HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det spelar mer på höger kanal....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:29:37  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Det spelar mer på höger sida än på vänster! Jag har provat att switcha på högtalarna och det spelar fortfarande mer på höger sida.

Kan detta ha med förstärkaren att göra? Just nu använder jag en H/K 670 till mina dynaudio. Nåväl inte världens bästa matchning men det blir ju snart andra kraftverk till högtalarna.

Eller är det inspelningarna som gör detta? Just nu lirar jag bara vinylskivor då jag saknar cd-spelare. Vissa få låtar får man en bra centrering på röster men på de flesta fall sitter sångaren mer åt höger i ljudbilden och så övriga instrument.

Detta irriterar mig lite.. Hur låter det hos er. Kanske är något fuffens med h/k:n...??

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:42:50  Show Profile Send Belindro a Private Message
Testa att byta plats på vänster och höger signalkabel. Kvarstår problemet kan det eventuellt relateras till problem hos apparaterna. Annars tror jag det kan handla om ett akustikfenomen. Vissa frekvenser kan bli mer förstärkta i högra högtalarens placering om den ligger närmare reflektionsytor.
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:45:45  Show Profile Send Mad a Private Message
Jag hade samma problem med min H/K 670 på vissa volymer men det gick ju att köra med lite ändring av kanalbalansen.
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:46:55  Show Profile Send zahnn a Private Message
Kanske dålig kanalmatchning i volympotten...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:17:04  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag upplevde detta hemska fenomen när jag fick för mig att möblera om en sen vinternatt för cirka X antal år sedan...Allvarligt talat så hamnade då ena högtalaren något närmare ett hörn än den andra, skillnaden var förhållandevis liten, men tillräcklig för att förskjuta ljudbilden tack vare hörnets "förstärkning" av vissa frekvenser. Hur är din uppställning?

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:48:21  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Observera att pickuper ofta kan ha inbyggda fel runt 2 dB mellan kanaler. Felinställning på PU kan också ge skillnad mellan kanalerna. För att testa ex förstärkare bör man använda en test-CD. Rummet/placering av högtalare påverkar också.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:26:31  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej alla.

Tack för era tips. Jag ska börja med att laborera lite med placeringen. Har tyvärr ingen bra cd-spelare men jag ska kolla med den gammla som står och samlar damm om det visar sig så där med! Ska även kolla upp min inställning på vinylspelaren.

Ber att få återkomma.

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/03 :  05:04:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rumsplaceringen dvs. akustiska fenomen brukar, kanske förvånande, vara den största boven, men är som sagt lätt kontrollerat om man låter kablarna byta plats, eller i tveksamma fall låter högtalarna byta plats. Därefter kan man flytta högtalarna för att se om fenomenet består.

Bravo
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/03 :  08:02:21  Show Profile Send Conan a Private Message
För att helt vara säker på att det inte handlar om felinställning på skivspelaren eller kanalobalans i stärkaren rekomenderar jag att du skiftar om högtalarsladdarna så att höger högtalare kopplas till vänstra högtalaruttaget på förstärkaren och vice versa. Om ljudbilden då fortfarande drar åt höger vet du att det handlar om högtalarnas placeringen i rummet och inget annat. Placering av högtalare nära hörn samt öppningar i rummet brukar vara kända bovar i sneda ljudbilder.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/03 :  09:25:01  Show Profile Send primere a Private Message
Jag har upplevt dessa fenomen väldigt ofta! Och jag tror att det handlar om rummet och att man inte alltid sitter exakt som man ska! Har du prövat att "toein" dem?
De gångerna jag upplever fenomenen är oftast med nya skivor, tar jag sedan en gammal så låter det som det ska! (psykiskt )
Detta gäller förvisso just cd!
Pröva som sagt att byta runt på kablarna!
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:20:53  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag hade exakt detta problem, drev mig till vansinne. Visade sig vara rummet. Samma setup i nytt rum, vips var problemen borta.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/03 :  11:35:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför tror ni man har balanskontroll?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:07:14  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag vet att mitt problem är rummets fel.
Irriterande men.......
Prova gärna att laborera med olika invinkling på högtalarna. Det blev bättre hemma hos mig när det var lite osymmetriskt mellan högtalarna.

Lycka till!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:17:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Skifta mellan höger och vänster på balanskontrollen till förstärkaren. Sedan skiftar du kablar.Verkar som att det skulle kunna vara i obalans mellan kanalerna i förstärkaren.Det gäller dock att utröna var problemet sitter, om det är inne i förstärkaren eller vid utgången till högtalarkablarna?

Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/11/03 14:18:24
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/03 :  21:16:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har sällan hört en dragning åt höger, snarare åt vänster öra dvs att höger kanal har lite mer energi.

Men det är mest påtagligt på dåliga popinspelningar. Ingenting säger ju att producenten måste ha sångaren precis i mitten.

Men spelar man fonogram i mono (eller har en monoknapp) ska allt sitta som en ogenomskinlig (eng opaque) klump i mitten. Annars får felet sökas i rummets akustik alt apparaterna. Vissa volympotar kan vara dåliga på låg volym etc.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/04 :  00:48:56  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

har lagorerat lite efter era tips och ja.. det verkar vara rummet som spökar Får se hur jag ska lösa detta.

Vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/04 :  04:48:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skönt att det var så enkelt att hitta felet, men jag är inte förvånad, det är som sagt ett vanligt problem.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000