Author |
Topic |
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 11:19:52
|
Jag har en undran om jag kan och om det blir en förbättring i ljud om jag skulle bi-ampa.
Jag har en SAT Amplifix som jag idag kör som tvåkanalare i ett biosystem. (Fungerar mycket bra).
Tanken är att koppla in ett Primare A30.3 (endast 2 kanaler) till Amplifixens Preout och alltså köra ena registret via det slutsteget och det andra via de valiga högtalarutgångarna på Amplifixen.
Går det att göra/koppla så?
Och i så fall kommer jag tjäna på det ljudmässigt?
mvh, |
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 12:52:35
|
Så vitt jag förstår sedan tidigare inlägg så fungerar inte Amplifixens pre-out så bra för just bi-amping. Den är inte gjord för det, tydligen. För låg signalnivå eller någonting annat. Tanken var att den först och främst skulle användas för sub-woofrar. Någon annan här kanske vet mer. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 13:05:16
|
B-O, det stämmer bra..
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 19:26:20
|
Sanoj: Intressant info, kan du utveckla detta lite? Stämmer allt som B-O skrev? Btw, en aktiv subwoofer är ju nästan samma sak som bi-amping... Mvh /Per
PS Sorry Uffe om jag inte svarar på din fråga, jag har ingen erfarenhet av bi-amping DS
|
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 19:36:08
|
Det gäller att nivån ut från pre-out är samma som till det interna slutsteget (taskigt av SAT att inte fixa det i så fall) och att båda slutstegen har samma gain och polaritet. Om de inte har samma polaritet så är det bara att skifta + och - på ena registrets högtalarkontakter, om det är olika gain på slutstegen blir det krångligare. För att köra biamp är det egentligen bäst med identiska slutsteg, eller varför inte samma slutseg. |
|
|
UFFE T
Member
316 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 06:56:28
|
Har jag förstått er rätt att det inte går att använda Amplifixen biampat med externt slutsteg?
Är det också så att preout inte fungerar om jag bara kopplar på ett slutsteg. Alltså att använda Amplifixen som förförstärkare ?
Hoppas ni förstår vad jag försöker säga.
mvh, |
Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 08:23:36
|
Hej, sorry jag var kanske lite snabb med svaren.
Jag svarade på vad jag trodde var UFFE T:s fråga, dvs om man kan använda Amplifix som försteg och koppla till ett slutsteg...det kan man inte (eller rättare sagt det blir inte bra..)
Om man kan koppla på ett slutsteg och biampa ? Vet inte.
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 11:05:06
|
Eftersom du skall bi-ampa antar jag att du har ett aktivt delningsfilter?
Då borde det väl gå att leda signalen från pre-out på Amplifixen till det aktiva delningsfiltret, från delningsfiltrets ena utgång (lågpass eller högpass) till Amplifixens förstärkaringång (sådan finns väl?) och den andra till ditt nya slutsteg. Så kan man justera nivåerna till de båda slutstegen i delningsfiltret om slutstegen skulle ha olika ingångskänslighet. |
|
|
|
Topic |
|