HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Living Voice!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  14:24:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Var på besök i Sthlm och passade på att titta inom Hifi Art i fredags. Provlyssnade bland annat Living Voice Auditorium och Auditorium Avatar. Mycket trevliga högtalare i mitt tycke! Dynamiska, naturliga, lättlyssnade och ja... "levande" känns som passande ord. Helt klart mer i min smak än Totem vid en jämförelse...

Bra recensioner hemma i England men i Sverige snackas det sällan om dessa högtalare. Är det någon här som har erfarenheter av Living Voice?

(Martin H har skrivit något tidigare vill jag minnas, men upprepa gärna dina intryck!)

Ett kungarike för en vevgrammofon.

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:30:46  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Blue
Jag har lyssnat på Living Voice hos Hifi-Art vid två tillfällen, det var en golvmodell, minns inte modell namnet. Tyvärr upplevd jag inte det du beskriver, jag tyckte att dessa högtalare lät väldigt burkiga och instängda, de kom aldrig riktigt ut. Men det kan vara en smaksak, tycker mycket bättre om Totem. Smaken är som baken
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:04:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp, smaken är olika, och det är kul att det är så!

Intressant att du upplevde dom som "burkiga och instängda". Sådana omdömen hör man ju ofta även om Dali-högtalare, och det lite lustiga är ju att LV:s grundare blev så imponerad av de billiga Dali 104 så att han bestämde sig för att utgå från samma grundfilosofi, men göra den mycket bättre (och tyvärr även dyrare), och så föddes Auditorium-serien...

PS. Du är inte ensam om att föredra Totem framför LV. Tycks även vara så bland personalen på Hifi Art. Kul att jämföra de bägge märkena eftersom skillnaden är verkligt stor tycker jag. 3D-känsla, luftighet och detaljprecision vs. dynamik, tempo och "stampa-takten" skulle jag säga.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:17:14  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Har lyssnat på nån golvare från LV på mässan här i GBG senast .
Den drevs då av Naim-elektronik och jag upplevde som du blue, att det var ett riktigt trevligt ljud som jag utan problem skulle kunna leva med .

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:24:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kul att du uppskattade Living Voicen..

För mig så är det ofta en matchningsfråga med Living Voice, dom fungerar riktigt bra med Naim elektronik och deras styrkor är deras snabbhet, dynamik och livlighet, en mycket bra förmåga att förmedla känsla i röster och rumsinformation. Dom är ju väldigt lättdrivna så dom funkar med mycket olika typer av elektronik, men jag har hört dom med en salig blandning och dom låter bra med både transistorer och rör..

Jag föredrar Totemen ( vissa modeller ), men tycker LV förmedlar musiken på ett utormordentligt sätt, och med en lätthet och smidighet som är riktigt trevlig..

Som sagt så är det en smaksak och gillar man det som dom presenterar så är det en kanon produkt...
Och ett par OBX-R med en bra Naim rigg, ja det är inte många system som slår på fingrarna när det gäller närvaro och dynamik och ren musikglädje...

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:26:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad som också var lite kul under provlyssningen i fredags var att vi kom fram till att vi tyckte att högtalarna funkade bättre ihop med Moon och Roksan än med Naim faktiskt. Iofs var det då Naims "lilla", integrerade serie som vi jämförde med, men där blev ljudbilden en aning grötig ihop med LV!

Men detta bekräftar väl lite grann det som man hört förr, att Naim kräver ganska omsorgsfullt val av högtalare för att komma till sin verkliga rätt. Och att man alltid ska vara smart när man matchar elektronik och högtalare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:35:01  Show Profile Send Blue a Private Message
MartinH: Nu "skriver vi om" varandra. Antingen är detta bara ett exempel på att smaken verkligen är olika eller så ja... Testa de "vanliga" Auditorium med Naims minsta modeller och jämför mot hur det låter med Roksan Kandy-elektronik vetja. Skulle vara kul att höra även dina intryck efter en sådan jämförelse!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/25 :  19:49:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag har nog inte testat just den kombinationen faktiskt, men visst ska jag göra det och jämföra med just Nait5i...

Vad som kan vara är att kandyn har lite mer effekt, dock är LV lättdrivna, men jag har märkt att slänger man på lite mer effekt så mår dom bra av det, allt dom gör ökas liksom upp ännu mer, de fördelar den har märks lite tydligare.

Men som sagt, jag körde Avatar ( mellan modellen ) förra helgen och det funkade riktigt bra med Nait5i och en CD5 ( ej i )...

Men visst föredrar man olika saker !! Och det är väll tur det...

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/26 :  18:05:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul att det finns högtalare som spelar bra med så pass "billiga" förstärkare! Och vi tyckte alltså inte att det blev "dåligt" med Naim-grejorna, bara inte lika bra som med Roksan Kandy.

Kan mycket väl vara som du säger, att den extra kraften i Kandy jmf med Nait5 välkomnas trots att högtalarna är mycket lätdrivna. Dom lät väldigt bra även med de uppriggade Moon-prylarna tyckte vi. Dock tveksamt om det i det här fallet, med LV Auditorium som högtalare, kändes befogat med en fördubbling av priset för elektroniken (ett par mer "avslöjande" högtalare som t.ex. Totem Model 1 eller så skulle nog göra att Moon kändes mer motiverat).

Sedan är det ju så att LV-folket tydligen älskar rörstärkare och bygger högtalarna för att kunna spela bra med sådana. Kanske den ultimata kombinationen skulle vara en hyfsat kraftfull (och givetvis bra) rörstärkare? Ett riktigt saftigt transistorsteg känns kanske fel (då effekttåligheten ju är specad till 100 W)?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/26 :  23:17:29  Show Profile Send brumel a Private Message
Living Voice verkar högintresanta. Papperskoner, lätta och fina. Hög känslighet. Jag har sett flera tester i bittisk press där dom fått mycket bra kritik. Lite fall uppåt gör att diskanten är öronvänlig osv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:50:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja vi har kört dom med våra Rogue stärkare, och den integrerade Tempest på 60 watt blir en riktigt trevlig kombination med LV..

Men jag har oxå kört dom med tex Magnum Dynalabs integrerade MD208 som är transistorer på en 100 och det gick väldigt bra det med, det man skall tänka på dock är att LV är lite känsliga på kablage har jag märkt, men kan behöva testa lite där, det kan bli ganska stora skillnader, och med Naims kablage blir det riktigt bra..

Brumel: Jo just att man använder väldigt lätta element verkar avspegla sig i ljudet då dom är väldigt dynamiska och lätta i ljudet, snabba och allerta med bra inlevelse...

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:39:41  Show Profile Send Blue a Private Message
Just det, kablarna ja... LV rekommenderar tydligen en mycket dyr och ganska speciell konstruktion som heter Electronic Fluids eller något liknande... men i Hifi Choice tyckte dom även att det funkade väldigt bra med betydligt billigare kablar från

MartinH: Tror du biwiring är vägen att gå med LV eller hellre satsa på finare single wire?

/Håller på att se över ekonomin nu för att eventuellt slå till...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:08:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja när jag pratade med dom senast så tyckte dom att det funkade bra med lite olika allternativ, men inget som var så där väldigt dyrt.. Men som sagt så är Naimkabeln ett bra allternativ ( 130:-/metern ) och även AVID funkar bra, kimber är inte det bästa allternativet har jag märkt, men jag tror nog dom kan fungera med Audioquest, Transparent, QED och snart ett nytt kabel märke från USA som vi ska ta in, inte speciellt dyrt men har fått riktigt bra kritik och omdömmen för att vara väldigt prisvärda...

Ja dom funkar nog bäst med Biwire, men jag skulle hellre gå på en bättre singel än en sämre bi, men hellst en bra bi...

Men man ska nog testa tillsammans med sin förstärkare för att få ihop det hela på bästa sätt...

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:17:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Sorry, upptäckte att namnet föll bort i mitt förra inlägg: "men i Hifi Choice tyckte dom även att det funkade väldigt bra med betydligt billigare kablar från..."

"från Chord Company" skulle det stå! Det var närmare bestämt modellen Odyssey som dom testade med. Ligger på 500:-/m i biwireutförande, steget ner är Rumour för 300:-/m. Kanske kan vara något eller vad tror du?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:18:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Sorry, upptäckte att namnet föll bort i mitt förra inlägg: "men i Hifi Choice tyckte dom även att det funkade väldigt bra med betydligt billigare kablar från..."

"från Chord Company" skulle det stå! Det var närmare bestämt modellen Odyssey som dom testade med. Ligger på 500:-/m i biwireutförande, steget ner är Rumour för 300:-/m. Kanske kan vara något eller vad tror du?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000