Author |
Topic |
|
Labonka
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 10:36:29
|
Jag gjorde en ny beställning från Amazon.com i början av oktober. Tidigare har jag beställt enstaka skivor och "klarat" mig utan moms- och tullpåslag, men nu slog jag på stort och köpte 3 hela CD:s och det straffade sig direkt. Hundrasextiotvå kronor (162:-) extra kostade den smällen att lösa ut paketet, och helt plötsligt var det ju ingen god affär att köpa skivor från andra sidan Atlanten, tvärtom en ganska dålig.
Hade jag bara otur eller? Kan ju vara intressant information för andra Amazon köpare. För mig blir det nog att istället välja Amazon UK eller svenska Ginza eller CDON
Mvh /L |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 10:46:38
|
Gjorde samma sak, men med 2 skivor, det blev runt hundringen extra på den ordern.. Inte bra att beställa från Amazon i USA...
Finns andra som är bättre... |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 11:24:35
|
Köpte också två skivor därifrån vilket de lade tull&moms på. Inte särskillt billigt med andra ord. En fördel med amazon är ju dock att de verkligen har allt i skivväg. |
//Mvh. Daniel |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 12:16:56
|
Har bara beställt en skiva från Amazon. Åkte på moms direkt så det blir nog inte fler därifrån. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 14:50:59
|
Det är i det närmaste hopplöst att klara sig från avgifter om man beställer från Amazon USA, så det är bara att byta leverantör om det stör (vilket det förstås gör! ). |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 15:02:28
|
Hej!
Jag har beställt många ggr från amazon. Ibland tull o moms, oftast inte. Rådet är: Köp 1 skiva/gång. Priset är ju fortfarande väldigt billigt. Ett annat råd är ju att köpa begagnat. Det står "used" och där är skivorna oftast lite billigare och kan vara nyskick(inplastat) ändå. Dessa förpackas också lite smidigare i ett mindre paket och de skriver ner värdet på försändelsen. Köpt många plattor den vägen för ca: 7-8 dollar, lägg på 5 dollar frakt och priset blir under 100 kr för en USA-pressad CD i nästan nyskick.
Beställa USA cd från svensk butik brukar oftast ligga runt 200 kr. Med tanke på dollarkurs så kan man t o m tulla och moms och ändå bli billigare än i Sverige.
/Ulrik |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 16:30:33
|
Håller med lindome. Jag köper via Amazon men inte ur deras egna sortiment utan från deras "associerade partners". Kolla som sagt "new and used" - det är inte bara begagnat där, ofta finns de nya skivorna riktigt billigt också. Alltid fungerat perfekt. Oftast får jag skivorna snabbare än då jag beställt från vissa svenska nätbutiker. Då jag beställt direkt från Amazon så har jag åkt på tull/moms/postavgifter men aldrig (kanske 4-5ggr än så länge) då jag beställt från de associerade säljarna. |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 17:01:20
|
Brukar handla från CD Universe 9-10 ggr per år, men numera aldrig mer än 2 cd åt gången. När jag beställde 3 cd:n blev det tull direkt, men det har aldrig hänt med 2 cd:n i kuvertet. Amazon.com har jag bara köpt "ettor" från och aldrig behövt betala tull. Däremot har de vid flera tillfällen lagt 1 stackars skiva i en stor kartong (!) som tagit nära 3 veckor på sig för att nå fram. Klart irriterande! Så min rekommendation är max 2 cd från CD Universe! Brukar ta 1 vecka att få. Med dagens låga dollarkurs är det en klart lönsam affär. Dessutom har jag fått för mig att USA-pressningar låter bättre - men be mig inte bevisa det, det är bara en känsla jag har... hälsar Gabe |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 18:01:08
|
quote:
"new and used" quote:
Var hittar man den avdelningen. Jag hittar den inte. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 19:56:15
|
Jag brukar beställa från amazon.co.uk och har aldrig åkt på moms eller tullavgift. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 20:11:28
|
Gör som bliss och mig själv ;-) Amazon.co.uk är det som gäller ju! :-) |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 20:52:24
|
Dock kan man åka på moms därifrån också om jag inte misstar mig. Skillnaden mellan engelsk och svensk moms då, men den kanske det är säljaren som är ansvarig för. Nån som vet säkert? |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 21:16:52
|
Om du handlar från Amazon.co.uk betalar du svensk moms, det ser Amazon till. Kollar man noga ser man att priset på prdodukten ändras när man kollar i sin korg, eftersom den engelska momsen tas bort och den svenska läggs till. Däremot slipper man ju speditionsavgifter och annat otyg. Själv har jag handlat från Amazon.com åtskilliga gåger utan att fastna, så jag har väl haft tur...;) |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 23:47:27
|
Jag har de senaste två gångerna åkt på avgifter vid köp från cduniverse, 2 skivor per gång men de fastnade ändå... I och för sig så var de så billiga jämfört med Sverige så det blev hyfsat OK ändå... Och man får USA-pressningar... Det jag störde mig mest på var att det förlängde leveranstiden med 5 DAGAR, vad gör svenska posten?!?! (Det är på Arlanda de verkar fastna). Jag vet att Arlandaposten hjälper tullen att leta försändelser att tulla och de har tidigare kört "raider" för att leta efter cd:s och DVD:s (uppgifterna kommer från "ett annat forum"), kanhända är de på hugget igen?
/P
|
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 09:22:23
|
När det gäller just Amazon finns det ju tre olika filialer i Europa - England, Tyskland och Frankrike. Dessa är förstås tullfria.
Att det skulle bli svensk moms i England låter konstigt. Det finns en lagstiftning i EU som säger att etableringslandets moms gäller för internet-handel. Däremot har Amazon ett antal små avgifter i det finstilta som dyker upp när man ska betala. Det är därför en bra idé att kontrollräkna det hela innan man godkänner transaktionen.
Tyskland har väldigt höga fraktpriser och är därför inget egentligt alternativ. England och Frankrike är däremot helt OK. Med tanke på det starka pundet kan Frankrike ofta vara det bättre alternativet av de två. I England finns dock ett större utbud.
Jag har själv provat att beställa både från England och Frankrike och tycker att det fungerar bra.
"New och used" avser Amazon marketplace. Det är ett sorts annonstorg där privatpersoner och skivbutiker kan lägga upp skivor. Jag har gjort otaliga fynd där, främst dock på amerikanska Amazon. Det går att handla helt ospelade inplastade fullpris-skivor för 30-40 kr. Portot är fast och ligger runt 30 kr per objekt inom Europa. Tyskland är dock dyrare. För boxar och liknande är det ju helt OK. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 14:04:38
|
snoddas: "used and new" är ingen avdelning i sig. Gör så här: Sök fram den skivan du är intresserad av. Vid bilden på skivan (och namnet) står "x used and new" -> klicka på den länken. Då får du upp de olika säljarnas (oftast företag) priser. Du får också veta skicket: Good/Very Good/Like new/New (d.v.s helt ny, ofta fabriksförpackad).
Fördelen är riktigt bra priser ibland. En skiva för 70 spänn blir oftast kring en hundring inklusive frakt.
Nackdelen är att om du köper flera skivor från olika säljare blir det ju frakt från alla ställena. Vissa säljare är dock så stora att de har egna hemsidor som du kan leta upp och beställa ifrån. Mvh Urban |
Edited by - Roq on 2004/10/29 14:05:18 |
|
|
filkingian
Member
716 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 14:57:07
|
Har åkt på moms o tull var gång jag köpt skivor på amazon samt när jag köpt kablar ifrån audioadvisor. |
This space intentionally left blank.™ |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 17:55:11
|
quote:
snoddas: "used and new" är ingen avdelning i sig. Gör så här: Sök fram den skivan du är intresserad av. Vid bilden på skivan (och namnet) står "x used and new" -> klicka på den länken. Då får du upp de olika säljarnas (oftast företag) priser. Du får också veta skicket: Good/Very Good/Like new/New (d.v.s helt ny, ofta fabriksförpackad). quote:
Tack "Roq", det satt långt inne
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 18:11:49
|
JesseX: Jag tror det är delvis sant, men om jag inte minns fel så blir att företag automatiskt skyldig att betala in ex. svensk moms om man säljer för mer än ett visst belopp årligen till Sverige. Eller med andra ord Amazon räknas inte som ett utländskt företag eftersom de säjer för mycket till Sverige, därför är de skyldiga att ta ut svensk moms.
|
|
|
|
Topic |
|