HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vart inhandla "skivmatta"? / Fett till skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:07:14  Show Profile Send alx a Private Message
Hejsan

Har för tillfället en Micro Seiki DD-25 (inte världens bästa vinylspelare, men den har mkt stort affektionsvärde för mig). Mitt problem är att jag endast har någon sorts gummimatta ovanpå skivtallriken, bör jag inte ha någon slags skivmatta i tyg/filt-material? Och isåfall, var kan man inhandla en sådan?

Tack på förhand!

Edit:

Har en fråga ang. äldre direktdrivna skivspelare också. Min egen (micro seiki dd-25) har minst 25 år på nacken, och har mig veterligen inte blivit smord de senaste 10 åren. Den fungerar visserligen bra så gott jag kan bedöma det (första skivspelaren jag använder), men vore det inte på sin plats att smörja motorn på något sätt? Och i så fall med vad? och hur?

Tacksam för svar!

Edited by - alx on 2004/11/12 16:01:05

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:11:08  Show Profile Send freann a Private Message
Kolla här:
http://www.vinylbutiken.se/
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/11/10 :  20:08:17  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Bör och bör, varför vill du ha en matta? Har alltid kört min DDX-1000 utan. Låter det illa?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/10 :  21:51:14  Show Profile Send alx a Private Message
Ptja, jag tror att det låter så bra som det kan men jag VET ju inte eftersom jag aldrig provat någon filtmatta. Det jag undrar över är egentligen om det är standard med skivmattor i filt, och om den isåfall försvunnit nån gång, eller är det lika vanligt att man bara har gummiunderlägg?

Det skulle ju kanske kunna vara så att en skivmatta i filt dämpar bättre? typ? :D

Kan _nada_ om skivspelare, det kanske märks :)

Edit:
Tack för tipset Freann!
Beställde en Project-matta från vinylbutiken, 120 spänn känns inte så farligt, och det blir ju i alla fall mer estetisk tilltalande än ett gammalt svart gummiunderlägg, IMHO.

Edited by - alx on 2004/11/10 21:54:58
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/11/11 :  07:33:49  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Svalander har också sådana tillbehör.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/11 :  19:58:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Innan du beställer skivmatta alx bör du titta på http://www.theanalogdept.com/platter_mats.htm särskilt då korkmattan "spotmat 8" jag har själv en sådan och är väldigt nöjd med den. Material till en sådan matta finner du hos biltema och då i 1.5 mm tjocklek och de små prickarna limmade jag med textillim.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

alx
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:09:48  Show Profile Send alx a Private Message
Bubbel:

Beställde igår en matta från vinylbutiken, men det förhindrar ju inte att man pysslar ihop en egen. Spotmat 8 ser intressant ut, har aldrig riktigt förstått vikten av en skivmatta (förutom att hålla skivan på plats, och kanske dämpa vibrationer litegrann) men det verkar ju som precis allt annat inom hifi-världen vara en hel vetenskap .

Ska pula ihop en spotmat 8 och återkommer med intryck!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:20:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag glömde att nämna att det är packningskork som jag har köpt på biltema och det är ungefär det som han har använt till spotmat 8:an. Det som man upplever med spotmat är att det är bättre fokus på allt, prickarna lade jag ut på ett ungefär.

Jag brukat tejpa fast mattan med dubbelsidig tejp och det hjälper en del men väntar med det på korken då det låter bra som det är.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2004/11/11 20:23:17
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/11 :  20:27:49  Show Profile Send freann a Private Message
Packningskork..?
http://www.avidhifi.co.uk/sequellarge.htm

Billigt att pröva!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:52:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Japp för den som behöver en packning av något slag till motorn eller liknande till bilen, den här korken är uppblandad med en gummiblandning för att hålla mot värme och diverse kemikaler.

Se här www.biltema.se under bilreservdelar och sedan packningsmaterial.


/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:44:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Undrar om man kan hitta högtalartillverkaren Living Voices coola Mystical Mat nånstans, och vad den isåfall kostar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:12:05  Show Profile Send freann a Private Message
Living Voice Mystical Mat, är det den i kolfiber? Den finns hos Hifi Art i Stockholm!

www.hifiart.se

Edited by - freann on 2004/11/12 13:13:00
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/12 :  14:44:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, det är ju dom som säljer Living Voice. Har du någon koll på om det är en bra grej och vad den kostar?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:26:19  Show Profile Send freann a Private Message

Fingrade på den häromdagen - kolfiber är sexigt! Och dyrt... Ring Kent och fråga vad den kostar.

Det vi pratar om är en tallriksmatta tillverkad av ett laminat av 2xkolfiberkomposit med ett lager 2mm skumplast mellan. Lätt, styvt och resonansdött mao. Har inte hört den tyvärr.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:13:01  Show Profile Send lars a Private Message
Linn-handlarna har både filtmatta och fett till skivspelare.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/14 :  12:42:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
alx det bästa fettet som jag har provat finns att köpa hos www.cykelcity.se och heter MISSION TEFLONFETT och är helt syntetiskt, detta har jag enbart i skivtallrikslagret. Nu kommer säkert någon att protestera men jag lider av ständig förbättrings mani och har nog provat det mesta i fett väg som finns i Sverige.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2004/11/14 12:44:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000