HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny förstärkare mellan 30-40000,-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:33:03  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Nu letas det förfullt efter en ny förstärkare. Högtalare som ska drivas är mina älsklingar Dynaudio Contour 1.8 mkII.

Hittar inga data på högtalarna men trögdrivna är dom!

Nu behöver jag lite råd och tips om vad som kan vara intressant runt 30-40000,-

Integrerad eller för/slutsteg?

Detta har jag lyssnat på vid tidigare tillfälle:

CHORD: Hade jag råd skulle jag köpa detta med en gång men drömmar är ju drömmar...

Vincent sp-911 monoblock (de stora) med ett vincent försteg. Inte riktigt min favorit.

Audio Analogue: Lyssnade på en äldre för/slutstegskombo då jag tror slutsteget var ett donizetti. Tror det stavas så Spelade riktigt trevligt.

Thule: Vill minnas att det enbart var positivt men körde bara obalanserat där jag tror Thule är bättre balanserat. Minns inte modellbeteckningen.

Nåväl. Har ni något trevligt förslag att rekommendera? Vill bara lyssna på elektronik som ni med erfarenheter av Dynaudio kan rekommendera, dvs vill inte eventuellt låna hem elektronik som "detta funkar inte ingen idé att låna hem"..

Hör av er med era tips, synpunkter och ideér..

Vänligen
Johan Linnarsson

Edited by - datar on 2004/11/07 13:35:56

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:47:17  Show Profile Send Harman a Private Message
Rotel RC1090/RB1080 (30000kr)lär få liv i dina contour. Men rotelkombin ger absolut ingen värme om det är vad du är ute efter får du leta på annat håll. Krell kav400xi (37000kr) skall visst vara mycket bra enligt vissa här. Jag har dock ingen åsikt om krellen då jag aldrig hört den.

Håller med om att Thule låter bättre balanserat...
Vad har du för ljudideal? och vilken ljudkälla har du?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:54:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej Harman har en tankvärd fråga:

Jag eftersöker ett lite varmare detaljerat ljud. Det får även ha kraft och pondus i basen. Kan man utrycka det "spelglädje"?

Som du skriver där Harman så har jag spanat lite på Krell kav400xi men har aldrig hört den. Någon som provat den tillsammans med Dynaudio?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:22:14  Show Profile Send Harman a Private Message
datar.
För mig är spelglädje dynamiskt, detaljerat, transiets snabbt ljud som är neutralt.
Många uppfattar en viss värme som spelglädje ökande. Många varma förstärkare har en tendens att tappa i detaljerings grad och en del detaljrika förstärkare tappar musikalitet.
Kanske kan Parasound Halo vara något för dig, jag har dock aldrig hör denna heller.

Primare brukar ha stärkare med en del värme men fortfarande bra med detaljer och hög mängd musikaliskdriv....

Finns dock säkert fler på detta forum som kan bistå med info om Parasound, Primare och krell.
Lyssna gärna mycket i butik och om möjligt låna hem. Ta mycket god tid på dig. Inte kul att köpa fel när du är uppe i dessa summor...Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:29:38  Show Profile Send Gebex a Private Message
Thule ger dig nog inte speciellt varmt ljud.

Varmt ljud ger dej Audio Analogue. Krell kav400 ger dej pondus i basen. Den har inga problem att driva dina högtalare.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/05 :  01:26:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har bara positivt att säga om Krell KAV 400xi den tvingade mig att totalt ändra min uppgraderinglista, och nu sitter man med en, he he.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:18:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gryphon Callisto 2200

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:45:30  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Lista på produkter jag funderar på:

Krell kav400xi. Denna har jag tittat på tidigare så den ska jag försöka få en provlyssning på.

Audio Analogue Maestro: Den vill jag också försöka få mig en provlyssning på.

Gryphon Callisto 2200: Vem säljer detta märke i sverige förutom Sontec i Stockholm? Jag vet inget om Gryphon mer än att jag sett bilder på deras produkter nu även så på deras hemsida och snygga är bara förnamnet på designen.

Läste om Rotels kombination i Hifi & Musik. Kan det vara en tänkvärd provlyssning?

Mer trevliga förslag?

mvh Johan!


Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:14:44  Show Profile Send JohnB a Private Message
Hade själv ett par Contour 1.8 mkII och drev dessa med en Perreaux 200 ip med mycket gott resultat. Perreaux säljs inte längre i Sverige mig veterligen, men ett annat märke som jag vet många rekommenderar till dina högtalare är Plinius, jag tror dem heter 8200 någonting.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:28:20  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det är nog ingen annan än Sontec som säljer gryphon efter att generalagenturen lämnade landet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:36:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Spontant: Synd att lägga så mycket pengar på ett märke som Rotel. Även om det ger galet mycket kraft. Har iofs inte hört just denna kombination, men många andra Rotel-stärkare. Absolut bra grejer, men för 30-40 lök borde man kunna hitta annat med mer spelglädje och musikkänsla. Då tycker jag Krellen låter som ett mer lockande kort. Och kraften bör räcka för i princip vilka högtalare som helst.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:00:36  Show Profile Send Margaux a Private Message
Bryston 4B SST. Problemet löst i alla fall i 20 år.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:35:49  Show Profile Send soren a Private Message

Håller med om Bryston 4B!

/Sören
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:04:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo, Bryston ska vara galet bra. Dock är det ju ett slutsteg och hostar typ 35 lök? Det tillhörande slusteget kostar väl typ 25 därtill? (Iofs kan man ju snåla med ett Harmony Design eller så då).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:12:16  Show Profile Send Margaux a Private Message
datar,

har din nuvarande förstärkare ett försteg.

I så fall är 4B ett alternativ. Så kan du köpa ett nytt försteg om några år när såren i plånboken läkt

Min erfarenhet är att det är bättre att uppgadera stort men en sak i taget än att uppgradera allt men små steg i taget.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:35:48  Show Profile Send Harman a Private Message
Bryston 4B SST är säkert en oslagbar förstärkare men den kostar 38000kr och med försteg Bryston BP25 26500kr + extra signalkabel så är man ju över 65000kr. Dessutom är Bryston "neutralt", verkade som att datar ville ha lite värme???
Själv är min dröm en Bryston kombination men dyrt är det....

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/05 21:39:34
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:34:31  Show Profile Send filkingian a Private Message
Densen kanske? Ett 200 försteg och ett par 300 slutsteg till biamping...eller 1.8:an har bara möjlighet för singelwire? Ett 200 med 300 slutsteg gör även att det går att köra aktiv delning ifall man känner för det...för övrigt så har försteget fyra(!) preout...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2004/11/05 :  22:27:17  Show Profile Send M3 a Private Message
Försteg Copland 301
Slutsteg Rotel RB1090

Prova denna kombination och du kommer inte att bli besviken. Jag kör med den uppsättningen. Kan inte annat än rekomendera... Glöm rotels egna försteg.

Hoppas du får en trevlig lyssning :)

Hälsningar Ronnie.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/05 :  23:36:43  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
ojoj hör trillar förslagen in.

Bryston säljs i gbg vet jag så den sätter jag upp på min lista.
Dvs Bryston 4B SST.

Nackdelen är att jag inte har något försteg så där lär jag få snåla in rejält om vi pratar dessa summor för slutsteg.

Listan är nu som följande:
Bryston 4B SST (köpa enklare försteg till o börja med)
Krell kav400xi
Audio Analogue Maestro
CHORD (om begagnat finns till rätt pris då jag lyssnade på ett studiosteg som spelade kalasbra).

Rotel verkar mest vara urkraft men som M3 säger så kan man ju vid tillfälle lyssna på Rotel.

Jag bör noteras att jag även har PM kontakt med forumsvänner så snart lär min lista uppdateras igen hoppas jag. Vill ha möjlighet att lyssna på produkterna.

Läste i High Fidelity om Classé. Lite högre pris men kan det vara en lämplig förstärkare att lyssna på?

Tack alla för den trevliga hjälpen! Det uppskattas verkligen!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/05 :  23:37:21  Show Profile Send soren a Private Message

Ett EMBLA Erato fösteg kostar inte så mycket!

http://www.emblaaudio.no/

/Sören
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:03:29  Show Profile Send El_D a Private Message
Plinius har både integrerade och separata enheter. Låter bra i mina öron. Säljs också i Göteborg.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/11/06 :  10:34:21  Show Profile Send Nothing a Private Message
Vad tror ni om MusicalFidelity A5? verkar vara bra?

-
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/11/06 :  11:08:58  Show Profile Send Twincam a Private Message
Datar, hoppas du inte tar illa upp om jag hoppar in i denna tråd. Är oxå på jakt på ett för- och slutsteg för att driva mina N804 (kör idag RSP1098/RMB1075 och det låter helt ok)
Jag har oxå fått rekommendationer på Bryston kombinationen och Gryphon Callisto.
Jag kan få loss Rotel kombinationen RC1090/RB1080 för ungefär 23 000(nya). Frågan är hur pass mycket bättre Bryston och Gryphon låter egentligen!? Det handlar ju om rätt mycket mer stålar om man säger så. Och angående Rotelslutstegen, behöver man verkligen all den kraft RB1090 ger jmfrt med 1080. Classe är jag oxå nyfiken på, men det handlar ju väl om ännu mer pengar än Bryston och Gryphon...

Mvh

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  11:37:33  Show Profile Send Harman a Private Message
Twincam.
Bryston lär vara värd sitt pris och enligt forum medlemmar och skribenter oxå dubbelt så mycket. Problemet är väl det att lägga 65000kr känns som en enorm massa pengar....
Du lär dock aldrig behöva mer kraft än vad RB1080 ger. Roteln är väldigt bra men saknar lite musikaliskt flytt (tror att folk brukar kalla det lite hård) fyrkantig kan man kanske säga och stereoperspektiv saknar den kanske det yttersta.
Lycka till!

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:27:52  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Om ingen redan har nämnt det skulle jag kolla närmare på AVI som nyligen fått svensk representation.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:57:18  Show Profile Send Harman a Private Message
Datar..
Bryston har en mindre variant som heter 3B SST, skall ha i stort sett samma ljud som 14B SST men lägre effekt, räcker dock säkert till ändå. Då spar du lite pengar den kostar 33500kr.
Själv har jag dock bestämt att det i så fall får bli 4B SST, tycker prisskillnaden är för liten.
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000