde horn under 80-talet man hade gullfiber i hela lägenheten, inget kul alls men bra blev det till slut.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/12 :  00:31:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag körde in lite dämpmaterial mot slutet på mina horn... hörde ingen direkt skillnad, jag kanske hade i för lite. Sen har jag lite dämpmaterial i kaviteten precis bakom elementet, tyckte mig höra att mellanregistret klarades upp lite då!

Jag såg en som hade byggt horn på ett ganska smart sätt, ett "lätt" sätt också, han hade gjort en del stora böjar i frigolit eller nåt sånt, såg rätt ballt ut och bara man inte får frigolitljudet så kan det nog vara väldigt bra!

Känns som det håller på att byggas upp en liten horn-skara här på hififorum, jag kan bara säga: I like it!
Kan också säga att det blir mer horn för min del, större!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/11/12 :  01:14:05  Show Profile
Det finns ju en anledning till att man gillar Klipsch
Skulle gärna bygga något själv också, men jag förstår inte hur man räknar ut alla vinklar och liknannde
Känner någon för att ha en liten kurs så säg till

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/12 :  12:18:34  Show Profile Send linnar a Private Message
Har byggt några horn i mina dagar.
RT-hornet och 70/80-hornet.

Orsaken till att en del med tiden börjar "knöka" in
dämpmaterial i horngången är av den enkla anledning
att hornljud inte är HiFi-ljud. Horn ger en mycket
orolig frekvensgång, speciellt i mellanregistret
om hornet tillåts arbet högt upp.
En annan lösning är att låta hornet jobba upp till
max 100hz.
Ett sådant horn kanske kallas för ubåt på ryska då
den arbetar så djupt.....

Edited by - linnar on 2004/11/12 12:19:37
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:03:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
COOOLT Nicks:-))
ångrar nästan att jag bara tog hem tretummarn förra gruppköpet:-(( nåjå allt jag tar mig för blir ju lagt på ryska 5-årsplaner ändå:-(( men NÅNGÅNG!!:-))


hehe ett sådant däringa "ubåtshorn" som Linnar kallar det är jag riktigt sugen att testa med seas excel 10´an, fs 20Hz qts 0.35 20-1000Hz delas vid 100-120Hz max i en 3,4meter lång pipa:-))))) Kan det vara ett kul experiment??? kommentar från nån som kan mer än å använda ett lathundsprogram som jag gjort???

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:51:05  Show Profile Send linnar a Private Message
Membranet får ej vara för tungt.
Å andra sidan har jag sett horn med ännu
tyngre membran än Seas excel 10" som kunnat
dyka ner till ofantliga djup (för att vara
horn vill säga).
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/12 :  14:41:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Bakladdade horn är ju utmärkta på den punkten att de bara spelar de lägsta frekvenserna. Man ska max låta ett framladdat horn spela 3-4 oktaver för att få det så optimerat som möjligt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/11/12 :  16:05:17  Show Profile Send Ibbe a Private Message
-Bilder vill vi se för bövelen!

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/12 :  20:31:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Orsaken till att en del med tiden börjar "knöka" in
dämpmaterial i horngången är av den enkla anledning
att hornljud inte är HiFi-ljud. Horn ger en mycket
orolig frekvensgång, speciellt i mellanregistret
om hornet tillåts arbet högt upp.


Det du beskriver är en tunnelresonator med för kort längd och en expanderande tvärsnittsyta - inte horn. (alt, felkonstruerat horn.)

Läs på www.quarter-wave.com/Horns/Horn_Theory.html (tror jag att det heter)
Läskigt bra.Det bästa i hornkonstruktion jag sett.
quote:
Känns som det håller på att byggas upp en liten horn-skara här på hififorum, jag kan bara säga: I like it!


Bra grejor "detadärna" med horn å sånt
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:07:29  Show Profile Send linnar a Private Message
Nej, jag pratar om horn.
Har sett flera exempel där man faktiskt dämpat horn.
Hornen jobbar inte optimalt när dom dämpas men horn
som jobbar mellan 20 - 50hz tar inte skada av att
dämpas tvärt om.

Kvartvågspipor bör alltid dämpas en aning.

När jag "sade" att horn inte är HiFi menar jag naturligvis
horn som arbetar högre upp än basen. I lägre regionerna
kan horn vara riktigt bra om man står ut med storleken.

Edited by - linnar on 2004/11/12 22:11:18
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/13 :  09:21:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
bilder...




Hihi. :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/13 :  09:25:34  Show Profile Send Nicks a Private Message
Inte vackert för ögat än, men jag älskar ljudet.
Den 4dubbla masoniten jag använde för den böjda delen sprack inatt.... Jag köper nog böjplyfa på måndag och ersätter den med. Har inte hunnit att testa mig fram med dämpning ännu. Jag tog ut hustrun på middag igår kväll istället.
Dvs köpte mig tid att pula med dämpningen.

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/13 :  10:32:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Snyggt, liknar mina en hel del!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/13 :  10:52:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldigt fina! Kanske inte den absolut snyggaste finishen men kul bygge!! Det är alltid bättre att bygga än låta sig stoppas av ev, utseende och skönhetsfrågor.
Jag vill oxå bygga horn .....(lite avis å så..)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/13 :  14:31:39  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag ville inte lägga ner för mycket slantar på finish eftersom det är det första horn jag byggt och lyssnat på, förutom stora fula PA horn. Materialvalet var även det ett väldigt enkelt val. Jag bad mina snickare på jobb att såga till en plyfa som blivit över från mitt senaste bygge... Gratis är gott!
När jag är nöjd med ljudet och de är färdigjusterade så blir det att klä dem utvändigt med ljust trä och vitmålad invändigt.

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000