HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny medlem + Provlyssning på Hifiklubben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shade
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/11/04 :  21:56:40  Show Profile  Visit Shade's Homepage Send Shade a Private Message
Hej alla!

Efter att ha kollat in det här forumet ett tag, så tänkte jag att det var dags att själv bli medlem. Har alltid lyssnat väldigt mycket på - och spelat - musik, och har på senare år blivit mer och mer nyfiken på hifi. Som rätt nybliven hifi-intresserad har jag mycket att lära (och att införskaffa ) så jag ser fram emot att ta del av den enorma kunskap som verkar finnas här!

I samband med att jag startar min första tråd tänkte jag också passa på att fråga om en hifi-relaterad sak. Det är nämligen så att dels jag själv, men även en god vän, är ute efter att uppgradera våra ljudsystem. Obs! Det är inga hi-end prylar vi besitter vid 19 resp 20 års ålder och budgeten är såklart begränsad så vi har tittat på Dali 8008, Dali Concept 8 och även en Cerwin Vega som jag ej minns vad den heter (modell med en 15", kostar runt 6000:- vill jag minnas). Även andra högtalare kan vara intressanta men detta är vad vi hunnit provlyssna på hittils. Budgeten är väl begränsad till 10 000:- kan vi säga.

Vi var alltså på Hifiklubben i Malmö och provlyssnade dessa högtalare. Eftersom vi båda behöver allround-högtalare som ska klara av att spela rockmusik med bra botten och attack men samtidigt kunna hantera akustisk musik, jazz, blues m.m. så hade vi med oss skivor av alla de olika typer.

Jag upplevde att 8008 var den högtalare med klarast ljud och vidd. Concept 8 hade något bättre botten, men lät lite mer instängd medans Cervin Vega hade en enorm bas men inga nyanser i ljudet. Cervin Vega var egentligen utesluten, men mest för att ha en referens när vi kom till problemet: nämligen att vi tyckte inte att varken Dali 8008 eller Concept 8 gav någon vidare botten.

Detta är kanske inte konstigt egentligen, man kan ju inte få allting för 8000:-, men då vi endast fick tillfälle att prova högtalarna tillsammans med en NAD C320BEE är frågan: Hade det blivit en enorm skillnad med t ex en C372? Var det verkligen en rättvis jämförelse att driva de högtalarna med den förhållandevis "lilla" förstärkaren? Butikssäljaren hävdade dock att "NAD besitter alltid tillräckligt med effekt, den här är fullt tillräcklig."

Jag har själv läst att t ex B&W DM602 S3 låter bäst om den får jobba med en riktigt effekstark förstärkare, och därmed vill jag dra den (felaktiga?) slutsatsen att samma gäller för en större högtalare?

Den här jämförelsen var ju knappast vetenskaplig då våra egna högtalare är placerade i rum på säg 15 m^2 medan provlyssningsrummet kanske var uppskattningsvis 20-30 m^2. Men den huvudsakliga frågan är ändå om vi fått en betydligt positivare upplevelse om butikssäljaren kopplat upp högtalarna med t ex en C372 från början?
Sen att våra egna förstärkare ändå ligger på samma nivå som en C320BEE kan ju diskuteras, men vi vill ju veta högtalarnas potensial, därefter kan man uppgradera förstärkare m.m.

Hoppas inlägget inte är allt för rörigt, svårt att sammanfatta allt på ett begripligt sätt

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:18:32  Show Profile Send hal a Private Message
Med en budget på 10 000.- bör ni kunna hitta högtalare som ni kommer att trivas med. Tycker att ni skall ta er tid och lyssna på lite fler alternativ om ni har möjlighet. Vad som låter bra kan bara ens eget öra avgöra. Det är också bra om ni kan låna hem högtalare för provlyssning i er hem-miljö.
En provlyssning i en butik ger av många skäl sällan någon rättvisa åt högtalare. Både pga av akustik men också pga kort lyssningstid. Begagnat är också ett mkt bra alternativ då man ofta får mycket för pengarna. Oftast är begagnade högtalare kring 10000.- väl skötta av sina ägare.
Som sagt ha inte för bråttom, med er budget kommer ni att bli väldigt nöjda, bara ni tar er lite tid.
Ett helt forum finns också här med många hjälpsamma medlemmar som kan hjälpa er mer med specifika råd.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:47:17  Show Profile Send Cyber a Private Message
quote:
Efter att ha kollat in det här forumet ett tag, så tänkte jag att det var dags att själv bli medlem. Har alltid lyssnat väldigt mycket på - och spelat - musik, och har på senare år blivit mer och mer nyfiken på hifi


Kul, välkommen till HiFiForum

/Cyber
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:56:56  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Jag kan säga en sak om DALI 8008.. Ganska så bra allroundhögtalare men mycket trevliga till flerkanals hembio. Varför tycker jag så? Jo jag har själv ägt hela Blue serien.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:59:30  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Skulle också säga att att av de du beskriver så tycker jag personligen att 8008 skulle vara mitt valda alternativ

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Shade
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:36:20  Show Profile  Visit Shade's Homepage Send Shade a Private Message
Tack för alla svar!

Men nog måste det påverka "trycket" i ljudet också beroende på effekt i förstärkaren?
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/04 :  23:57:03  Show Profile Send Harman a Private Message
Välkommen Shade!
Håller med lyssna mycket och länge med olika sorters musik. Om du vill ha en starkare förstärkare vid nästa demo stå på dig....Det är inte killen i butiken som skall köpa utan du.
Det finns andra butiker om ni inte blir väl bemötta så "rösta med benen".

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/05 :  01:18:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Välkommen.
Alla butiker kanske inte har råd att ha hela modellprogrammet hemma.
Skilnaden mellan förstärkare i denna klass är inte häpnadsväckande, särskilt inte innom samma fabrikat. Man bör alltid välja det bästa man tycker sig ha råd med så slipper man ångra sig sen.
En vettig uppgradering, där man verkligen märker skillnad, är att dubbla pengarna då tar man ett rejält kliv på kvalitetsskalan. Med detta menar jag att köp en bra grundanläggning, så bra du bara tycker dig ha råd till så slipper du dyra småbyten på vägen. Vägen? hmm alla fastnar inte i uppgraderingsträsket men det är lätt att bli beroende. Sen kan du byta rejält när det blir dags istället, Min första anläggning kostade 12.000kr, sen började tokiga småskutt helt i onödan. Nästa "hela" anläggning kostade ca 60.000 och nu kostar den ca 130.000. Dubbleringsprincipen ger bra utdelning tycker jag, annars kan man lika gärna spara pengarna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/05 :  03:50:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med "Adagio", skillnaden inom prissegmenten mellan produkterna är normalt sett väldigt små, kvantitativa förbättringar kräver rejäla påslag, minst det dubbla skulle jag vilja påstå.
Din beskrivning av högtalarna verkar väl genomtänkta "Shade", så provar du lite olika alternativ hittar du säkert något passande.
Lycka till!

Bravo
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:31:16  Show Profile Send primere a Private Message
ABsolut ska ni låna hem! I butik kan det mesta låta basfattigt! Stor yta att fylla.... speciellt hifiklubben MAlmö om det är den nybyggda vid elgiganten (Mobilia) det är inte direkt optimalt att lyssna där!
Så kommer man hem, bättre placering oftast mindre yta att fylla ut!
Men har ni tittat lite på begegnat för pratar vi Dali så tycker jag dock att du och din vän ska snegla på ett par begagnade Dali Jubileum!
Detta är riktigt ruskiga högtalare med en ordentlig bas om jag inte missminner mig går den strax under 20 Hz!
Och med en kompetent förstärkare kommer ni såååå långt.

Lycka till
//Thomas
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  10:54:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Detta med BAS...

Jag tror att det är ett vanligt fenomen att man jus i början av sin "hifibana" lätt snöar in på att man vill ha "mycket bas". Men det är en lite farlig grop att falla i. Man skaffar sig ett par basstarka högtalare och tycker det är kul ett tag, men sedan lyssnar man på andra högtalare med mer "hifimässiga" kvalitéer och så blir man sugen på att byta. Bra om man kan hitta en gyllene medelväg från början så att säga.

Dali 8008 är en OK högtalare, men personligen tycker jag den ger overkill i basen. Testa 6006 och även Evidence eftersom ni kan tänka er att betala lite mer! Och lite andra högtalare också, Monitor Audio, Canton, Infinity, Mission, Wharfedale, Acoustic Energy och vad vet jag... annat som finns här i trakten. Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/05 :  11:36:26  Show Profile Send primere a Private Message
Instämmer totallt med dig Blue!
Nu är man mer inne på den reptilsnabba, exakta basen och undvikande av otrevliga S ljud!
Men då det är bas som efterfrågas tänkte jag en kompromis!
Men om jag ska lägga ett par fair råd så

1 bygg HFSL 1 (mycket för lite)
2 Köp stativare Dali evidence 370 (6996:-) Eller om man vill ha B&W och köpa lite si och så men ändå mycket för pengarna så ett par DM 602s3 (4696:-)

Men min första rekommendation överhuvudtaget SNÖA inte in er på Hifiklubben, de har ett par pärlor absolut men man fastnar lätt där då!
Gå runt lyssna på annat Audiovector, sonus, Canton infinity! Ja vad som bara för att få en fair bedömning!
Och låna hem grejerna förgudsskull, vill de inte låna ut (förutsatt att man har kontanterna) så är de kanske inte så jätte service minded.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:35:52  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Blue

"Detta med BAS...

Jag tror att det är ett vanligt fenomen att man jus i början av sin "hifibana" lätt snöar in på att man vill ha "mycket bas". Men det är en lite farlig grop att falla i. Man skaffar sig ett par basstarka högtalare och tycker det är kul ett tag, men sedan lyssnar man på andra högtalare med mer "hifimässiga" kvalitéer och så blir man sugen på att byta. Bra om man kan hitta en gyllene medelväg från början så att säga."


Jag antar att jag måste befinna mig i början av min "hifibana", som fortfarande efter 35 år blir förtrollad av JBL's pro-series element, eftersom jag fortfarande älskar när högtalarna förmår presentera musiken med all den dynamik och detaljrikedom som finns på skivan.

Jag förstår inte varför det skulle vara något man växer ifrån?

Visst är det så att även jag ibland spelar lite soft musik på kvällarna, men det ska inte hindra mig från att också ibland kunna dra på så att musiken även får den där fysiskt kännbara närvaron och då får alla med sina små minimalistiska högtalare ursäkta att jag föredrar ett par basstarka, men också välspelande JBL högtalare, för det finns ingen motsättning i detta.

/Roland
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  12:51:41  Show Profile Send Blue a Private Message
paradigm: Jo, jag kan förstå din upplevelse, absolut!

Men förmodligen är det så att du har så pass bra grejer i systemet att du får både dynamiken, bastrycket och detaljkänslan, upplösningen - eller hur? För mindre pengar måste man ofta prioritera. Sedan är det ju skillnad på "mycket" bas och "bra" bas, eller hur? Att hitta högtalare som ger massor med bas är inget problem och dom behöver inte kosta särskilt mycket (t.ex. Cerwin-Vega och div PA-högtalare), men då är det solklart så att man väljer bort andra egenskaper som detaljkänsla och liknande. Dessutom är det så att många av dessa högtalare låter direkt dåligt när dom placeras i små eller normalstora rum.

Själv vill jag inte ha "mycket" bas. Däreomot vill jag ha en bra, snabb och tydlig bas som inte tar över i den totala ljudbilden. Den ska så att säga ha naturliga proportioner. See my point?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/11/05 :  13:09:22  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
För de pengarna skulle jag tittat på Dynaudio. Bättre i den prisklassen finns nog inte........

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:39:23  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Blue

Jo jag förstår precis och jag håller med om att det finns en uppsjö av värdelösa s k "partyburkar".
Det var inte det jag reagerade över, utan att du helt kategoriskt sågade "alla" basstarka högtalare. Precis som jag därefter avsiktligt svarade lika kategoriskt, med att det inte finns någon motsättning mellan välljud och basstarka högtalare. Som du sen reagerade på.

I själva verket är det ju så att det inte nödvändigtvis behöver ligga någon motsättning i en kraftfull bas och välljud.

Detta bör man vara tydlig med att framhålla och nyansera, så att vi inte bara raljerar och blir tvärsäkert kategoriska, någon av oss.

Förstår du hur jag tänker?

/Roland
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/05 :  16:09:06  Show Profile Send Blue a Private Message
paradigm: Japp, vi är helt överens!

Dynaudio är väl ett bra förslag. Dock mer kraftkrävande än dom flesta.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/05 :  18:02:13  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag vet inte hur mycket som har hänt mellan NAD 372 och lite äldre NAD 370, men jag jämförde NAD 370 mot NAD 320BEE för ett par år sedan. Visst 370 hade mer kraft och "mer" bas, men 320BEE spelade bättre. Mycket bättre. Ljudet blev mer lättflytande och detaljer kom fram mer. Då lyssnade vi på B&W 603s3, som inte är direkt lättdrivana.
Så jag tror inte att förstärkarvalet spelade så stor roll i det här fallet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/05 :  19:05:24  Show Profile Send Harman a Private Message
Borde inte ett rum på 15kvm må bäst av ett par stativhögtalare?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/06 :  00:50:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
En bra tanke "Harman", frågan är om man kan utnyttja de stora högtalarna i ett så pass litet rum.

Bravo
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/06 :  08:51:49  Show Profile Send paradigm a Private Message
Kanske är det så, kanske inte. Det är väl sånt man vet om man har prövat sig fram och om man har ägnat rumsakustiken lite omsorg.

Jag har iaf inte längre några problem med det. Jag sitter nöjd!

/Roland
Go to Top of Page

Shade
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/11/08 :  19:12:15  Show Profile  Visit Shade's Homepage Send Shade a Private Message
Tack för alla utförliga svar!
Detta väcker många tankar... får ta oss varsin funderare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000