HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD/CD-spelare med riv och klös...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/08 :  07:37:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tänkte kolla upp vad den sammlade eliten av hifi-sverige (medlemmar på hififorum.nu) har för tankar när det gäller val av DVD/CD-spelare, jag är klar över vad jag vill ha, jag tänker dock sondera lite med hjälp av er.

PRIS : upp till 8000 sek
LJUD : Hårt kallt och rappt, kraftfullt och precist.

Jag kan förstå att många av er nu tänker att jag inte verkar riktigt klok, men det är såhär jag vill ha det, jag lyssnar till 80% på elektronisk musik (electronica/D&B) och uppskattar det analytiska soundet.

Gärna med ett minimum av krimskrams, stabil mekanik och rejält chassi går före blinkande lysdioder och textremsomsor som scrollar på displayen, fejkad krom och många knappar.

Försteg (volymkontroll) är ett krav, gärna med blanserat ut (huvudkanalerna), då jag ansluter direkt till slutsteg.

Är detta en ren fantasimaskin, eller existerar det någon sådan här ?

Uppgraderingen kommer inte att ske omedelbart, men dock inom en överskådlig framtid.

Hoppas på hjälp / med vänliga hälsningar Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/08 :  08:28:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
Finns det en dvd med inbyggt försteg och XLR utrgångar för under 10000kr så är jag också intresserad. Ärligt talat existerar det nog inte under 20000kr.
Pioneer (668 och 868) har väldigt bra mekanik men låter inte kraftfullt (ägt 668).
Denon dvd låter däremot kraftfullt. Gå isåfall på den modelllen
med bättre strömförsörjning, transport och dac = 3910 (11000kr)
Har ägt/testat hemma både 3800, 2900 och 2910.
Denon har dessutom referensbild. Men mekaniken har vid tidigare modeller fungerat "varierande bra".
Det finns mer märken att välja på men då får du nog gå upp en hel del
mer i pris mot vad du får hos Pioneer och Denon i fråga om framförallt bild.
Primere sägs annars vara audiofilernas dvd-val. Har inte själv testat. De kostar nog även en del mer.

Edited by - Per100 on 2004/11/08 08:34:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:06:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar ! uppskattas.

Jag är medveten om att prisbilden sätter vissa begränsningar, det jag avser är att de egenskaper jag efterlyser skall vara så utmärkande som möjligt i konkurensen i angiven prisklass.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:12:32  Show Profile Send Harman a Private Message
Rotel är kända för att låta kraftfullt och stramt men deras RDV 1060 kostar 10kkr så då är ju budgeten överskriden med 25%. Rotel har billigare CD spelare men det var väl en kombinerad DVD/CD du ville ha?
I övrigt så verkar Per100 ha vettiga råd i detta fall...Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/09 :  07:02:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar för tipsen, dock höll sig inget av förslagen inom spec.

Denon 3910 (11000sek) tyvärr en bit över budget, men tack.
Rotel RDV 1060 (10000sek) gäller även denna, men tack.

Finns det något (några) andra fabrikat som man vet är lite mer aggresiva i soundet ?

Jag äger idag en gammal DVD-A320 (Panasonic) som jag tycker låter trevligt, detta betyder inte att den gör ett särskillt bra jobb ljudmässigt, men det stämmer rättså bra överens med vad jag vill ha.

Tekniken har ju dock utvecklats en aning sedan -00.

Bra bild är ju jättetrevligt, men jag lägger tyngden på ljudet och ser gärna att jag slipper sitta med två maskiner, dvs om jag skulle komplettera med en fin CD istället, detta är dock inte fallet.

Alltså, en DVD spelare som tar flertalet format och har inbyggt volymkontroll samt ett "aggresivt" ljud för max 8000kr, hmmm... knepigt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:36:36  Show Profile Send Harman a Private Message
Om jag hade som definitiv gräns 8000kr skulle jag lyssna på Denon DVD 2910 för 7000kr, NAD T561 för 4000kr och även Cambridge Azur540 3300kr. Alla finns på hifi klubben.
Nad är kända för rappa CD spelare så det kanske går igen i DVD spelarna oxå. Den har dock inte DVD-A/SACD. Denonen har alla format och ger förmodligen det bästa ljudet. Cambridge ger dig en uppfattning om vad du får om du inte lägger alla 8000kr och har DVD-A...Som kontrast kan du ju lyssna på Pioneer 668....
Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/09 10:45:56
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:43:19  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Spara en månad till Martinsson - det klarar du! Lagom till jul får du en egenköpt julklapp!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:26:14  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
EngelholmAudio: Dags och önska alla en God Jul kanske??

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/11/09 :  19:50:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tackar tackar ! det är allt bra härligt med all hjälp man får här på forumet, ni skall veta att det uppskattas !!!

Nu har jag fått lite uppslag, fler välkommnas varmt !

Gul Jod, Ond Jul, ja jäklar, snart kommer den fete mannen på besök...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/11/09 19:51:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000