HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Wadia 6 eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/09 :  07:42:54  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag har ev. en äldre Wadia spelare på gång. Det är en Wadia 6. Jag tror att den kom någonstans i början av 90-talet. Då var det bland det "hårigaste" man kunde hitta för rimliga pengar.(Pris ca 48´ 1993).

Är det något att satsa på eller är det en föråldrad maskin som inte står sig mot nyare?

(Jag kan få den för ca 10´)

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/09 :  08:35:33  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
Min åsikt är att Hifi från början av 90-talet börjar bli
föråldrat. Visst har en gammal highend spelare ett bättre
utseende än vad man kan få för samma pris nu, men tekniken
har nog gått framåt.
Själv hittade jag Musical Fidelity X-DAC v3 och X-PSU v3
och dessa klår min Sphinx Project 32 från 1999 (40k) fast
jag använder en dvd som transport. MF X-DAC v3 är det bästa
jag hört så nu rekommenderar jag att lyssna på den före
du bestämmer dig.

Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:17:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag skulle inte ge mig den på att den är så dålig, däremot är priset lite högt. Om möjligt jämför med något nytt för samma pengar.

Bravo
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:14:11  Show Profile Send Harman a Private Message
Personligen skulle jag inte köpa en 11 årig CD spelare....Hur länge till håller den????
Jag skulle inte ge 10kkr för något som i värsta fall går sönder de närmsta åren..

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/11/09 :  12:03:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Wadia 6 står sig lätt mot många av dagens cdspelare.. Mer än väl. Vet inte vad för något bättre du skulle kunna få för 10´.
Fruktansvärt musikalisk, som många föredrar framför både Wadia 850 och framförallt Wadia 830. ("musikalisk" är ett flum-uttryck, men lyssna på en sådan, så förstår du vad jag menar).

Jag har själv ägt en (kanske den maskinen som någon nu säljer)

Förresten så hade Wadia utbytes-transporter till denna då jag mailade dem. Detta var närmare ett år sedan. Men alltid värt att kolla upp.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:38:48  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag har också haft en 6:a. Köpte den ny '94 tror jag. Var alltid nöjd med den. Man måste dock undersöka hur väl den kommer överens med sitt slutsteg om du vill använda den inbyggda volymkontrollen. Det gäller att ha så många lampor som möjligt tända vid "finlyssning", ingångskänsligheten på slutsteget får alltså inte vara för hög. Kvaliteten är grym och det sista priset på den var hela 56 250:-. Jag tror inte man behöver vara speciellt orolig för att den ska gå sönder och reservdelar finns, åtminstone till drivdelen som ju är byggd av TEAC.
Jag har alltid gillat Wadiornas ljud och är nu inne på min fjärde, dock är sexan lite avrundad i toppen och basen är inte så djupgående som de nyare maskinerna. Det saknas också en del i upplösning. PROVLYSSNA! Att den sedan kanske är den snyggaste Wadian genom tiderna hjälper ju till.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:03:10  Show Profile Send sker a Private Message
Tror inte att det är några problem med transportdelen, TEAC:s transporter håller måttet än, därimot kan man ju frågasätta dac delen, inte för att jag tror att den kommer att gå sönder men det har hänt en hel del på 10 år inom den digitalavärlden. Men provlyssna, det låter ju som de som ägt den modellen varit nöjda.
Lycka till!
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/09 :  16:54:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Många äldre spelare kan ha ljud som absolut står sig, uppsampling och dylikt behöver inte göra att det blir bättre, har hört allt för många nya spelare som låtit väldigt digitaliserat och ganska dåligt, äve fast dom har allt det nya som finns, det är inte bara tekniks data som gör hur en spelare låter..

Och Wadia har alltid gjort riktigt bra spelare, så man kan lugnt köpa en äldre sån....

Och det går ju att uppgradera dom i USA, och då händer det en del...

/Martin
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:46:54  Show Profile Send eliot a Private Message
Håller helt med sampix - för det priset skulle jag slå till

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/10 :  07:18:20  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tackar för svaren.
Det lutar nog åt att slå till på en Wadia 6. Kanske man senare kan uppgradera med en bättre DAC.

Är det stor skillnad på att köra den direkt till slutsteget eller via försteg ?

(Jag har ju också en vinylspelare som måste kopplas in. Därför krav på försteg).

mvh,


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/11/10 :  08:03:10  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Är det stor skillnad på att köra den direkt till slutsteget eller via försteg ?
- Det beror naturligtvis på försteget!

- Jag hörde en gång i en affär Wadia 6 med en Mark Levinson 28 och jag frågade då om de prövat att köra direkt. Det hade de inte men när vi gjorde det så blev det ett klart lyft!

Nu är ju Mark Levinson 28 ett billighetsförsteg från ML (och det sämsta de någonsin gjort! - men är ändå en ML!) och det finns de som är mycket bättre, men det visar ändå att har Du inte ett riktigt bra försteg så kan det vara bättre att använda volymkontrollen på Wadian. Eftersom vi befinner oss i så låga prisklasser - och vi kanske kan anta att Ditt nuvarande försteg motsvarar den prisbilden - så bör nog det inbyggda försteget i Wadian vara bättre än Ditt nuvarande försteg

- Det är en sak som ingen sagt i de tidigare inläggen: det är inte bara DAC'en som gör ljudet utan även drivsteget på utgången (som beror på en kraftig nätdel) och analogfiltret och det är säkert mycket bättre än på en ny CD/DVD-spelare i 10'000kr klassen. Detta gör att nyare apparater har rätt myckt"slam-bang" men låter i gengäld rätt skramliga i förhållande till topp-apparater från mitten på 90-talet....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:24:49  Show Profile Send freann a Private Message
Moddar gärna Wadior:
http://www.greatnorthernsound.com/package_mods.html

Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:36:51  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Jag måste bara kommentera det MartinH skrev om att det går att modifiera dem i USA. Wadia har ingen som helst support eller uppgraderingar till 6an längre. De hade en för flera år sedan som hette 6i, vilken i princip bytte ut all elektronik mot 850s. Denna har utgått. Inte heller Steve på Great Northern har tillgång till denna uppgradering. Jag kan inte heller rekommendera att skicka väg en såpass "billig" spelare till honom för moddning, frakten kostar mer än hela spelaren. Dock om något skulle gå sönder kan det vara skönt att veta att Steve har ett oerhört stort reservdelslager till äldre Wadia. Men Steves arbeten med Wadia är rena magin...
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/11 :  09:43:02  Show Profile Send UFFE T a Private Message
När det gäller försteg har jag, någon gång i framtiden tänkt mig ett Advantage S2 försteg. Kanske också ett Advantage S150 som slutsteg.
Hur tror ni det kan fungera tillsammans med Wadian?

Just nu har jag en Amplifix för 2-kanalljudet.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/11 :  10:56:39  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag har pratat med en person som haft en Wadia 830
och som drev denna direkt till slutsteget med bättre resultat
än när ett försteg i klass med S2 (advantage p1 anses av vissa
vara ännu bättre än S2) kopplades in.
Så du kanske inte behöver ett försteg om du köper en Wadia.....
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:02:32  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Problemet är att jag har en vinylspelare som jag också vill ha inkopplad.
Därför behovet av försteg.

Går det att lösa på något annat sätt så tar jag gärna emot förslag.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:04:19  Show Profile Send Per100 a Private Message
OK förstår, såg inte det.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:47:15  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Gillar ljudet från wadia 6:an, den står sig mycket bra fortfarande idag. Föredrar den framför 830 som någon annan nämnde. Har även lyssnat på en uppgraderad 6:a. Kommer inte ihåg vad beteckningen blev då, men det var ny da och dylikt. Men i mitt tycke var orginal 6:an bättre. Mer känsla i ljudet.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:09:14  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Det låter som om en Wadia 6:a är något att satsa på. Ska nu bara kolla upp så att just den som jag har på gång är ok.

Finns det någon variant av koppling som gör att man kan ha Wadian kopplad direkt till slutsteget och ha en vinylspelare kopplad via ett försteg - slutsteg?
Typ y-kopplig eller nåt´sånt´.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000