HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Strömförsörjning...? lite mer hjälp kanske?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:18:17  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag är nog sämst i världen när det gäller el... Har bara en stilla undran. Om jag vill ha 12v likspänning med lite kräm, hur göra? Ja, jag vill kunna köra bilstereogrejor hemma utan batteri.
Har lite gamla elektroniska delningsfilter och slutsteg som ej används i bilen. Inte på många år nu... Har läst lite trådar om strömförsörjning till bla GainClone. sekundärlindning 9v skulle då efter likriktarbrygga ge cirka 9 x 1.41v = 12,69v. Är detta korrekt?
Förklara enkelt... Är helt blåst vid elberäkningar.

Med förvirrade hälsningar

Nicks

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2004/11/03 22:43:19

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:27:25  Show Profile Send hal a Private Message
Jag installerade en bilstereo i badrummet. Fällde in fuktsäkra högtalare i taket och fällde in stereon i badrums-skåpet.
Tog sedan en uttjänt central-apparat till ett inbrottslarm och satte på vinden, kopplade in 220V. Alla inbrottslarm ger 12 volt ut, så jag drog en 12 volts-kabel från vinden till bilstereon. Fick t.o.m batteri-backup på köpet.
Eftersom jobbar jag i den branschen så jag har obegränsad tillgång till begagnade inbrottslarm så det var en perfekt lösning för min del.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:30:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Svaret beror nog på vad du menar med "lite kräm".
Du har rätt om spänningen efter likriktarbryggan men tänk på att i princip allt utom slusteg kräver att man har stabiliserad spänning vilket innebär att man får räkna med att ett par volt försvinner "på vägen".
Gissningsvis får du dela upp strömförsörjningen i två delar, en stabbad del för filtren och en lite större (med kondensatorbank) för slutstegen.

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:36:20  Show Profile Send Nicks a Private Message
Det här är vad jag älskar med detta forum!
Det finns alla sorters olika lösningar på samma problem.
hal: gillar din lösning. I min branch använder vi tyvärr bara bensin/diesel drivna elverk... lite klumpigt kanske...

f95toli: förklara gärna vidare om stabiliserad respektive kräm.
skulle tro att 15-20A vid 12volt är lagom till stegen. troligvis mycket lite till delningsfilter.

MVH

Nicks

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:22:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
Hallonkräm månne?

Wizard
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/03 :  22:50:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Titta på
http://sound.westhost.com/projects.htm
så ser du några exempel på spänningsaggregat, både till delningsfilter och till slutsteg.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/04 :  10:52:14  Show Profile Send Nicks a Private Message
f95toli: mycket bra sida. tackar.

Nicks

Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:51:02  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Detta alternativ fungerar mycket bra:

En blyackumulator (startbatteri/motorfordon) 12V + Mascot Helautomatisk laddare.

Jag använder denna med gott resultat: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2019407.htm

Fungerar dock inte om man behöver mycket ström kontinuerligt dygnet runt...

Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2004/11/04 :  14:40:31  Show Profile Send Nicks a Private Message
Har testat denna lösning med min gamla batteriladdare. Genererar en massa brum och brus. Har du samma problem med din laddare?

Nicks

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000