HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 BRINNANDE BATTERIER
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:36:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lite offtopic kanske, men idag kopplade jag ur det lilla batteripaketet (sån där liten sak man köper på Clas Ohlsson och stoppar 4 st "vanliga" batterier i för att få ett 6 volts batteri) och ställde det på min utgångstrafo (ingen elektrisk kontakt) och efter några min så började det lukta bränd plast i rummet. När jag tittade runt för att hitta källan så rök det om batteripacket och det hadde bränt ett stort hål i plasten. Jag hittade ingen kortslutning, den var inte inkopplad till något men batterierna var så heta att plastbeläggningen smälte och jag brände mina fingrar när jag försökte få ut batterierna.En minut till och det hade börjat brinna.
Har någon varit med om något liknande???
Vad kan ha hänt.
Lite läskigt att oanvända och oinkopplade batterier börjar joxxa på det sättet.

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:42:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
En vild gissning är att de på något sätt påverkats av trafons magnetfält.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:45:20  Show Profile Send hal a Private Message
Med största sannolikhet kortslutning mellan polerna någonstans i batterierna. Kan bränna rätt rejält, har själv bränt av en del kablar

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/06 :  23:37:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Sådant där händer inte om det inte är kortslutning i batterihållaren. Dags att ringa CSI...

För att batterierna ska ge 6volt måste de seriekopplas, och det kan vara en tråd som blivit feldragen. Men så länge jag inte kan undersöka resterna är det förstås bara spekulation.

Trafons magnetfält utesluter jag i alla fall som orsak. Dock kan det vara kortslutning på undersidan av batteri-packen om trafon hade metall-hölje. Batteri-packarna kan ha oskyddade batteri-bleck/kopplingar på undersidan som kortslutits. Jag vet inte om det var en sån här pack du använde...
Ta en titt på denna bild (från Clas Ohlson)



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:18:41  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hade en liknande upplevelse för ett par år sedan med en freestyle. Den blev plötsligt väldigt varm och när jag öppnade batterikåpan läckte batterierna. Turligt nog var freestylen för stor att ha i byxfickan.....

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:41:44  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Har gjort samma sak med ett AA batteri i fickan med ett par nycklar... det blev varmt å läckte syra

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/11/07 :  02:26:01  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Har också varit med om att ett batteri i en fjärrkontroll helt plötsligt exploderat.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/07 :  08:00:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ta en titt på denna bild (från Clas Ohlson)




Japp, den näst minsta versionen.
Det läskiga är att den har stått oinkopplad i en månad innan, å så använder jag den i en timme, kopplar ur den igen å så börjar den ryka 3 minuter senare.....
Kopplings-trådarna i den har varit rödglödjade.
Jag tror att den lilla fjädern som trycker på + polen har legat lite snett och skavt igenom plasten på höljet till plåten under, och den är väl minuspolen tror jag - å så var kortslutningen ett faktum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000