HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Graphic, parametric, dynamic eq. Kan nån förklara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:34:14  Show Profile Send aplodon a Private Message
Är på gång att köpa en eq, Behringer Ultracurve. Har läst lite i bruksanvisningen som jag laddat ner. Begreppen som jag listat i rubriken har jag naturligtvis hört talas om tidigare men aldrig funderat riktigt på innebörden av. Kan någon förklara dessa så att en tekniskt okunnig person förstår? Gärna även lite om användningsområden etc.

Edited by - aplodon on 2004/10/28 01:36:08

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:41:38  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Förutsatt att jag förstått det hela rätt (brasklapp!) är det så här:

En grafisk eq har fasta ingrepssfrekvenser och fast Q-värde, man kan justera nivån på utsignalen vid dessa; vanligtvis +-12dB. Typ "vanlig" bil eller hemma eq med skjutreglage.

På en parametrisk eq kan man ändra både ingreppsfrekvenser och Q-värde, sedan justera nivå vid de valda inställningarna. Finns t.ex. i mitt gamla surrondförsteg Sony TA-E1000ESD, inga fasta reglage kurvan visas i en display.

Det finns även en variant som kallas semiparametrisk (semi=halv), där kan man ändra någon av inställningar, men inte bägge.

Med dynamisk eq förmodar jag att man menar dynamisk kompression, d.v.s. att man minskar skillnaden mellan de starkast och de svagaste tonerna. Kan vara användbart om man skall lyssna i en bullrig miljö, t.ex. en bil.

Begreppsförklaring:
Ingreppsfrekvens: Den frekvens där man så att säga tar tag och höjer eller sänker nivå.
Q-värde: Brantheten på kurvan kring ingreppsfrekvensen. Ett högt Q-värde gör att frekvenserna "på sidan om" påverkas lite, ett lågt Q-värde ändrar även rätt mycket på frekvenserna närmast.

Är det nån som kan det här bättre så rätta mig gärna, men det var ingen annan som svarat än!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:24:18  Show Profile Send edison a Private Message
Mirage du har formulerat det mkt elegant och (tror jag iaf) korrekt!

Dynamisk EQ lurar jag på om den möjligen är en som varierar sitt ingrepp beroende på nivån på insignalen, dvs vid viss signal gör den mindre/större ingrepp än vid annan signalstyrka(?) Alltså en sorts "lokal" kompression.

Nu, om dynamisk EQ, gissar jag, det ska sägas...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/10/29 :  00:32:24  Show Profile Send Peter J a Private Message
Ofta kan man med en parametrisk eq flytta eq-bandet dit man har problem i frekvensgången.
Med ställbart q-värde kan man få det bandet att ta olika mycket på dem närliggande frekvenserna så att man får frekvenspåverkan att se ut som en glad min eller en sur min. Tex. med ett högt q-värde kan man få frekvensen att nästan enbart beröra den frekvensen man har valt medans ett lågt q-värde tar ett stort område, sedan ställer man effekten av detta med upp till +-12db. Detta är väl det vanliga när det gäller parametriska eq. På dessa har man ofta 3-12band att justera per kanal.

Hoppas att detta underlättade lite!
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:27:55  Show Profile Send aplodon a Private Message
Tack för svar!
Mycket pedagogiskt, Mirage. Tror att till och med jag förstår.

Skall använda eq:n till att tygla rumsresonanserna lite. Bör väl vara parametrisk eq man använder.

Nå´n som kan säga lite om användningsområden för de olika typerna, förutom det Mirage nämner om bullrig miljö?
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2004/10/29 :  10:48:17  Show Profile Send dax a Private Message
Fast beteckningen grafisk betyder ju bara att det finns någon form av visuell information, t.ex staplar, prickar eller annat blink. Den första beskrivningen är alltså en icke-parametrisk EQ. Det finns alltså icke-parametriska EQ som inte behöver vara grafiska, d.v.s endast med skjutreglage eller motsvarande anordning.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/10/29 :  11:19:15  Show Profile Send marens a Private Message
dax: I en grafisk eq med skjutreglage så kan ju reglagen in sig representera den grafiska informationen.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/10/29 :  17:51:07  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Begreppen för att benämna olika eq är nog inte helt entydiga. Egentligen kan ju alla typer grafiska. Som det sagts ovan är skjutregalagen som visar kurvan en typ av grafik, i mitt försteg (med parametrisk eq) visas den i en display.
Minns att det jag till bilstereo sett eq med vridreglage, det blir samma funktion som de vi kallat grafiska här. Kanske ska det bara heta "vanlig eq"? Eller som dax kallar det: Icke-parametrisk.

Racemans inlägg innehåller en beskrivning mycket lik min av parametrisk eq, fast med andra ord; det borde således var någorlunda rätt...

Beträffande användning är det väl just för det aplodon beskriver som man kan använda en eq, kompensera för t.ex. rummets påverkan av ljudet. Sen kan man ju även skapa sin egen karaktär på ljudet, även om det inte brukar förknippas så mycket med hi-fi.... När man hade eq i bilen i sin ungdom var det "hängmattekurva" för maximal loudness-effekt som gällde, lät tufft! När anläggningarna i bilen blev bättre blev det roligare med en rakare frekvensgång även där.

EQ är också en viktig del i att skapa de förprogramerade ljudfält som finns på så gott som alla surroundförstärkare, typ Live, Kyrka, Stadio etc. Dessa skapas med en kombination av eqaulizer, dynamisk kompression och reverb (eko). På mitt försteg finns tio förvalda lägen, jag kan därefter välja att slå av och på de olika funktionerna samt välja att justera olika parametrar. Jag kan inte påstå att jag använder det men det är roligt att det finns på ett försteg från 1992.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000