HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken kabel är viktigast?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/10/24 :  12:33:41  Show Profile Send Peter J a Private Message
Som topicen säger! Vilken kabel tycker ni är viktigast?
Är det signalkabel, högtalarkabel eller nätkabel?
Det kan vara bra och veta vilken ordning man bör köpa kabeln i för alla har inte råd att köpa alla fina kablar på en gång

Skall jag köpa en bra signalkabel först och nöja mig med mina halvdana högtalarkablar eller.....

Hej

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/10/24 :  12:49:43  Show Profile Send goodsound a Private Message
LÅna hem en kabel av varje och avgör själv! Själv tycker jag att signalkabeln har störst påverkan på välljudet. Men oavsett var dem sitter GÖR dem skillnad, olika mycket och olika skillnader i ljudet...

Lycka till kabel-träsket!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:13:02  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej raceman,
Min personliga åsikt är att signalkabel och högtalarkabel är viktigare än nätkabel. Andra har säker andra uppfattningar.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/24 :  13:29:27  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Enligt mig. Högtalarkabel-Signalkabel-nätkabel

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:09:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
Enligt mig är det högtalarkabel - nätkabel - signalkabel

Dock förutsätter den här ordningen att man har en hyfsad signalkabel och inte lakritssnöre...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:15:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Standardsvaret brukar vara att alla är lika viktiga, tar man bort en, så hörs det ingenting.
Annars upplever jag att signalkabeln från signalkällan brukar vara den som sätter störst prägel på ljudet.
Därefter byter man successivt ut signalkablarna i kedjan, därefter högtalarkablarna, och sist nätkablarna. Nätkablar är underskattat, och man bör hålla samma standard på alla kablar för att inte strypa ljudet i onödan.
Samma prisklass på nätkablarna alltså som övriga kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/24 :  15:11:21  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tycker personligen högtalarkablar-signalkablar-nätkablar !! Kör du sedan ett koncept från en tillberkare brukar man få en viss synergieffekt (Bäst)bor du i Göteborgsområdet får du gärna komma och låna "ett gäng" för att avgöra själv !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:04:01  Show Profile Send filkingian a Private Message
Precis som de andra: Högtalarkabel-signalkabel-nätkabel...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:33:42  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Nätkabeln måste väll vara viktigast? annars får man ju inte nån ström.

Eller jaha! du menar vilken kabel som ger mest ljudförbättring.
Jag tycker högtalarkabel, singnalkabel och nätkabel.


Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:50:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
högtalarkabeln först sen signalkabeln. Nätkabel har jag inte provet förutom att jag bytt standard till en ölflex med förtennad kopparskärm och kraftiga kontakter allt från elfa. Jag hör ingen märkbar skillnad på dessa och de som följde med.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:56:48  Show Profile Send sker a Private Message
Personligen så tror jag mer och mer på nätkablar, har testat en del under den senaste tiden och skulle nog placera dem på en delad andra plats med signalkablar. Lite OT så tycker jag det är skillnad på digitalkablar men inte alls i den utsträckning som signal/nät- och högtalarkablar.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:39:30  Show Profile Send CC a Private Message
Nätkablar, nätkablar o nätkablar! Å de e inte på grund utav frånvaro utav 240 volt om man inte använder dem utan för att de påverkar ljudet först o sist!
Ni som inte upptäckt skillnaden, testa lite exlusivare varianter istället för de där DYI från ClaesOlsson osv... Att jämföra två billiga signalkablar ger inte heller så mycket alltid...

Så, nätkablar, nätkablar, nätkablar o högtalarkablage samt signalkablage.
Glöm inte den eventuella digitalkabeln bara! Samt att ibland så är det viktigare med bra kontakter än "bra" kablar!

Allt efter mina egna erfarenheter!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/25 :  02:49:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag skulle väl vilja säga att det beror på, den sämsta kabeln i kedjan bör bytas först, annars kan jag hålla med om att nätkablar kan göra en stor skillnad, och som många inte har tänkt på eller vågat pröva.

Bravo
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:39:36  Show Profile Send MartinN a Private Message
Om man nu tänker byta kablar skulle jag fördela budgeten så här :
lika mycket på på signalkabel som på högtalarkabel och minst på
nätkabel. Det kan vara kul att byta nätkabel först och sedan
spara till de andra.

Martin

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:44:52  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Mina öron har genom en del olika tester kommit fram till följande ordning: Signalkabel - högtalarkabel- och nånstans låååångt därefter kommer nätkabel.

Gjorde i går ett test av Supras nätkabel LoRad, som hyllats i HiFi&Musik bl.a. som hävdar en stor förbättring på många aspekter av ljudet. Trots en väldans massa timmar med lyssning, lyssning igen, blindlyssning o.s.v. kunde vi inte finna någon förbättring/förändring alls med denna nätkabel. Vi var helt ense och det brukar vi inte vara...

Visst, kabeln kanske strålar mindre, men den "låter" inte bättre enligt mig.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:18:06  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej The Leaf,
Intressanta resultat. Vad har du för kablar som du jämförde med alltså och vilken elektronik har du? Jag är helt öppen för frågan om nätkablar så detta är inte ett försök att bortförklara dina resultat. Har du nämligen mycket seriösa produkter så kanske kablarna redan är tillräckligt bra?
Jag har alltså själv aldrig testat nätkablar men testat lite med olika högtalar resp signal kablar och ibland har man skillnader men jag tycker inte att de är så stora som i vissa "tester" man läser. Har dock aldrig testat riktigt dyra kablar typ Norost Vallhalla och Transparent.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:04:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det handlar aldrig om stora skillnader. Oavsett om man testar elektronik eller tweaks så handlar det alltid om små skillnader, tycker jag. Men många bäckar små...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:44:05  Show Profile Send Harman a Private Message
Björn-Ola,
Precis så är mina dock ganska begränsade erfarenheter angående kablar, Små skillnader alltså. Dessutom tror jag att skillnaderna som man höra tolka olika av olika personer. Jag kanske föredra kabel X men person A kanske föredrar Kabel Y medans Person b kanske inte tycker att skillnaden är signifikant eller förmår beskriva den.
Ofta vanligt när det gäller vinprovning, två "kännare" smakar skillnader men är kanske inte överens om vilket vin som är bäst, en nybörjare kanske smakar att det är två olika viner men kan inte beskriva vilka skillnaderna är...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:05:51  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Själv är jag väldigt imponerad av vad en "bra" nätkabel kan göra. Jag har dock också testat LoRad utan några större förändringar (förbättringar), om ens några. Däremot är det min erfarenhet att att dessa kablar kommer till ett högt pris. Den skillnad jag märkt har kommit från elsladdar som kostat från cirka 4000:- och uppåt. Men som så mångra andra skrivit måste du testa själv. Jag menar att det kanske är roligare att köpa en "fin" kabel och de andra lite enklare för att sedan börja på en rolig uppgraderingsresa på sikt.

Lycka till.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:47:38  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Harman:

Min anläggning består av Rega Planet 2000 (cd), Rega Mira (förstärkare) och Infinty Beta40. Detta snörs ihop med kablar från Supra. Ply 3.4 respektive EFF. Inget extremt högupplösande system, mer inriktat mot "spelglädje" men definitivt tillräckligt kompetent i mina öron för att kunna detektera vissa skillnader om de finns.

De nätkablar som vi jämförde med var de medföljande standardkablarna. Vi provade att jämföra kablarna såväl till cd-spelaren som till förstärkaren. Måhända finns det skillnader om man jämför med en ännu dyrare nätkabel, men med Supras LoRad fann vi ingen skillnad.

Nejdå, jag ser inte ditt ifrågasättande som ett försök att nedvärdera vårt lilla test, det är väl snarare det detta forum borde gå ut på....att ifrågasätta på ett ödmjukt och konstruktivt och bedriva en konstruktiv diskussion...

Jag har heller aldrig lyssnat till extremt dyra kablar, men jag har lyssnat till kablar dyrare än de jag har, men jag anser inte att dessa motsvarade prisskillnaden jämfört med de jag har. Mkt möjligt att jag skulle finna stora skillnader om jag jämförde med kablar för låt säga tiodubbla priset.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:57:41  Show Profile Send Harman a Private Message
The Leafs,
Bra då skippar jag lorad och nätkablar för tillfället. Ha det gott!
Alltid på jakt efter bättre ljud....

mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/25 :  14:31:10  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Alla kablar är viktiga, annars blir det inget ljud alls.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000