Author |
Topic |
|
mounte
Member
73 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 01:00:11
|
Ja, det har ju varit lite dåligt på rapportfronten gällande alla tangband-byggen som pågår/gjorts
Mitt blev klart för ett bra tag sedan, men brist på tid och digitalkamera har lett till att jag inte föräns NU fixat en liten rapport
Till att börja med ska jag väl säga att detta är det första högtalarbygget förutom en subwoofer jag bygt tidigare...
Tror att ni ser vilka element det är jag använt, och vilken låddesign det är men för er oinvigda så är det: 3":aren W3-871, och lådan samt filtret är mer eller mindre kapat från: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html
Inget svårt bygge, tog inte såå lång tid att göra, men resultatet då? Enastående, en i mina ögon helt okej högtalare och i mina öron väldigt fint ljud
Jämfört med ett par Proson Conquest 66:or (som kanske inte är det bästa, men bra mycket dyrare än de jag byggt) så har tangbandarna en helt annan upplösning och ger en närvaro-känsla, man känner/hör vart de olika personerna i bandet står, det enda som saknas är lite mer djup i basen. För att kompensera detta så bygde jag (innan) en subwoofer med en Peerless 10":are inte så mullrig men väldigt tight, med subben rätt inställd så den inte tar över så är ljudbilden underbar dock så upplever jag att "sweetspoten" är ganska begränsad, man får helst vara ensam för att njuta fullt ut
och sist men inte minst bilder på det hela, nu har jag bara bilder på den färdiga produkten, men det får duga
ALLA bilder finns på: http://www.mounte.net/Speaker/
Här är då en bild framifrån ...
och en till...
Sedan en liten närbild
Baksidan...
...baksidan närbild... |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 03:21:25
|
sikket fint litet bygge |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 10:27:52
|
Mycket nice
De låter trevligt de små 3"-arna. |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 11:04:23
|
Jättefina byggen och fina detaljer kan man se oxå =) |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Audio Nicke
Member
306 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 18:06:42
|
Mycket snyggt bygge du åstakommit!!!
Håller själv på med ett par pc högtalare med Tb, som jag hoppas skall bli heltklara snart.
Som sagt snyggt bygge och bra bilder, keep up the good work
/Nicke |
Stavar som en kratta bara så ni vet;-)) /Nicke |
|
|
mounte
Member
73 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 18:36:36
|
dom används som datorhögtalare ... väldigt fina sådanna!! ska pröva att driva dom med ett dual-mono zap-steg... eventuellt ... om jag köper ett vill säga .. |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 20:48:11
|
Ett snyggt bygge,ser lyxig & dyr ut. du prövade aldrig med portad låda? |
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
mounte
Member
73 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 21:41:41
|
faktiskt inte... blir ett senare experiment med tangbandarna på 4"
sedan ska det bli en två eller fyra subbar med w8-740 elementet |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 22:40:29
|
Vad kostar de där högtalarna att bygga? Vart köper man elementen? Finns de som skärmade? |
|
|
mounte
Member
73 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 22:55:10
|
har för mig att dom här elementen är skärmade som standard, elementen kostade inte fasligt mkt, 80-90:- men då köpte jag via ett gruppköp som Roger Edvinsson, h-audio.se anordnade specifikationer finns på: www.acoustic-technologies.ca
total byggkostnad blev väl kanske 4-500:- |
|
|
|
Topic |
|