HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen mardröm alls faktiskt. * * Ändrad * *
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/11/04 :  21:57:18  Show Profile Send Manga X a Private Message
- Neeej det får inte vara sant!!!

Idag hämtade jag mitt Densenpaket på "Bussgodsterminalen" här i Enköping.
Allt var frid och fröjd. Fick t.o.m. bärhjälp med paketet till bilen.
De såg så fint ut så inslaget med brunt tjockt papper.

Väl hemma sliter jag upp paketet för inkoppling av min temporära anläggning till min DIY är klar.

När pappret är borta ser jag att ett paketet är intryckt mitt på! Där det inte finns skyddande frigolit såklart.
- Detta fotograferade jag! Innan jag gick vidare.

Prylarna var kalla efter 6 dagar på färd genom Sverige. Så jag kopplar in dem och har dem på i c:a 6 timmar innan jag skulle provspela dem.

Jag har nu under kvällen uppmärksammat ett par "allvarliga" fel på cd-spelaren. Den kan ibland (en gång) låta som om den ska "äta upp" den nyss inmatade cd-skivan. Den kan närsomhelst (3 - 4 ggr) skriva "no-disc" i displayen om man t.ex. hoppar mellan någon låt typ från låt 2 till låt 5.

- Livet suger!!! BIG time!!!

Kommer givetvis kontakta Bussgods imorgonbitti för att anmäler denna skada .
- Aaaargh ville bara dela med mig av min ångest!!!

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/05 18:10:01

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:02:58  Show Profile Send hal a Private Message
Det är verkligen tråkigt
När man väl får sina efterlängtade paket så kan det gå så här.
Det är bra att du dokumenterar med fotografier.
Tydligen har transporten i spelaren fått sig en rejäl känga, bara att hoppas att det går snabbt för dig att få en ny.
Hoppas att allt går bra för dig, lider med dig...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:13:03  Show Profile Send weezer a Private Message
Aj aj. Paketen måste alltid kollas på plats när du hämtar ut dem hos Bussgods. Packade själv upp stor sub å stativare på deras terminal härom veckan , varit med om att få saker skadade och det är ett satans meck med besiktiningsmän som ska komma hem och klämma å känna på lådor och fota. Hoppas det löser sig smidigt för dig.

Edited by - weezer on 2004/11/04 22:14:00
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:26:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Såhär såg mina högtalare ut som jag fick skickade till mig med bussgods: http://i99olasv.island.liu.se/index_skada.html

Paketet hade varit påväg i en hel vecka och hade torkat på vägen (yttre lagre) så jag såg inget när jag hämtade ut det. Ringde dock ner till bussgods direkt när jag hade öppnat det. Svaret jag fick (av den förövrigt otrevliga personalen): Jag tyckte det såg lite dåligt embalerat ut....

Till saken var att paketet var särdeles utmärkt inpackat och jag bad naturligtvis om att få prata med någon vettig person, förslagsvis chefen till ärthjärna som svarade på bussgods.

Hur som helst, det hela gick vidare till skadereglerare och de kunde konstatera att högtalaren hade utsatts för fukt under en längre tidsperiod dvs jag kunde inte själv ha tillfogat skadan eftersom jag anmälde den ca 20 min efter det att jag hade hämtat ut paketet. Skaderegleraren skrev vidare att skadan inte skulle kunna skett under transporten . Naturligtvis ringde jag skaderegleraren som hade handlagt fallet och undrade vad de hade för teori hur det kunde ha blivit blött eftersom det inte kunde ha blivit blött under frakten och jag själv inte hade kunnat tillfoga skadan då den ju hade utsatts för fukt under längre tid (dagar).

Enda möjliga förklaringen jag kom fram som kunde stämma med deras slutsats var att han som skickat högtalarna hade hält en liter vatten in i paketen innan han lämnade in dem. Jag frågade om skaderegleraren tyckte att det var en rimlig slutsats, personen i fråga kunde naturligtvis inte svara på det och hänvisade till att de hade duktiga tekniker. Dina tekniker är i så fall totalt inkompetenta svarde jag....

Efter massa efterforskningar av både mig och säljaren så kom det fram att en buss hade läckt mellan två orter på vägen. Dvs skaderegleraren hade helt fel precis som jag redan visste. Naturligtvis ringde jag och spydde galla över skaderegleringsföretaget länge och väl, dessutom kontaktade jag ganska högt uppsatta chefer på bussgods och sa att jag tycke jag hade behandlats förjävligt rent ut sagt.

Så Manga X, du kommer nog få det tufft om du vill ha någon ersättning av bussgods. Man måste nämligen bevisa att skadan skett under transporten och då måste man alltså köra en bil jämte bussen hela vägen (är min tolkning iallafall). Om man nu måste det kan man ju lika gärna frakta skiten själv. När jag väl fick ersättning fick jag dessutom långt under marknadsvärdet.

Jag kommer troligtvis aldrig skicka nått mer med bussgods!!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:41:44  Show Profile Send bruce a Private Message
usch, nu blir jag paranoid. Jag hämtade ut min nya Glen Croft integrated idag på bussgods!!!!
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:55:09  Show Profile Send manlix a Private Message
quote:
Enda möjliga förklaringen jag kom fram som kunde stämma med deras slutsats var att han som skickat högtalarna hade hält en liter vatten in i paketen innan han lämnade in dem.

Hahaha! Har skrattat en stund nu. Tanken av att han skulle ha hällt i en tillbringare vatten innan han tejpade igen paketen är ganska rolig tycker jag.

Givetvis väldigt tråkigt det som hände. Jag fattar inte varför det skall hållas på och krånglas så när det är ganska uppenbart att det är Bussgods fel. Måste de ju inse själva också.

Edited by - manlix on 2004/11/04 22:56:17
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:04:36  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Stå på dig!!! Jag håller tummarna!!!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:14:02  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tråkig historia Rydberg

Du ska googla på Köplagen om du handlat av privatperson och Konsumentköplagen om du handlat av näringsidkare. Det är lättare att argumentera om man kan stöda sig på lagen, vilket man ofta kan.

Lycka till.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:29:17  Show Profile Send FBK a Private Message
Tråkigt Manga X strul är det värsta som finns
Själv så hoppas jag att mitt paket som ligger på Bussgods inte ha råkat ut för något, ska hämta det o morgon.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:38:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Ska man personligen behöva åka ner till handlaren (var han nu befinner sig) och hämta sina grejor. Jag tror det åtminstone vad gäller känsliga apparater som CD-spelare, skivspelare. Personligen varken skickar jag eller tar emot något om det skulle vara begköp numera. Trist.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:56:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man inte kan komma överens med företaget som i det här fallet är Bussgods, då ska man ta kontakt med sin konsumentrådgivare i sin kommun som då kan hjälpa till eller ge råd.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/11/05 :  02:08:20  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Jag hämtade ut min nya Glen Croft integrated idag på bussgods!!!!

Mmmmm, Croft arghhhhh

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/05 :  03:43:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Elände!
Hoppas det ordnar sig utan strul "Manga X".

Bravo
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/05 :  06:44:30  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Men alltså, var papperet som var dragit runt paketet oskadat, men kartongen innanför intryckt, borde det inte blivit hål på papperet?

1) Skickades paketet helt eller fanns det en befintlig skada på kartongen?

2) Skickades paketet inslagit i det tjocka bruna papper du nämner?

3) Har någon på vägen dragit papper runt paketet?

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/05 :  07:09:55  Show Profile Send Margaux a Private Message
Rydberg

Det var det värsta jag sett. Det ser ut som högtalarna legat i ett läckande hönshus i flera år.

När man får såna svar som du fick måste man springa 2 mil i skogen innan man ringer upp skaderegleraren om man inte vill tappa kontrollen över sig själv.

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2004/11/05 :  07:13:32  Show Profile Send Manga X a Private Message
Säljaren slog in paketet i tjock brunt papper för att skydda originalkartongerna (mitt förslag). Pappret var av typen som målare använder som golvskydd mot färgstänk.

Pappret var så-vitt-jag-kunde-se helt på den plats där skadan skett.

Skadan ser ut som om någon (Bussgods) ställt ned/släppt ned paketet på något mycket smalare/mindre paket/kant/hörn. Detta mindre paket/kant/hörn har mosat kartongen (som fortfarande är hel bara "veckad"/mosad) träffade mitt imellan de två frigolitbitar (original) som spelaren hänger i mellan vid transport i kartong. Skadan är bara på ena undersidan/långsidan (mitt under släden så klart).

- Surt sa räven!

Hoppas för deras skull (Bussgods) att de inte strular nu. Jag kan vara en riktigt otrevlig kund när jag vill och har duktiga jurister i närmaste släckten.

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2004/11/05 07:27:24
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2004/11/05 :  07:46:22  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hmmm...?

Detta kan kanske bli lite pinsamt!

Jag tycker mig se ett mönster...
Krånglet med missljudet och "no-disc" meddelandet var alla på några brända kopior av mina originalskivor. (Bilstereoskivorna).
Originalen låter finfint och verkar fungera perfekt.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:08:46  Show Profile Send weezer a Private Message
Doh...

Dock skönt ifall det bara var det.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:44:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag har ett liknande problem med min Myryad-spelare, dock ej på just brända skivor (har inte provat några brända skivor ännu), utan vissa original som laddas in i spelare, texten "load disc" syns på displayen medans den tuggar på. Det går inte att trycka ut skivan utan man måste bryta strömmen, och vara snabb som attan på eject-knappen när man slår på spelaren igen, annars blir det samma visa igen.

Jag har pratat med Digital Bild om problemet, och det är också ett problem som Myryad är medvetna om, men jag fick inget svar på vad det skulle kunna vara.

Nämnas kanske också skulle att jag har 4 skivor som påvisar detta problem, och det är nog ingen slump att två är Norah Jones (alltså samma förlag) och två är Lord of the Rings The Fellowship of the Rings sound track samt LotR The Two Towers soundtrack

Skönt att det visade sig inte bero på bussgods dock!!!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/11/05 08:45:43
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:22:35  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
synd. jag trodde (hoppades egentligen) att bussgods skulle va mer pålitliga. men de är inga helgon heller. posten är dock inte bättre. de sabbade mina quadar som de tagit hand om nu. de är skadeanmälda alltså. fick dock ett par nya från audio concept innan posten rett ut sitt. snälla killar.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:38:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag som trodde bussgods var försiktiga (bättre än posten =( )
Fast bäst blir det ju när man hämtar grejerna själv eller hur mange X?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/11/05 :  10:08:19  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
När jag har skickat saker på sistonde med bussgods så har jag hela tiden överdrivit paketeringen och förutsatt nästan att nåt ska hända. Bla en tejpad plastpåse runt själva produkten. En massa dämpmaterial i lådan och rejält tejpad så den håller lite mer än vanligt. Sen är man övertrevlig mot personalen på bussgods så dom klistar på lite extra lappar med ömtåligt gods på lådan. Visst den väger kanske lite mer och man får betala nån hundring extra men brukar iaf löna sig i längden.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:46:08  Show Profile Send Manga X a Private Message
Mikael 1979:

Visst är det bäst att hämta grejorna själv!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:29:09  Show Profile Send gurin a Private Message
Bussgods är dock betydligt bättre än posten. Posten garanterar bara att paketet kommit fram. Är det trasigt, so what! Det kom ju fram ju och om folk inte kan pakettera ordentligt så är det väl inte vårt fel.

Bussgods hävdar i alla fall att paket inlämnade till dem skall komma fram hela. Skillnaden när man skall argumentera mot dessa företag är ganska stor.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:49:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Gurin

Det håller jag inte med om, har råkat ut för skadat och försvunnet
gods, har aldrig varit problem att få tillbaka pengar via posten, däremot bussgods är alldeles bedrövliga.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:36:08  Show Profile Send edison a Private Message
Slutsats blir för min del detta:

*Som säljare ser man av hänsyn till köparen OCH sej själv till att packa in prylarna (mycket) bättre än "bara" som dom låg i originalkartongen.Typ som tober föreslår.Klart mindre risk för krångel och det behöver knappt kosta nåt särskilt extra heller.

*Som köpare begär man att säljaren gör på samma sätt.Inte säkert alla tänker på detta och som köpare är man minst lika intresserad av bra slut på historien när man handlar utan att själv hämta grejorna.

Har sålt och köpt rätt många ggr via både post och bussgods och aldrig haft några problem, har väl haft tur(?)

Sen när det gäller hur en apparat funkar som man tänkt köpa, där får man nog se till att kolla sånt som vilka CDs en CD-spelare klarar av mm innan man bestämmer sej.Har man "udda" plattor typ vissa brända, kopieringsskyddade mfl som inte "garanterat" kan spelas i alla apparater är det ju i ens eget intresse, och då får ens egna krav/behov inte glömmas när man tar in prestandauppgifter av säljaren.Blir sen mkt lättare att rätta till (typ returnera) om det inte visar sej stämma, det man gjort upp.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/05 18:38:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000