HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 basdel till 1.3se
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/03 :  16:54:43  Show Profile Send n00b a Private Message
hmm jag funderar på att köra en basdel till mina 1.3se (dynaudio contur)...

Vad skall jag köra ?? Vet att några av er kör något liknade ??

Är lite inne på att bygga en basdel och då snacka med goldenagemusic. har en liten fråga faktiskt. Alla tjatar om aktiva delninsfilter som ni/dom delar vid tex 80hz. Jag har inte riktigt koll där. Vad sätter man filtret och hur kopplar man.

man kan ju inte kunna allt =)))

såg nämligen något på harmonydesign men där snackade dom om nätdel i delningsfiltret så nu blev jag lite konfunderad =))) jag trodde man kopplade till basdelarna och från basdelen till högtalarna ??

är lite inne på någo som liknar dawn/noon på goldenagemusic fast då med 1.3se som "top" oc inte låta den gå lika djupt i basen.

detta kanske är mera en diyfråga men men kör på bara =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/03 :  16:58:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David A här har fått filter till sina,
och talat med Bo om basdel till sina 1,3se

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:01:24  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


David A här har fått filter till sina,
och talat med Bo om basdel till sina 1,3se



jag hade en svag aning om att han hade gjort något sådant =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:05:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David är full av hemligheter, vänta bara så
ska du få se..

kanske blir en regäl KURVTAGNING SNART

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:10:57  Show Profile Send n00b a Private Message
kanske David A kan fixa lite bildee när/om det blir klart =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:09:04  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Är lite inne på att bygga en basdel och då snacka med goldenagemusic. har en liten fråga faktiskt. Alla tjatar om aktiva delninsfilter som ni/dom delar vid tex 80hz. Jag har inte riktigt koll där. Vad sätter man filtret och hur kopplar man.



ett elektroniskt deningsfilter kopplas mellan förförstärkare och effektsteg, krävs såldes ett extra slutsteg till basarna.

Anledingen till att man delar vid 80Hz är att människan inte kan bestämma varifrån ljudet kommer då, förutsatt att man delar tillräckligt brant minst 24 dB, Ino kör med 30 dB och TacT 48 dB per oktav. Om man ändå hör var basarna står så är det distorsion som hörs och förmodligen håller basarna för låg kvalitet.

Anledningen till att man bör använda minst 2st baslådor är att det drastiskt minskar rumsresonanserna specielt vid hörnplacering, samt att det ger mer förstärkning, bara fördelar således. Basarna bör i första hand generellt sett placeras i dom två främre hörnen.



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:31:45  Show Profile Send David A a Private Message
Filtret från GoldenAge fungerar alldeles utmärkt. I speciellt dyrt heller. Det enda han behöver veta är ingångsimpedansen på slutsteget, så syr han ihop ett 6/db filter åt dig. Bara att smacka in mellan för och slutsteg.
Detta förutsätter som sagt att du har en aktiv sub eller ett till slutsteg till eventuella hembyggda baslådor. Kör för tillfället med en Velodyne HGS-12, men har oxå funderat på basar ifrån TC. Tror däremot att det blir en dyrare och mycket mer skrymmande lösning.
HGS-12 är trots allt jäkligt bra och mycket kompakt. Enbart basarna från TC går ju lös på ca 5000/st, och då tillkommer slutsteg, filter, nivåkontroll och byggmaterial.
Själv har jag ett litet nytt "hemligt" projekt på gång.....
Rapport kommer
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:33:32  Show Profile Send yalpa a Private Message
vad var det jag läste där? kan man få ett filter som gör att basen inte går så djupt om den drivs av separat slutsteg?

jag skulle vilja ha en sån som delar då vid 35-40Hz, det är så mycket skit som finns på skivorna som gör att konen åker som ett jojo mellan ytterlägena utan att producera ljud...vad kostar en sån och blir det nån ljudförsämring om elementet ska spela även mellanregister upp till 2800Hz...överväger fördelarna? man kanske vågar spela högre?

förresten, vart tog den fina subsonic knappen vägen från förstärkarna? den behövs verkligen eftersom de bemödar sig inte att använda en sån i studion, de borde klippa allt under 15Hz...de som har anläggningar som kan utnyttja sånt har råd att köpa specialversioner av skivan, vanligt folk behöver det inte ändå.

Edited by - yalpa on 2002/10/03 20:49:37
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:41:19  Show Profile Send Nagref a Private Message
Yalpa: Du menar ett subsonic-filter eller?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:50:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
jupp...! nåt som klipper onödig bas som bara belastar mina stackars 7" scanspeak som de ändå inte kan återge...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:58:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Aha Yalpa då förstår jag men dina S-S är nog inte så problematiska som en del andra högtalare men det betyder inte att det kan bli bättre. Lyssnar du mycket på LP eller är problemen bara med CD?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:18:53  Show Profile Send David A a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

jupp...! nåt som klipper onödig bas som bara belastar mina stackars 7" scanspeak som de ändå inte kan återge...


Maila till Bo medin och fråga. Men ett subsonic brukar väl dela brantare än 6db har jag för mig. Detta filter som jag pratar om är mycket enkelt uppbyggt, bara två högkvalitativa kondingar och två motstånd.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  21:57:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej David A och Yalpa och n00B
6dB kan vara tillräckligt i vissa fall men inte som subsonic. Då faller det för tidigt så att det märks. Ett bra aktivt filter som mag rekommenderar är nog det bästa. 80Hz brytfrekvens med 3'dje ordningens filter både uppåt och nedåt är det minsta man kan kräva. Detta kopplar man precis som mag säger mellan förstärkarna och effektförstärkarna. De fina effektförstärkarna bör man använda till huvudhögtalarna och ett extra steg kan köpas om man använder passiva basmoduler. Det steget behöver inte vara så bra då det bara hanterar 2 oktaver av de 10 som är hörbara men det bör nog ha rätt hög effekt. Alternativet är om man köper basmoduler där man kan koppla bort det interna filtret som hos Infinity eller där man kan ställa delningsfrekvensen högt (typ över 160 Hz).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:19:10  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag lyssnar bara på cd...på en del skivor är det subsonisk skit som gör att mina koner pendlar mellan ytterlägen...inte kul...

jag vill inte lägga nå mycket pengar på detta, högst några 100...inga elektroniska delningsfilter trodde det fanns nåt passivt mojäng som man kopplar in på signalkabeln till bas-slutsteget som kapar allt under en viss frekvens....eller efter basslutsteget...

Edited by - yalpa on 2002/10/03 22:21:21
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:21:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

jag vill inte lägga nå mycket pengar på detta, högst några 100...inga elektroniska delningsfilter



Då tror jag det blir svårt, tyvärr!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:22:00  Show Profile Send David A a Private Message
Sen kan det ju alltid diskuteras om 80hz/30db är det ultimata. Exempelvis använder Bo samma 6db/80 HZ filter som han gett mig i sina Dawn/Noon konstruktioner. Fördelen med detta filter är enkelheten vilket oxå speglas i priset och ljudet. Jag HAR dock laborerat en del med olika brantheter och frekvenser även på andra högtalare. Tycker ändå att detta filter som jag har nu kan rekommenderas pga pris och ljud.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:23:13  Show Profile Send David A a Private Message
....alltså som filter mellan sub/högtalare INTE som subsonic!!
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:41:49  Show Profile Send Leon a Private Message
David vad kostar detta filter?
Det finns ju en mängd tillverkare i Sverige som säkert kan sy ihop ett aktivt delningsfilter. Finns det någon som testat olika
modeller och kommit fram till det ultimata för 1.3seMVH/Leon

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/03 :  23:36:26  Show Profile Send n00b a Private Message
så då innebär det att man kopplar försteg till filter och filter till högtalare och filter slutsteg sen till basdelar ?? =))))

såhär då ????




hmmm nu är jag väldigt sugen igen =)))

alltså jag är sugen innan jag fått alla mina saker =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/10/04 :  00:02:19  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Sen kan det ju alltid diskuteras om 80hz/30db är det ultimata. Exempelvis använder Bo samma 6db/80 HZ filter som han gett mig i sina Dawn/Noon konstruktioner. Fördelen med detta filter är enkelheten vilket oxå speglas i priset och ljudet. Jag HAR dock laborerat en del med olika brantheter och frekvenser även på andra högtalare. Tycker ändå att detta filter som jag har nu kan rekommenderas pga pris och ljud.


Nej i Dawn/Noon är det inte så kritiskt då basmodul och topp befinner sig på samma plats då gör det inget om man hör var subbasmodelerna står. Om man istället ställer basmodulerna i vardera främre hörn behöver man betydligtbrantare delning för att inte kunna höra var dom står. Att placera submodulerna i hörnen har många fördelar som nämts ovan.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:30:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

hmm jag funderar på att köra en basdel till mina 1.3se (dynaudio contur)...

Vad skall jag köra ?? Vet att några av er kör något liknade ??

Är lite inne på att bygga en basdel och då snacka med goldenagemusic. har en liten fråga faktiskt. Alla tjatar om aktiva delninsfilter som ni/dom delar vid tex 80hz. Jag har inte riktigt koll där. Vad sätter man filtret och hur kopplar man.

man kan ju inte kunna allt =)))

såg nämligen något på harmonydesign men där snackade dom om nätdel i delningsfiltret så nu blev jag lite konfunderad =))) jag trodde man kopplade till basdelarna och från basdelen till högtalarna ??

är lite inne på någo som liknar dawn/noon på goldenagemusic fast då med 1.3se som "top" oc inte låta den gå lika djupt i basen.

detta kanske är mera en diyfråga men men kör på bara =)))

//jonas



Hej Jonas!

Det viktigaste är att se till att du köper en basmodul med inbyggt* HÖGPASSFILTER** för att minska konutslagen på dina Dynaudio. Då kommer du att kunna spela starkare med lägre distorsion.

Ett delningsfilter vid ca 80 Hz med brantheten 6 dB/oktav är alldeles för lite för basmodul/sidosystem. AV främst tre anledningar
1. Dels minskar inte konutslagen på dina Dynaudio speciellt mycket.
2. Dels kommer basmodulen mycket enkelt att kunna lokaliseras.
3. Delningen blir svår att få bra summerad i rummet på
lyssningsplatseftersom tre högtalare kommer att interferera med
varandra över ett stort frekvensområde.

T o m filter med 24 dB/oktav är för lite för att undvika att basmodulen enkelt kan lokaliseras med vanlig musik.

* Det finns också separata aktiva delningsfilter som man kopplar till
slutsteg och passiva basmodul.

* Det diskvalifiserar REL-basmoduler direkt samt andra som inte har
högpassfilter.

En ytterligare rekommendation. Använd minst två basmoduler, gärna fyra eller ännu fler, för att minska ståendevågproblem i lyssningsrummet. Om du bor i lägenhet blir även grannarna gladare, för att du inte kommer att ha vissa frekvenser (vid rumsresonans) som ger starkare ljud även hos grannarna. Om man har en begränsad budget är det ofta bättre att köpa fler billiga basmoduler än en dyr av ovanstående skäl.


Hoppas att detta var till någon nytta.


/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:55:43  Show Profile Send n00b a Private Message
jag är inne på aktivt filter och 2st pasiva basmoduler typ som om man byggt en "dawn och noon"

http://www.goldenagemusic.com/swe/proaudio/goldenagehogtalare/goldenagehogtalare_dawn.html

kanske =)))

Vart kan man titta på aktiva filter ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/07 :  15:46:09  Show Profile Send David A a Private Message
n00b:
Nu har jag ett filter över. Kolla vad du har för ingångsimpedans på slutstegen, har du tur så passar mitt. Kan du få för en billig peng. Balanserat och allt.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/07 :  15:58:19  Show Profile Send n00b a Private Message
Hmmm..... jag har ju inte fått slutstegen men det är ju vincent 991+ så kanske någon vet vad dom har för ingångsimpendans ??? Jag skall kik lite på nätet och se om jag kan hitta det =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:00:20  Show Profile Send n00b a Private Message
Man kan nästan säga att jag härmar dig nu DavidA =))))

Du kör TacT försteg nu va (om jag inte missuppfattat det hela)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:10:31  Show Profile Send David A a Private Message
Jo det blev en sån, så nu har man ett gäng filter-filer att välja mellan.
1.3se + sub är ett fint alternativ som många fler borde härma efter. Har du haft nån chans att prova med en aktiv sub?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000