HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nybörjarfrågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vond
Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:09:05  Show Profile Send vond a Private Message
Jag ska skaffa en ny ministereo och behöver lite hjälp med all specifikation man kan läsa om dom. Jag är inte precis ljudexperten. (men jag kan sklija på mono och stereo )

1. På en stereo står det "ljudeffekt: 2x50W RMS; 2x100W MP" och på en annan står det "Uteffekt music power: 2x120W". Vad är det för skillnad på stereorna, vad betyder MP och RMS och vad betyder hieroglyferna?

2. Vad menas med tvåvägs- respektive trevägs basreflex högtalare?

3. Vad används digital in/ut på en stereo?

4. En stereo som jag har fått ögonen på har dubbelt slutsteg. Vad betyder detta och vad är skillnaden från en stereo utan dubbelt slutsteg?

5. En annan stereo jag kollat på har ej dubbelt slutsteg, men har enligt mig snäppet bättre ljud och bas. Vad ska man välja/ vad ska man prioritera/ vad är bäst?? Bättre ljud o bas eller dubbelt slutsteg?

Hoppas några kan sänka nivån på sina diskussioner och ge mig lite vettiga svar

tackar på förhand!

MVH Rickard

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:42:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
En ministereo var det ja.

Jag har inte mycket fråd att ge egentligen. Det du nämner är effekt i en del olika tappningar, inte något att fästa sig vid alls egentligen. Dubbla slutsteg kan man ju undra vad det är för något. I den "vanliga" hifivärlden innebär det oftast monoblock, en förstärkare till höger respektive vänster kanal. Det kan också vara ett till mellanregister/diskant som körs i stereo, och ett till basen, även det i stereo. Då blir det också dubbla slutsteg. Om inte den tilltänkta minianläggningen är i den högre skolan är jag ganska säker på att du inte hör någon skillnad på antal steg.
2-vägs eller 3-vägshögtalare innebär att signalen delas upp i 2 eller 3 olika element/register. En 3-vägare har en diskant för de ljusaste tonerna, ett mellanregisterelement för det mesta av musiken samt ett baselement för den nedre regionen. En 2-vägare fixar det hela med bara 2 element. Man kan inte säga att det ena är bättre än det andra.

Om jag summerar lite slarvigt kan man säga att du kan strunta i herioglyferna. Se till att ljudet är så bra som möjligt. Gillar du fast bas, köp den med bra bas, oavsett antal slutsteg.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:49:10  Show Profile Send HMartin a Private Message
1, RMS root mean square, det du skall titta på om du vill jämnför. Music power eller liknande kan betyda vad som helst.
2, Två/trevägs syftar på hur många element högtalaren har, tvåvägs två element, diskant och bas, trevägs - tre - diskant, mellanregister, bas
3, för att koppla in och ut digitalakällor med en digital signal t.ex. en minidisc
4, ?, förmodligen bara en gimmick
5, prioritera alltid bättre ljud mao köp separata komponenter om du har råd

Exempel
Sony CDP-XE270 1,6k, Nad C300 2,5k, Kef Cresta 1 1,6k
Totalt 5700kr
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:59:45  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Sladd har rätt (som vanligt?).
Det är ljudet som är viktigt, inte mer eller mindre fantasifulla "tekniska data" hopsatta för att lura nybörjare, inte heller försäljarsnack som går ut på att maximera företagets vinst (i slutet visar det sig att du behöver en försäkring också, ifall något skulle hända ...).
Ljudet alltså. Och hur avgör man det? Jo genom att lyssna. Tyvärr säljs ministereo ofta under sådana förhållanden att det är svårt att avgöra hur det egentligen låter. Men lyssna ändå.
Bli inte lurad av "häftigt" ljud bara, inse att sådant kan bli tröttande i längden. Nej det skall låta bra OCH naturligt.
HiFi - High Fidelity, typ naturtroget alltså.
(Digital in/ut är förmodligen någon form av anslutningsmöjlighet till annan utrustning. Kan vara bra att ha om du exempelvis har en lös minidisc istället för inbyggd, men förmodligen kan du leva utan oxå.)
/ K

PS
Kontrollfråga: Har du fattat att du kan skita i databladen?

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/04 :  07:33:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
4. Vissa stereopaket har separata effektsteg för diskant och bas. Det kan vara det dom menar.
Det kallas för bi-amping. Du kan se om det är så om det är dubbla högtalarutgångar på förstärkaren och dubbla ingångar på högtalarna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/10/04 :  08:24:27  Show Profile Send joakim a Private Message
De flesta frågorna verkar du ha fått svar på, så jag tänkte bara komma med ett annat tips.

Om du köper på nån av de häringa kedjorna med 30-dagars öppet köp, så kan du låna hem prylen i en månad och prova.

Köper du hos en seriös Hifi-handlare så får du säkert även där låna hem prylen för test i hemmiljö.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:00:08  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
vond:

Så här tycker jag Du skall göra. Tala först om var Du bor, så att någon här på forumet kan tipsa Dig om en eller flera bra HiFi-butiker. Tag god tid på Dig, jämför och låna även hem. Skit i alla tekniska data, lita bara på öronen. Vore kul om Du berättar hur det går.

Lycka till!

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/04 :  14:05:40  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Som (seriös) Radiohandlare råder jag dig att INTE köpa någon form av microstereo.
Hållbarheten men framförallt ljudet är betydligt sämre än om du köper bättre begagnade "riktiga" grejer.
Vad ligger din budget på?

mvh
Sten Ridderström

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/04 :  14:24:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Separata komponenter är alltid bäst men ska du absolut ha en microstereo så kan du lyssna på Panasonic SC-PM25.
Har äkta "bi-amp" lösning och låter inte så dumt. Jag har en i sovrummet för jag inte får plats med nåt annat där. Bra ljud för pengarna tycker jag, gav 2295:- på On-Off. Info nedan:

http://www.panasonic.se/newlayout/index.asp?nav=nav%2Fnav%5Fcat%2Easp&content=content%2Fproduct%2Easp¶ms=cat0%5Fid%3D1%26cat1%5Fid%3D37%26cat2%5Fid%3D113%26product%5Fid%3D688

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/10/04 :  14:55:32  Show Profile Send bjarne a Private Message
Vad är ministereo i dina ögon/öron vond? Är huvudsaken att det inte 40cm fullbreddshifi, eller är det att högtalarna ska gå att hänga på väggen? Är det kanske en större bergsprängare eller är det en storlek upp som länken från 007 visar? Eller är det priset som ska vara mini?

Kanske Denon D-M30 som hfiklubben säljer med Dali axs1000 för dryga 4kkr. Jag har inte lyssnat på det men såväl Dali som Denon kan ju låta bra, och i detta fallet är det ju relativt mini.

Om du skriver vilka pengar det rör sig om finns det säkert mängder av folk här som vill pracka på dig sina åsikter och smaker. Det är nämligen så att alla har rätt!
Go to Top of Page

vond
Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/10/04 :  18:53:22  Show Profile Send vond a Private Message
Tack för alla svar!

Lite svar på de kommentarer jag läst bara...
JAg bor i uppsala om någon ville tipsa mig om en affär, min budget ligger på max 5000 kr. Min syn på en ministereo är att den helt enkelt inte är uppbyggd av separata komponenter, såsom alla finlirarstereor är uppbyggda. Jag ska inte hänga upp högtalarna på väggen och det är inte en bergsprängare jag letar efter, men ska vara större (o bättre) än den stereo (som jag kollat o lyssnat på) som länken ovan angav.
Jag har kollat extra noga på två modeller; 1: Philips MZ9 och 2: JVC UX-P5R. Utav dessa tycker jag att philips modell låter lite bättre (främst bättre bas), men jvc:n har det nu ökända dubbla slutsteget (och kanske lite bättre klarhet i ljudet)...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/04 :  19:17:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
vilken är det lättare att följa med i musiken, att komma ihåg melodin, vilja sjunga med, vilja gå upp och dansa den som fixar ovan nämda grejor är den bättre enligt mitt sett att se på det.

Fast jag skulle helst rekomendera att du kollar på begagnade riktiga saker.samma sak som ovan gäller även där kan vara svårt att gernomföra ett sådant test bara.

Mvh Mikael Lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000