Author |
Topic |
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 12:36:26
|
Sökte men hittade inget tidigare. Så här i juletider finns det någon som kan rekommendera en bra inspelning av Händels Messias? Har en med Naxos som är sådär. |
Hjelm |
|
shaft
Member
524 Posts |
|
kenneth.friberg
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 23:06:41
|
Hej, Jag tycker om Christopher Hogwood's inspelning på Decca. Den finns dels i full längd dels i utdrag "Highlights". Tolkningen är "period" d.v.s. man har använt instrument från tiden och försökt återskapa så som man tror det lät när det begav sig. Rekommenderas varmt.
Hälsning Kenneth
|
KennethF |
|
|
AB
Starting Member
19 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 13:31:00
|
Tjenare!
Jag har två (helt) olika inspelningar som jag kan rekommendera:
Om du gillar din barockmusik lätt och luftig - Les Arts Florissants samt solister under William Christie på Harmonia Mundi. Finns nuförtiden som mid-priceutgåva, har jag för mig. En väldigt livfull och "glad" tolkning som dessutom är bra inspelad. Tidstrogna instrument (som Hogwood ovan).
Om du gillar din barockmusik "enligt den gamla goda skolan" - Royal Philharmonic Orchestra and Chorus samt solister, under Sir Thomas Beecham på RCA Gold Label. Pampig (pompös?) och vördnadsfull tolkning, långsamma tempi (inledande ouvertyren tar Beecham 4'47, medan Christie klockar in på 3'01!), med full symfoniorkester och stooor kör. Inspelningen från 1959 har åldrats väl.
Jag är själv förtjust i båda inspelningarna. Beecham ger verket en extra tyngd (det handlar alltså inte om "ren" Händel, utan en utökad orkestrering) och kan vara att föredra om man är ute efter storslagenheten i verket. Christie å andra sidan tolkar oratoriet på ett mer jordnära sätt, som kanske också känns "närmare" och mer realistiskt.
Om jag skulle vara tvungen att välja så skulle jag ta Christie. Nu måste jag inte det, utan båda har sin plats i skivhyllan.
Just my two cents, osv... Lycka till!
Anders B |
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 09:21:35
|
Jättetack. Jag skulle nog vilja definiera min smak som att jag föredrar pompöst och maffigt.
|
Hjelm |
|
|
|
Topic |
|