HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Neutral CD spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:33:23  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Min nästa uppgradering kommer att bli att köpa en CD spelare, Kör med en CD växlare från HK nu. Min tanke är att bygga ett nytt system genom att uppgradera succesivt. Totalt kommer mitt system när det väl är färdigt ligga på 70-140kkr.
Frågor
1. Kan någon rekommendera CD spelare som ligger i prissklassen 15-40kkr som jag kan åka och provlyssna. Viktigt är att spelaren är neutral och bra upplösning, stereoperspektiv och musikaliskt driv etc... Inga DVD spelare tips då detta inte är aktuellt.
2. Vill gärna ha tips på hur jag bör provlyssna, bäst att låna hem men då lyssnar jag ju med komponenter som skall bytas ut. Lyssnar man i butik så är rummet helt annorlunda jmf med hemma...En sådan här anläggning som jag är på väg att anförskaffa får inte bli "fel".
Dvs jag kan ta att köpa fel CD spelare eller förstärkare om de kostar 3000kr men inte om de kostar 30000kr. Ärligt talat är jag lite nervös för att köpa fel....Ni som har dyra anläggningar hur har ni gjort? Fins det någon del som är bäst att börja med?

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:01:06  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Inte för att jag har någon dyr anläggning men jag skulle rekomendera en provlyssning på Linn Ikemi eller NaimCD5X den sistnämnda verkar intressant och är jag väldigt nyfiken på ej provlyssnat den ännu mao men CD5i har jag provlyssnat och den tycker jag är trevlig för sitt pris.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:26:01  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack för tipset Hepcat...får nog ta en dag och åka till Stockholm och lyssna på Naim...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:30:45  Show Profile Send Smackman a Private Message
Högtalarna kan vara bra att börja med...


Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/11/06 :  01:58:28  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Cary 306/200. Koster vel litt mer enn opplyst budsjett, men den passer så bra til de opplyste kriterier at jeg simpelthen ikke kan la være å nevne den. har sett den til salgs brukt en sjelden gang i blant. :-)

Det ideelle er selvsagt å ta alt på én gang, men hvis det ikke er praktisk eller økonomisk mulig, så er jeg i utgangspunktet enig med Smackman i at høyttalerne er et bra sted å begynne da det er her de ALLER mest avgjørende forskjellene normalt ligger. Forsterkerløsningen er imidlertid vel så viktig. Forskjellene mellom signalkilder er store, men ikke fullt så avgjørende for sluttresultatet som mellom ulike høyttalere og ulike forsterkere. Kabler og ev. "tweaks" kan man eksperimentere med til slutt.

Etter min mening, da. :-)

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  10:25:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Harman!
Jag lyssnade runt lite på olika CD-spelare nyligen, och en som jag blev mycket imponerad av, var Arcam CD33. Den var verkligen neutral, ljudet bra flödade ur den på ett otroligt trevligt sätt. De spelare som jag jämförde den mot, lät alla färgade på ett eller annat sätt.
Så den måste du bara lyssna på.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:32:41  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK, Arcams spelare är givna att lyssna på, för drygt ett halvt år sedan så var jag på jakt efter en CD spelare för ca 10kkr. Tyvärr gick familjens dator sönder precis efter att jag varit och lyssnat på Arcams cd82 och ett antal andra spelare, då var cd82 klart i ledningen i denna prisklass. Datorn fick gå före och nu har jag bestämt att budgeten får löpa amok :), lite i alla fall. Enda problemet är att jag är sugen på JM Lab electra 936 och har fått rådet här att de inte passar med arcam skall bli för vasst ljud...
vi får se vart det slutar...
Ha det gott och tack för tipset.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:00:41  Show Profile Send Bubben a Private Message
Audio Aero Capitole mkII.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:01:59  Show Profile Send Harman a Private Message
Bubben,
Aldrig hört talas om audio aero, vem säljer dem?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:28:22  Show Profile Send FBK a Private Message
Stop, stop, Arcams CD33 är inte vass, inte det minsta. Det var det som var så härligt med den, ljudet bara flöt ur den, på ett naturligt sätt. Vet att föregångaren hade en del åsikter om, men den har jag själv inte lyssnat på.
Det är lätt att man dömmmer något bara för att föregående modeller har haft ett typiskt sound tyvärr. Arcam Förstärkarna däremot skulle jag inte para ihop med JMLab, är också¨känslig för vasst och hårt ljud

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:33:25  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK,
Som förstärkare blir det troligtvis Bryston BP25/4B SST alternativt Krell kav400xi.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:11:26  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Fbk.
Har du lyssnat på arcams förstärkare? Har själv en A85:a och kan inte höra någon som helst vasshet snarare neutralt ljud med bra punch i basen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  20:45:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Harman!
Har inte lyssnat på någon av förstärkar alternativen, men båda har ju fått mycket bra kritik, men av det lilla jag läst så skall man vara försiktig med vad man parar ihop med JMLab högtalare. Det blir mycket lätt vasst med fel förstärkare, så du har en del testande framför dig.

Mr.Crowley!
Har lyssnat ett flertal gånger på Arcams FMJ förstärkare och de har ett ljud som är livligt, det svänger! och i kombination med fel högtalare så kan resultatet bli vasst eller hårt. Men mycket handlar om smaken. Som ex, så tycker jag att Audiovector passar bättre med annan elektronik än Arcam, andra tycker att dem passar perfekt ihop.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Mr.Crowley
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:29:35  Show Profile Send Mr.Crowley a Private Message
Ok. Det kanske gäller FMJ serien då, A85:an tillhör ju Diva serien så det är kanske skillnad då.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  21:44:33  Show Profile Send Harman a Private Message
FBK, Japp jag kommer att få testa i massor, antar att jag har en något större acceptans för det som kallas vasst ljud men det får inte bli överdrivet

Mr Crowley. Jag har lyssnat en hel del på Arcam A80 och A90 samt FMJ, tycker att de alla påminner om vararndra. Mycket livligt ljud med bra detaljering underbart stereoperspektiv coh mycket spelglädje. Det jag märkt dock är att om man pressar dem mycket (A80) så låter det livliga något skränigt/vasst...men då snackar vi pressar...(Har inte spelat på de volymerna med A90). FMJ gav ett bättre intryck på man pressade den men det beror troligtvis på att den inte riktigt blev "pressad".

Mvh Dan



*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/06 :  23:44:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Harman!
Det är kul att testa nya grejer,hade jag gott om pengar så skulle det se ut som en Hifi butik hemmaLycka till med
uppgraderingen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/07 :  12:06:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Audio Aero säljs av Vassago HiFi i danmark. Kontakta Rene här på forumet eller kolla hans inlägg i avd. Butikshyllan.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/11/07 :  16:12:48  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej Harman,

Audionet ART V2 har klarat sig rätt bra i jämförelse med olika spelare i hyllan här hemma. Den är välbyggd, har hög upplösning, och passar in i din budget.

Ett annat lite "udda" alternativ är Sphinx Project 32.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/08 :  09:33:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Okej då har jag ett start fält. Återkommer med intryck när jag fått tid att åka och lyssna.

Meridian G07, kanske inte så neutral??? men har hört mycket positvt om den.
Arcam FMJ CD33T
Audionet ART V2
Naim CD5X

(Att köpa Hifi från Danmark är inte aktuellt....)
Tack för input....
Något jag glömt, missat som borde lyssnas på?
Om inte låter vi denna tråd falla in i historiens mörka hörn...

Mvh Dan


*Iron Maiden*
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/11/08 :  11:05:49  Show Profile Send pontus a Private Message
Kör själv med GamuT till mina 926:or. Värt att testa (finns tre modeller: CD 1-3 mellan ca 20-30k). Hade jag skullat köpa idag hade jag nog också provlyssnat Njoe Tjoeb.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:10:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När du begiver dig till Stockholm och provlyssnar på Naim så passa på att även lyssna på Moon-CD-spelarna i samma butik.

Din Naim-kandidat vet jag inte om jag hört över huvudtaget. Moon - kommer dock inte ihåg vilken - har jag har hört som hastigast. Jag kan inte ge något direkt omdöme, men utifrån det jag hörde bör den ges en provlyssning när man är på plats där möjligheten ges.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/11/08 14:11:41
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:16:49  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Jörgen.
Kan det ha varit Moon Nova för 31500kr...hmm det kan ju vara en intressant CD spelare. Den kommer med på listan eftersom att den ändå finns på samma ställe...Tack för tipset.


Pontus. Njoe Tjoeb....Kan vara intressant...Tror att det fanns någon i Sthlm som säljer detta märke...GamuT har jag dock ingen koll på vem/var det säljs??

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:56:14  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Kan någon rekommendera CD spelare som ligger i prissklassen 15-40kkr som jag kan åka och provlyssna. Viktigt är att spelaren är neutral och bra upplösning, stereoperspektiv och musikaliskt driv etc


Jag skulle föreslå att titta/lyssna på AudioNet ART V2...Audionets prylar ligger åt det "analytiska", upplösta och "neutrala" hållet...

/Cyber

Edited by - Cyber on 2004/11/08 17:08:22
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:19:13  Show Profile Send pontus a Private Message
Harman, GamuT säljs, mig veterligen, av Ljudprodukter i Malmö och Esoterisk Hifi i Uppsala.

http://www.gamutaudio.com/
http://www.audionord.se/html/retailers.html
http://www.ljudprodukter.se
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=News&file=print&sid=63
http://www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/08 :  16:39:51  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
GamuT CD1 är knappast neutral med sina 1.1 dB drop vid 20 kHz...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:03:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Harman: Kommer faktiskt inte ihåg vilken Moon det var jag hörde. Eftersom de ligger utom min budget för närvarande, fäste jag - om än motvilligt - inget intresse för vad det var de spelade på. Konstaterade bara att jag tyckte det lät förb... - väldigt bra.

Audio Concept/High End som sålde Njoe Tjoeb har sagt upp bekantskapen med tillverkaren enligt Audio Concepts webbplats. Vet inte hur man kommer åt att provlyssna på denna CD-spelare numera.

mvh/ Jörgen G

edit: språkligheter

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/11/08 18:54:04
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000