HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nya Peerless XXLS Element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/10 :  16:17:19  Show Profile Send LageB a Private Message


Peerless har kommit ut med nya element under benämningen XXLS http://www.d-s-t.com/main/tech/xxls_intro.htm och jag blev intreserad av deras 308SWR/No.30845 som är speciellt framtagen för sluten låda.

Eftersom jag har en låda på 65L så skulle 30845 passa bra. Med rumsförstärkning, så ser detta element+sluten låda fint ut på pappret.

Se även: http://www.d-s-t.com/peerless/dataover/ho_su_xxls.htm

Vad tror ni om XXLS elementen ?

LageB


Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/10 :  16:28:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
tror dom kan va bra faktiskt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:37:37  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag är lite nyfiken på vad dom kommer att kosta?!?
Dom verkar ju vara bra =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:44:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
förmodligen exakt samma som xls..plus minus nån hundring

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/10 :  18:11:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Målet med dessa är nog att kunna använda relativt små lådor och ändå få relativt djup bas.

Skall man ha åsikter om dessa element så blir det, efter att snabbt ha kolla parametrarna, så har dom relativt hög rörlig massa. Kan helt klart bli lägre med bibehållet Fs (men säkert inte samma låga Vas). Samtidigt är det, som vanligt, en rejäl talspole. Som mest extremt i Passive radiator elementet med 4.2mH! Inte helt i min smak. Nästa lite störande parameter är Qms som är verkligt högt. Över 8 för alla element.

Jag har bara kollat tiorna.
Jag tror ändå att dom kan prestera en rolig bas men jag skulle nog inte nyttja elementen i applikationer där extrema krav på renhet ställs. Jag tror iofs att dessa är bättre än gamla XLS-serien. Min gissning är ett något högre pris än gamla XLS.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/11 :  00:12:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo alltså detta är för mig mest hemmabio bas...känns inte riktigt så tight som jag vill ha det till musik (xls+slav iofs)


"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/11 :  00:19:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Ja precis hemmabio bas =) typ 4 eller 8st i 2 till 4 lådor =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/11/11 :  00:30:35  Show Profile Send Uniper a Private Message
Vad tror ni om att använda modellen som är tänkt för sluten låda som dipolbas? Låg resonansfrekvens och lite lagomhögt Qts. Kanske kan bli riktigt bra? Fast det blir kanske lite dyrt om man ska ha två eller fler per kanal..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/11 :  01:08:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Den där kassen verkar vara gjord för att hålla nivå i basen långt ner. Troligtvis har den bra egenskaper så länge man håller sig under 100 hz. Men över kan det bli riktigt styggt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:55:18  Show Profile Send LageB a Private Message

Tack för svaren. Jag tror också att dessa element inte ska delas så högt.

Jag hade tidigare tänkt använda mina 10" Scan Speak 25W i slutna basmoduler 65L delade runt 150Hz. Nu har mitt projekt ändrats något och delningen kommer bli lägre, runt 70-80Hz och då kanske S-S elmenten blir lite veka. Det var därför jag blev lite nyfiken på XXLS elementen. Jag har nu lite svårt att bestämma mig - använda 10" Scan Speak (som jag har redan) eller söka något annat..

LageB

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/11 :  17:39:27  Show Profile Send Haakan a Private Message
dom elementen du redan har är 100ggr mer musikaliska iaf, blir kanske ingen tryckvågsbas av dom men jag tycker dom låter ljuvligt ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:44:45  Show Profile Send LageB a Private Message
Ahh Haakan, tycker du det.. vad glad jag blir. Musikalitet har högre prioritet för mig än jättevolym. Jag vill gärna använda dom element jag har. Jag köpte 10" S-S elementen begagnade men har inte använt dom än, så jag vet faktiskt inte hur dom låter.

En definition av bra bas, är för mig någorlunda "bra tryck", med bibehållen låg distortion samt bra transientsvar. Hoppas det går att uppnå med S-S/sluten låda.

LageB
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:27:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej Lage...
SS 8565 är ett bra element. Det används med framgång i Respons Grand t ex, vilka har en riktig bra bas (för att vara "lådor" ). Tycker att de är perfekta basar till en trevägare men de är knappast några rena subwoofers. Om du håller delningen låg så finns det andra alternativ (T ex XXLS) som är bättre.

Tips: Eltek säljer XLS 12 för 1190:- Nkr t o m söndag...
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/newsdet62.htm

...och med dem kan du bygga ett par sådana här...
http://www.linkwitzlab.com/thor-intro.htm

...vilka lär vara betydligt bättre i suboktaverna...

Mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:24:24  Show Profile Send LageB a Private Message

Jo, som sagt, det har nu blivit så att jag kommer att dela relativt lågt, omkring 70-90Hz där basarna ska skaka hand med högupplösande Fostexbredbandare (F200A) så basarna kommer att vara ett mellanting mellan sub och woofer. Jag är därför väldigt kluven hur jag ska gå vidare. Jag tror det kommer låta bra med SS8565, men, jag kommer nog inte kunna spela så högt med dom. Detta är jag iofs redo att offra, om dom låter "musikaliska" som det utrycktes tidigare i tråden.

Mvh
Lage
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/12 :  00:20:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
Alltså...ss basarna e klockrena till musik, oroa dig inte! kanske inte riktigt nåt jag skulle använda till hemmabio exvis, men annars

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/11/12 :  07:09:25  Show Profile Send LageB a Private Message
Haakan och ni andra. Tack så mycket för era kommentarer. Jag kommer nu att behålla SS-basarna och se hur det blir först.

Mvh
Lage
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000