HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur länge håller Hifi apparaterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  23:19:13  Show Profile Send Harman a Private Message
Tjenix,
Okej frågan jag har gäller mest CD spelare men även annan utrustning.
Hur många timmar håller en CD spelare på ett ungefär alltså och är det oftast lasern som ger upp?
Högtalare spelar man slut dem eller blir de gamla och dåliga(torkar/rostar), elementen alltså??

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:39:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
I brist på underhåll torkade baselementen ut och flahnade efter 20 år, men går efter vad jag förstår att åtgärda med underhåll.
Lasrar lär väl bli sämre med åren, men kan å andra sidan gå sönder när som helst. Jag har 15 år gamla spelare som fungerar, men även en 2 år gammal cd med trasig laser.

Bravo
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:38:34  Show Profile Send Conan a Private Message
Det här med tillförlitlighet och livslängd är verkligen inte lätta frågor att besvara. Eftersom vi dessutom talar om konsumentelektronik där tillverkaren kanske inte alltid prioriterar dessa "osynliga" och oftast (vid produktlanseringen) omätbara egenskaper, brukar det bli som det blir med livslängden på hifi-utrustning.

Vissa komponenter har en ganska väl definierad livslängd som exempelvis elektrolytkondensatorer och laserdioder. Vad gäller dessa kan man om man beaktar användningsintensitet och driftsmiljö (värme, fukt, o.dyl.) prediktera ganska väl när de når sin livslängd. Men därmed är det ju inte sagt att dessa komponenter kommer att fallera först i produkten.

Man skulle kunna dela in frågan i den "badkarskurva" som används inom tillförlitlighets-gebitet. I början av en produkts livscykel kan man förvänta sig ett högt felutfall (ena kanten på badkaret), beroende på vad brukar kalla tidiga fel. Dessa fel orsakas bl.a. av designmissar (ex.vis felaktigt dimmensionerade komponenter) eller rena komponentfel. Även fel som kan relateras till produktionskvaliteten brukar dyka upp tidigt i produktens livscykel.

När vi sedan kommer fram till "botten" på badkarskurvan ser vi oftast inte många fel på en produkt. Detta är produktens drift så att säga där allt bara tickar och går. Ibland fallerar ändå enstaka exemplar av en produkt även i denna fas såklart, men utfallet är lågt.

I andra ändan på badkarskurvan börjar vi återigen få ett högt felutfall då produkten börjar närma sig sin faktiska livslängd. Nu börjar fel uppkomma som orsakats bl.a. av att de i produkten ingående materialen inte håller längre och alltfler exemplar av produkten faller för åldersstrecket.

Med detta i bakhuvudet kan man dra slutsatsen att om man har en apparat som har överlevt de första 2-3 åren efter inköp utan fel kan man räkna med att de tidiga felen har uteblivit. Därefter kan man förvänta sig en relativt lång period med felfri funktion tills den går sönder för gott.

Bravos svar sammanfattar bra vad det handlar om: vissa apparater fungerar 15 år medans andra går sönder efter 2.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:54:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Japp,
Det är min erfarenhet oxå (begränsad till 3CD spelare. Hade en CD spelare som användes hyfsat ofta under 8år och ganska sällan under 2år, totalt ca 10år alltså sen fick jag problem med lasern. Köpte ny och den har gått i två år nu. Jag har oxå en CD spelare i en microanläggning som spelades mycket lite under första året och gick sönder en vecka efter garantin gick ut.
Anledningen till min fråga är att jag lyssnar mycket på musik, både aktivt och passivt och funderar på att köpa en till spelare som finspelare och som kommer att gå ihop med framtida elektronik/högtalare. Lite dåligt formulerat fråga ovan kanske men taanken som jag har är att om det är lyssningstiden som är begränsande så bör den nya CD hålla längre om den bara får bära ansvaret för finlyssningen. Det blev nog inte så klart vad jag menar....hmmm

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:08:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ser du inte det på garantisedeln?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:23:57  Show Profile Send Harman a Private Message
Björn-Ola, vad menar du med att jag skulle se det på garantisedeln???

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:44:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom går tills dom går sönder !!

Går nog inte att säga nått generellt...

Kommer ihåg en test Hifi&musik gjorde för npågra år sen där man satte ett antal cdspelare på repeatläge och körde dom... Dom flesta gick i ett par år utan problem, och då pratar vi ett par år i STRÄCK, vilket borde motsvara en 10 år i normal användning, vissa gick sönder efter ett tag, men andra tuffade på utan problem tills man avbröt försöket...
Så det kan nog vara väldigt individuellt, och det har oftast inte så stor skillnad på hur dyr produkten var från början...

/Martin
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:47:44  Show Profile Send Harman a Private Message
Martin H,
Men det finns en korrelation till användningstiden eller?
Dvs om jag använder spelaren mer så går den sönder fortare eller är det så att vissa delar blir gamla bara av att stå? Förstår du vad jag är ute efter???

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:10:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
För många komponenter finns en korrelation mellan användning och hur länge de håller. Ett exempel är lasrar till ex CD och DVD spelare, de ska i medeltal hålla minst 100 000 timmar innan de är kommersiellt gångbara (detta gäller tidiga generationer, 100 000 timmar gäller ex blå lasrar idag medan den vanliga röda som sitter i cd-spelare håller längre än så).

Nu är det inta så att ALLA lasrar håller lika länge, allt siffran 100 000 säger är att om du undersöker 10000 lasrar som producerats under samma förutsättningar så kommer medellivslängen vara 100 000 timmar, några kommer hålla betydligt längre och några betydligt kortare med de flesta håller sig runt 100 000 timmar.
Samband av den här typen gäller för många komponenter (halvledare).

Gummiupphngingar på högtalare och elektrolytkondensatorer är exempel på komponenter som åldras vare sig man använder dem eller inte, här är det kemiska reaktioner som ställer till det och livslängden beror till stor del på var och hur de förvaras/används; ställer man en högtalare i starkt solsken så håller elementern antagligen betydligt kortare tid än i skugga pga gummit torkar ut (egentligen oxiderar det så det har inget med fukt att göra, dock beror reaktionshastigheten av temperaturen).
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:15:58  Show Profile Send Harman a Private Message
f95toli.
Tack för svaret,
Nu tycker jag att vi låter denna relativt tråkiga och av en sömnig Harman illa formulerde tråd gå till historien.
Tack för tålamodet och svaren.
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:48:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag menar att står det att garantin är på två år, så håller apparaten i två år. För då aktiveras det inbyggda demolerings-chipet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000