HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad göra åt frekvensdippar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:14:50  Show Profile Send Roq a Private Message
Toppar kan ju dämpas med absorbenter/Helmholtzresonatorer men vad finns det man kan göra för att höja upp en frekvensdipp (kring 60Hz) förutom EQ?
Är det bara pröva med olika högtalarplaceringar som gäller?
Nån som har ett annat förslag? (Har kört den tyska rumsakustikberäknaren och fått ganska hyggliga resultat men jag får en ganska elak dipp vid 60Hz).

edit: 7.2 x 5.4 x 2.3m. Spelar på ena kortsidan. Klinkersgolv. Betongväggar med heltäckande träpanel ovanpå.

Edited by - Roq on 2004/10/28 10:18:34

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:27:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Dippen försvinner om du tar bort peaken vid 30 hz.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:46:51  Show Profile Send Roq a Private Message
Aha - tackar för det tipset! Det tänkte jag inte på.
Att dämpa ända nere runt 30Hz brukar väl inte vara så lätt? Man måste väl ha riktigt grova absorbenter?
Planen var att absorbera mellan högtalarna och kanske i hörnen men om man ändå inte kommer åt toppen kring 30Hz så lär jag ju bara öka på skillnaden genom att dämpa mer i området kring 60-150Hz?

Har visserligen byggt en absorbent som är 2 meter hög, kvartscirkelformad och som är 50cm djup men den får bara plats i andra änden av rummet. Får se om den bättrar på ljudet när den är helt färdig...

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:57:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja, mitt uttalande är ju baserat på att det FINNS en peak vid 30 Hz. Men det gör det nog. Hur som helst så får man bort dippar genom att ta bort den undre ihopahängande peaken.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:21:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Kollat igen och toppen ligger snarare vid 40-50 Hz och det är faktiskt ingen riktig dipp vid 60 Hz. Dalvärdet ligger på kurvan. Sen blir det toppar mellan 63 och 100 Hz. Bra! Det betyder att jag inte har någon dipp utan bara toppar som jag kan försöka absorbera.
Tack EA för ideér.

Edited by - Roq on 2004/10/28 11:23:12
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/28 :  11:32:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Den här länken kanske kan vara något.

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:01:25  Show Profile Send Roq a Private Message
Dahlberg: Den ser intressant ut - ska kolla. Tack!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000