HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som vet något om Denon DCD755 cd-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:01:40  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Köpte en sådan för 5 år sedan tror jag det var. Eftersom det var min första CD-spelare så var det inte så mycket tanke bakom den, men nu har jag bytt upp mig på högtalare och förstärkare och är inte riktigt nöjd ändå. Spelar på en Amplifix med Dynaudio C1.3SE, så där borde det inte vara några problem. Det jag mest saknar är att övre registret verkar dämpa lite tidigt, så jag undrar om det är CD:n som inte hänger med upp i frekvens eller om det är mer kablarna som behöver åtgärdas (bara billig kabel hemma, totalt kanske 200:- för högtalar- och signalkabel, lite skeptisk till det där med finkabel)? Tycker fortfarande att det är låter lite dämpat (speciellt låga volymer, kanske normalt?), röster klingar liksom inte riktigt ut. Ritig nybörjare på det här, men har vekligen fått blodad tand, till min sambos förtret

Om man skulle sälja den, var ligger värdet på i så fall? Bara lite nyfiken....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2004/11/08 14:03:57

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:07:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Testa med att prova RG62 som har extremt låg kapacitans (kostar ett par 10:or metern), låter det fortfarande dämpat då är det nog dax att kolla in ny cdspelare (rg62 är inte så bra annars men mycket topp har den). Sen är ju iof 1.3 lite gosiga i karaktären utan den där hyperluftiga diskanten.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:16:05  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan ju vara ett bra test, ja. Skall se om man har ett par RCA-kontakter hemma att löda fast på lampsladd. Borde ju funka lika bra det i så fall med en sladd till vänster och en till höger kanal.
Är det samma på högtalar-kabeln tror du? Hade 5m långa tidigare, klippte dem på mitten och tvinnade ihop dem, tänkte att det borde ju minska induktansen, men antar att det ökar kapacitansen rätt ordentligt. Kanske skulle ta och sära dem en bit istället?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:37:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag är inte riktigt med på vad du menar? Lampsladd bör du ju inte använda som signalkabel den har ju inte en enda likhet med RG62. Stick till elfa och köp ett par meter RG62 o testa.

Vad gäller högtalarkabel bör man generellt ha en kabel med låg induktans (jämför låg kapacitans för signalkablar)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:52:45  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tja, tänkte bara att om man skall hålla nere kappen, så ta en sladd till plus och en till minus och lägg dem 10cm ifrån varandra, mindre parasit än så kan man väl knappast begära? Lär ju plocka upp en del störningar dock...
Låg induktans.... så då borde jag inte tvinnat högtlalarsladden egentligen då, utan bara lagt dem över varandra istället, så att signalerna går så mycket i motfas som möjligt då?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:04:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror du ska köpa par meter rg62 ändå....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:15:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, den var ju inte så dyr direkt... Hur mycket kap är det i vanlig signalsladd, om man får fråga? Sitter 1.5m clicktronics signalkabel där nu.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:19:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag kör just nu själv med min GAMLA Denon DCD-890 hemma, eftersom min nyligen inköpta cd-spelare inte funkade och fick skickas tillbaka... Tja, vad ska man säga, jämfört med NAD C542 som jag nu kört med ett tag så låter denna Denon ganska okej, bra klipp i basen och helt ok detaljnivå, MEN... däremot känner jag nu i jämförelse att den har en lite "digital" känsla i ljudet vilket jag inte skulle kunna leva med i längden. Svårt att beskriva, inte metalliskt, bara lite konstgjort på något sätt. Inte trevligt alls för mina vinylglada öron.

Dr. Nope, med tanke på den höga kvalitén på din stärkare och högtalare skulle jag ju personligen rekommendera dig att köpa ganska bra kablar.

Som tur är kommer den åter att förpassas till mitt kontor då jag får min nya cd-spelare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:50:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kanske helt enkelt skall låta bli att fundera på det här med hur min CD spelar... Nypris för högtalare och förstärkare hamnar väl runt 40 000, så det är väl bortkastat med en 5 år gammal CD som kostade ca 2500-3500 ny på en sådan anläggning. *suck* Ville ju bara köpa ett par högtalare som låter bra, inte köpa en helt ny anläggning. Får väl försöka hålla ögonen öppna efter en CDfix, borde väl passa bra med resten. Och så då sladdar på det för några tusen antar jag *djupare suck*. Det värsta är att jag inte riktigt lyssnar på musiken längre, utan mer på instrumenten, och har börjat gilla Norah Jones och Rebecka Törnquist, för 7 månader sedan hade jag skrattat om någon sagt det till ... :-O Sanning med modifikation, men jag antar att ni vet vad jag menar

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 5.38 sekunder. Snitz Forums 2000