HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFSL1 En historia!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:19:14  Show Profile Send primere a Private Message
Ok

Jag tänkte ta upp en hel del i denna lilla saga, som handlar om misstag, irritation, och lite glädje!

Låt mig nu börja med att säga, jag är inte dum eller ohändig har byggt mycket utan problem, dock inte högtalare har väl bara haft maximal otur

Det var en gång en liten hifiguru "san" som tyckte att det skulle vara en rolig sak att bygga ett par egna högtalare. Efter lite sökande i riket hittade han en konstig högtalare nämligen HFSL1, konstigt namn men äh, glad och fylld av förväntan gick han ut för att handla sig en skiva MDF..... mycket kan hända på vägen!
Nåväll kapade upp sina bitar på en väggsåg, vilket resultat!!
Hem till sin fars garage och snickrar samman lådorna!
Allt är frid och fröjd, jaha fronten .... kolla ritning ok då kör vi!
Efter en 6-7-8 försök till att få fronten bra tappar guru sitt tålamod och kastar alla frontar Men åker till en snickare som gör det åt honom.
Tittar på fronterna tja ser bra ut, hem limmar skruvar dit dem, Perfekt NEEEEEEJ Det skiljer bara 3mm på bashålet så det är på tok för stort... får såga av fronten och prova med egna fronten igen! Men se där succe. Börjar att lacka dem .... .men inget bra resultat. Slipar ner färgen och fanerar, lite trixit var det dock men tillslut så!
Så nu kan de komma hem till mig för de sista justeringarna!
Kopplar in dem lyssnar, låter jue bra ! Sedan så några timmar senare så hör guru ett oroväckande knaster... dock utan musik och ser till sin förskräckelse att faneret spruckit på flera ställen
Nu orkar han inte mera nu är de som de är.
Snipp snap slut så var denna verkliga saga slut!

Vet inte hur många som känner igen sig? Men drygt är det iaf!
Och lärdommen av det hela... jobba inte i en kall verkstad och ha tålamod och var noga!

Någon som har en annan synpunkt?

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:43:55  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
quote:
Och lärdommen av det hela... jobba inte i en kall verkstad och ha tålamod och var noga!


Jag jobbar utomhus, funkar det? .

Tanken var att försöka få ihop en spelande högtalare innan snön kommer och fixa fanéring och lackering i vår när det är varmt och trevligt att jobba ute igen.

Jag lider med dig Primere, men ge inte upp .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/11/10 12:45:06
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:54:05  Show Profile Send primere a Private Message
Ja till våren kan du nog stå ute mastersofpuppets!
Men inte nu då spricker faneren absolut..... jag vet detta

En lite bild! Ser ut så i princip på varje sida Och värre än på bilden


Edited by - primere on 2004/11/10 13:05:43
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2004/11/10 :  15:21:33  Show Profile Send RODA a Private Message
Oj, høres ut som du har hatt otur.
Ta det med ro og vær nøye er et godt tips, men himla svårt å følge selv.....
Selv blev jef just ferdig med mine filtre, og kjende godt at jeg ikke har loddet på en stund.

Men, det blev inga kortslutninger og virker å være fysisk OK, så jeg kjører med det.
Får kanskje gjøre om etter en stund, og f.eks. bytte til foliespoler.

Jeg satte bort byggingen av kassene til en snekker, og fikk en i familien til å lakke dem.
Har vært heldig, og alt er helt supert!

Var mycket spent i går når jeg skulle prøve elementene i kassene, med det var 100% riktig, JIPPI!!

Jeg føler med deg, men trøsten får være at det kommer en ny vår....

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:42:25  Show Profile Send primere a Private Message
Jo så är det tålamod och vara noga! Mitt största problem är som sagt kylan i den verkstaden jag stått!
Men borde inte ta det så hårt, kommer att bygga en ny låda med andra egenskaper!
Så denna lådan åker sin kos då.... eller hamnar i den gammla maskinparks museet! De spelar wunderuber bra iaf!
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/11/10 :  21:41:24  Show Profile Send frez a Private Message
Det man måste tänka på vid alla sorters träarbeten är att trä är ett levande material. När du fanerade dina högtalare stod du i ett kallt och kanske fuktigt utrymme jämfört med den torra inomhusluften. Om du förvarade faneren i detta utrymmet innan faneringen kommer det ofelbart att torka->krympa och därmed spricka när högtalaren kommit in i det varma torra klimat vi har inomhus. Dessutom kan MDF också krympa och svälla vilket ställer till ytterligare problem. Det man kan lära sig av detta är att alla material du använder i bygget bör ligga inomhus i det klimat du tänkt ha högtalarna i minst en vecka, gärna ännu längre, innan du använder materialet. Kanske detta kan hjälpa dig nästa gång? Avskräcks inte att försöka igen. Man lär så länge man lever och det kan bara bli bättre. Det är otroligt tillfredställande att se sina egna alster och ännu bättre att få beröm för dem!

/Frez

PS: Lycka till!

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:04:45  Show Profile Send Kmj a Private Message
Såg din bild i andra tråden. Måste säga att jag gillar utförandet av fronten bättre som den är på din, ruskigt snygg. Just denna detalj jag saknat från mina gamla Acoustic energy. Snyggare+lättare så jag snor helt enkelt det från dig :) Ska nog färga mitt fanér svart så de matchar min thorens också. Har alltid varit svar för kombinationen svart/metall så det ska nog bli kul.... om inte annat så har jag inte sett en svart hfls-1:a än, kanske för att ingen gillar svart ;)

Efter att jag läst din tråd ska jag nog skicka nån att köpa mdf så det kan ligga inomhus ett par veckor innan konstruktion :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:18:28  Show Profile Send primere a Private Message
Jaså ska du sno den äh bara skoja kul att du gillade iden!

Svart sa du.... ingen som gillade detta
Jag gjorde



Men det var svårt att få högblankt och jämnt att göra själva!

Tänk bara på att använda mycket primer innan du använder färg! MDF suger rätt mycket färg så du får räkna med en burk primer per front .. nästan!
Lycka till kmj

Edited by - primere on 2004/11/11 13:21:35
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:31:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
Inte så jag menade, Ska fanéra den som vanligt men istället för att lägga färgpigment i oljan så ska jag helt enkelt använda nån tunnare svart färg direkt så att den blir svart fast ådringen på fanéret syns igenom (Tänk vinylspelare med svart trälåda). Inget högblankt här inte...mer gammalt och åldrat utseende. Efterbehandling oroar vi oss över senare :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:40:08  Show Profile Send primere a Private Message
Aha kmj kan jue bli cooolt!
Som sagt lycka till!

Mvh Thomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000