Author |
Topic |
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 15:29:37
|
Hej!
Det spelar mer på höger sida än på vänster! Jag har provat att switcha på högtalarna och det spelar fortfarande mer på höger sida.
Kan detta ha med förstärkaren att göra? Just nu använder jag en H/K 670 till mina dynaudio. Nåväl inte världens bästa matchning men det blir ju snart andra kraftverk till högtalarna.
Eller är det inspelningarna som gör detta? Just nu lirar jag bara vinylskivor då jag saknar cd-spelare. Vissa få låtar får man en bra centrering på röster men på de flesta fall sitter sångaren mer åt höger i ljudbilden och så övriga instrument.
Detta irriterar mig lite.. Hur låter det hos er. Kanske är något fuffens med h/k:n...??
mvh Johan! |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 15:42:50
|
Testa att byta plats på vänster och höger signalkabel. Kvarstår problemet kan det eventuellt relateras till problem hos apparaterna. Annars tror jag det kan handla om ett akustikfenomen. Vissa frekvenser kan bli mer förstärkta i högra högtalarens placering om den ligger närmare reflektionsytor. |
|
|
Mad
Member
126 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 15:45:45
|
Jag hade samma problem med min H/K 670 på vissa volymer men det gick ju att köra med lite ändring av kanalbalansen. |
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 15:46:55
|
Kanske dålig kanalmatchning i volympotten... |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 16:17:04
|
Jag upplevde detta hemska fenomen när jag fick för mig att möblera om en sen vinternatt för cirka X antal år sedan...Allvarligt talat så hamnade då ena högtalaren något närmare ett hörn än den andra, skillnaden var förhållandevis liten, men tillräcklig för att förskjuta ljudbilden tack vare hörnets "förstärkning" av vissa frekvenser. Hur är din uppställning? |
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 16:48:21
|
Observera att pickuper ofta kan ha inbyggda fel runt 2 dB mellan kanaler. Felinställning på PU kan också ge skillnad mellan kanalerna. För att testa ex förstärkare bör man använda en test-CD. Rummet/placering av högtalare påverkar också. |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 18:26:31
|
Hej alla.
Tack för era tips. Jag ska börja med att laborera lite med placeringen. Har tyvärr ingen bra cd-spelare men jag ska kolla med den gammla som står och samlar damm om det visar sig så där med! Ska även kolla upp min inställning på vinylspelaren.
Ber att få återkomma.
mvh Johan! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 05:04:34
|
Rumsplaceringen dvs. akustiska fenomen brukar, kanske förvånande, vara den största boven, men är som sagt lätt kontrollerat om man låter kablarna byta plats, eller i tveksamma fall låter högtalarna byta plats. Därefter kan man flytta högtalarna för att se om fenomenet består. |
Bravo |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 08:02:21
|
För att helt vara säker på att det inte handlar om felinställning på skivspelaren eller kanalobalans i stärkaren rekomenderar jag att du skiftar om högtalarsladdarna så att höger högtalare kopplas till vänstra högtalaruttaget på förstärkaren och vice versa. Om ljudbilden då fortfarande drar åt höger vet du att det handlar om högtalarnas placeringen i rummet och inget annat. Placering av högtalare nära hörn samt öppningar i rummet brukar vara kända bovar i sneda ljudbilder. |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
primere
Member
447 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 09:25:01
|
Jag har upplevt dessa fenomen väldigt ofta! Och jag tror att det handlar om rummet och att man inte alltid sitter exakt som man ska! Har du prövat att "toein" dem? De gångerna jag upplever fenomenen är oftast med nya skivor, tar jag sedan en gammal så låter det som det ska! (psykiskt ) Detta gäller förvisso just cd! Pröva som sagt att byta runt på kablarna! |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:20:53
|
Jag hade exakt detta problem, drev mig till vansinne. Visade sig vara rummet. Samma setup i nytt rum, vips var problemen borta. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:35:54
|
Varför tror ni man har balanskontroll? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:07:14
|
Jag vet att mitt problem är rummets fel. Irriterande men....... Prova gärna att laborera med olika invinkling på högtalarna. Det blev bättre hemma hos mig när det var lite osymmetriskt mellan högtalarna.
Lycka till!! |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 14:17:35
|
Skifta mellan höger och vänster på balanskontrollen till förstärkaren. Sedan skiftar du kablar.Verkar som att det skulle kunna vara i obalans mellan kanalerna i förstärkaren.Det gäller dock att utröna var problemet sitter, om det är inne i förstärkaren eller vid utgången till högtalarkablarna?
Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2004/11/03 14:18:24 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 21:16:42
|
Jag har sällan hört en dragning åt höger, snarare åt vänster öra dvs att höger kanal har lite mer energi.
Men det är mest påtagligt på dåliga popinspelningar. Ingenting säger ju att producenten måste ha sångaren precis i mitten.
Men spelar man fonogram i mono (eller har en monoknapp) ska allt sitta som en ogenomskinlig (eng opaque) klump i mitten. Annars får felet sökas i rummets akustik alt apparaterna. Vissa volympotar kan vara dåliga på låg volym etc. |
Hifiarkeologen |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 00:48:56
|
Hej!
har lagorerat lite efter era tips och ja.. det verkar vara rummet som spökar Får se hur jag ska lösa detta.
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 04:48:22
|
Skönt att det var så enkelt att hitta felet, men jag är inte förvånad, det är som sagt ett vanligt problem. |
Bravo |
|
|
|
Topic |
|