HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorn direkt till slutsteget, funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/11/04 :  10:47:39  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kanske lite korkad fråga men jag chansar :)
Jag ska snart ha fest och tänkte då använda datorn som jukebox. För att slippa rumstera runt i stereobänken tänkte jag koppla slutsteget direkt till datorns line-utgång, och använda datorns volymkontroller. (Jag har slutsteget mer mobilt än resten av anläggningen)

Frågan är då hur dumt det är? Kommer nåt att paja? Hur bra är ett ljudkort på att driva ett kraftigt slutsteg? Det är väl ett helt vanligt kort med sån miniplugg, så man lär få skaffa sig någon lämplig sladd med miniplugg i ena änden och två RCA i andra.

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/11/04 :  11:00:41  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Vet inte hur det fungerar rent praktiskt men jag skulle nog vara rätt nervös även om det går. Jag tar ljudet ur datorn ibland och har då all volym på max i mjukvaran. Av någon outgrundlig anledning så verkar nämligen precis alla program vara tvungna att ändra på volymen. Har man det kopplat direkt till slutsteget kan ju det bli en rätt obehaglig överaskning.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/04 :  11:01:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Frågan är vilken nivå som kommer ut ??? Den kan vara ganska hög så du får en rejäl volym, och sånt är lite svårt att veta utan att testa, och det kan ju bli en obehaglig översakning...

Blir det bra ?!?! Ja för ändamålet kanske...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/11/04 :  12:05:28  Show Profile Send Calle G a Private Message
"Bra" i den här meningen betyder bara "fungerande" :)
Så hur kan man ta reda på vilken nivå som kommer ut, utan att koppla in slutsteget och testa?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/11/04 :  12:55:19  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Min erfarenhet är att nivån på linjeutgången på ljudkortet oftast är alldeles för låg. Man blir tvungen att skruva upp nivån på datorn till max och ändå få en svagare signal än från en konventionell signalkälla. M.a.o så tror jag att du inte kommer få tillräcklig volym för att hålla party därhemma. Men testa vet jag! :)
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:14:14  Show Profile Send soren a Private Message

Det funkade superbra för mig med M-Audio kort under många år (otroligt bra ljudkvalitet!).

Se dock bara till att slutsteget är avstängt när du sätter på och stänger av datorn.. man kan få mycket otrevliga "poppar" på grund av DC spikar.

/Sören
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:19:37  Show Profile Send soren a Private Message

En varning som redan nämts ovan.. vissa program får för sig att ändra på volymen ibland!

I drivrutinerna till M-Audio korten kan man hindra alla program att använda volymkontrollen... men jag vet inte hur det är på sunkiga soundblaster kort.

/Sören
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:27:02  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
VARNING!! se för tusan till att volymkontrollen är på minimum och steget helst avstängt när du startar datorn, annars blir det nästan garanterat en rejäl knäpp i högtalarna!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/11/04 :  14:15:04  Show Profile Send Calle G a Private Message
Sonen har redan varit och lekt med volymkontrollen på det avstängda försteget så jag vet precis hur 2x200 NAD-watt kan låta (eftersom jag glömde kolla volymen när jag slog på det hela igen). Rätt otrevligt faktiskt. Det ska jag försöka undvika.. :)
Men det låter som att man vågar prova iallafall då. Tack för all input!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/05 :  01:04:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kör du windows och har ljuden kvar riskerar du att få en prompt på maxljud vid eventuellt programfel eller annan "exclamation", fråga, osv.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/05 :  01:13:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
*Ryser av tanken på windows "login-in" sound på HÖG nivå*

Du får tala om, om det var tillräckligt HÖG volym. Fungerar lär det göra...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000