HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Måla MDF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:42:00  Show Profile Send primere a Private Message
Jag hade tänkt mig att måla frontarna på mina högtalare, matt svart eller i gåaktig ton!
Men det är jättesvårt att få detta snyggt om man inte sprutar färgen!
Någon som vet om man kan köpa typ sprayburkar avsedda för trä?
Eller som har gjort detta innan och fått ett fint resultat?

//Thomas

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:57:05  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vad du än gör så grunda med grundfärg först som alla vet suger mdf:en åt sig en hel del innan den blir mättad med grundfärg så undviker du detta därefter kan du ta vilken sprayfärg som helst. Prova först på spillbitar så slipper man obehagliga överraskningar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/28 :  16:00:33  Show Profile Send primere a Private Message
Jag såg att det fanns, vad jag tror är en smart ide. En sorts spackel primer som slätade ut ytan. Man kan kanske använda detta först och sedan använda sig av den färgen man tänkt!
För er andra som är intresserade och har tänkt samma tanke som mig! så bifogar jag en länk så kan ni också kika på det och återkomma med synpunkter!

http://www.tena.se/Templates/Standard.asp?PN=35234
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:15:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag målade mina baksidor på HFLS1an,,,
Först med 4 lager primer (från biltema) sen körde jag på med den fägen jag ville ha.
Skall man dock måla, så skall man tänka på att ALLT som syns innan målningen, syns efteråt.

Ett bra förhandjobb är ett måste.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:22:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man läser om MDF-målning på amerikanska siter så börjar de alltid med all måla med "MDF-primer", en produkt som inte tycks finnas i Sverige (i alla fall i vanliga butiker). Om jag förstått rätt så "tätar" det alla porer i MDF så att det blir lättare att få jämnt.

Jag blev hyggligt nöjd med de flesta av ytorna på mina högtalare trots att jag använde pensel. De är målad med lackfärg (lättare att få jämnt med se till att att ha bra ventilation). Jag har för mig att jag använde tre lager grundfärg med slipning/spackling emellan, därefter flera lager färg med slippning emellan (de sista lagren användes ett mycket fint sandpapper). Totalt 7 lager färg eller så.

Det finns säkert en enklare metod men jag är nybörjare på området så jag kompenserade brist på kunskap med extra arbete, i princip slipade/målade jag tills jag blev nöjd.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:33:37  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Ett par omgångar sprutspackel brukar bli bra.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:52:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
"MDF-primer" är vanlig grundfärg av vattenbas som du kan få tag i en helt vanlig färgbutik.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/28 :  17:54:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har nyligen avslutat på MDF.

Först spackling med latexspackel, slipning, splackling, slipning, spackling, slipning ner till 240 korn...
Därefter Biltema Hobbyprimer därefter slipning 240 korn igen.
Sist Biltema Hobbyfärg...

Resultat: Helt OK, med reservation för Zalves not, vilket stämmer när man ledsnat på punkt 1.

Se om jag kan gräva fram några bilder ikväll.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/28 :  21:12:35  Show Profile Send primere a Private Message
Känns bra med all goda tipsen man fick! Tackar och bugar!
Fler som känner att de vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag kommer förmodligen att göra en liten lackartråd om detta med bildbeskrivning..... om det blir bra
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:22:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Lovade lite bilder....tagna med min ganska dåliga DV-kamera.









Betänk att det är Antracitgrå metallic dvs. reflektionerna av metallic-effekten gör att det ser knottrigt ut.

/MI

edit: lite mellanrum mellan bilderna, som flöt ihop..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/10/28 23:31:24
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:22:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Bubbel: Är du säker på det? Jag hart sett produkter som kallas just "MDF-primer" i sortimentet hos amerikanska nätbutiker. Om jag minns rätt så ska denna primer användas FÖRE grundfärgen.

edit: ex http://www.international-paints.co.uk/details.php?productid=96&primerprep=1&surfaceid=48

Edited by - f95toli on 2004/10/28 23:23:51
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:20:37  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Grundar man bra brukar man få ganska bra finish med vanliga hobby spray burkar, men som tur är känner man en lackerare som gärna hjälper till om man vill ha det lite seriösare
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:37:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
När jag jobbade inom möbelindustrin och när vi då målade mdf ytor så använde vi vattenbaserad grundfärg, ofta är det så att man använder samma produkt men med olika namn. Men visst kan det vara så att den produkt som du har sett i amerika kan skilja från produkter i Sverige/EU då vi har strängare krav på vad som får användas och finnas i produkterna.

Grundfärg är mycket tjockare i konsistensen än vad topplacken är detta enbart för att fylla och mätta ytskiktet så att topplacken inte torkar ur och ger en matt yta dvs torrfläckar.

TIPS! om du behöver spackla gör du det alltid efter att du har grundat ytan första gången efter slipning vid eventuellt mer spackling och slipning så grundar du igen detta gör att man får ett utmärkt resultat när topplacken läggs på och slipper torrfläckar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000