HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mitt tangband-bygge, varning för några bilder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/30 :  01:00:11  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Ja, det har ju varit lite dåligt på rapportfronten gällande alla tangband-byggen som pågår/gjorts

Mitt blev klart för ett bra tag sedan, men brist på tid och digitalkamera har lett till att jag inte föräns NU fixat en liten rapport

Till att börja med ska jag väl säga att detta är det första högtalarbygget förutom en subwoofer jag bygt tidigare...

Tror att ni ser vilka element det är jag använt, och vilken låddesign det är men för er oinvigda så är det: 3":aren W3-871, och lådan samt filtret är mer eller mindre kapat från: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html

Inget svårt bygge, tog inte såå lång tid att göra, men resultatet då?
Enastående, en i mina ögon helt okej högtalare och i mina öron väldigt fint ljud

Jämfört med ett par Proson Conquest 66:or (som kanske inte är det bästa, men bra mycket dyrare än de jag byggt) så har tangbandarna en helt annan upplösning och ger en närvaro-känsla, man känner/hör vart de olika personerna i bandet står, det enda som saknas är lite mer djup i basen.
För att kompensera detta så bygde jag (innan) en subwoofer med en Peerless 10":are inte så mullrig men väldigt tight, med subben rätt inställd så den inte tar över så är ljudbilden underbar dock så upplever jag att "sweetspoten" är ganska begränsad, man får helst vara ensam för att njuta fullt ut

och sist men inte minst bilder på det hela, nu har jag bara bilder på den färdiga produkten, men det får duga

ALLA bilder finns på: http://www.mounte.net/Speaker/

Här är då en bild framifrån ...

och en till...

Sedan en liten närbild

Baksidan...

...baksidan närbild...

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/30 :  03:21:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
sikket fint litet bygge

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/10/30 :  10:27:52  Show Profile Send ayayay a Private Message
Mycket nice

De låter trevligt de små 3"-arna.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/10/30 :  11:04:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jättefina byggen
och fina detaljer kan man se oxå =)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:06:42  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Mycket snyggt bygge du åstakommit!!!

Håller själv på med ett par pc högtalare med Tb, som jag hoppas skall bli heltklara snart.

Som sagt snyggt bygge och bra bilder, keep up the good work

/Nicke

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:36:36  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
dom används som datorhögtalare ... väldigt fina sådanna!!
ska pröva att driva dom med ett dual-mono zap-steg... eventuellt ... om jag köper ett vill säga ..
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2004/10/30 :  20:48:11  Show Profile Send Ibbe a Private Message
Ett snyggt bygge,ser lyxig & dyr ut.
du prövade aldrig med portad låda?

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/30 :  21:41:41  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
faktiskt inte...
blir ett senare experiment med tangbandarna på 4"

sedan ska det bli en två eller fyra subbar med w8-740 elementet
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/30 :  22:40:29  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad kostar de där högtalarna att bygga? Vart köper man elementen? Finns de som skärmade?
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2004/10/30 :  22:55:10  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
har för mig att dom här elementen är skärmade som standard, elementen kostade inte fasligt mkt, 80-90:- men då köpte jag via ett gruppköp som Roger Edvinsson, h-audio.se anordnade
specifikationer finns på: www.acoustic-technologies.ca

total byggkostnad blev väl kanske 4-500:-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000