HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på Carlsson hgt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:17:00  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Har renoverat ett par OD11:or med nya element, och gillade vad jag hörde! Så nu undrar jag som nyfrälst Carlsson fan, vilka modeller anser ni vara mest prisvärda att köpa?
Jag tänker inte försöka få tag på ett par 2212 iaf, blir för dyrt att renovera.
Men är oa14 nånting att satsa på eller ska man sikta på de nyare modellerna?

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:44:34  Show Profile Send Gabe a Private Message
Nä, jag har inget svar på din fråga men däremot ett tips: www.carlssonplanet.com
Där lär du finna allt som är värt att veta om det magiska Carlsson-ljudet. Äger själv ett par OA.50 som står i en kartong och väntar på att renoveras...
hälsn.
Gabe

ps. edit: nu har jag korrigerat webadressen. Inte för att det spelar någon roll längre men ändå..

Edited by - Gabe on 2004/10/26 08:56:14
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:18:39  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Inte för att märka ord men... det är www.carlssonplanet.com

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:41:47  Show Profile Send Merry a Private Message
sålde mina OA.52.2 'or i går , dom skulle du haft
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:20:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
Om du vill ha några lättplacerade kan OA 51.3 vara något

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:08:18  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Oa 51.3 är min favorit, inte bara för att den är snyggast utan för att jag helt klart tycker att den låter bäst!
Dock så är desso otroligt svåra att få tag på känns det som.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/10/24 :  16:57:51  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
UnholyRishna:

Nej, det vet jag inte om jag kan hålla med dig om. Bara här i östra Trollhättan finns enligt uppgift hela 6 par oa51. Men den som söken skall så också finna.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/24 :  20:35:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Har haft annons inne vid ett flertal tillfällen. Utan napp.. Det baserar jag mitt utlåtande på. Sen e det ju kul att många har dem, jag har själv två par, men de ska gärna vara till salu också.

Men visst.. Om man försöker mer så kanske man hittar.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:22:30  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
UnholyRishna:

Jag drar ju ditt ben litegranna...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:30:19  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Vaa?? retas du med mig????

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:28:02  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Unholyrishna,
Du skulle slagit till på Rishnas burkar... de bor numera i Thn vad jag vet...

En starkt bidragande orsak till att det är brist är väl annars att AVR7000 sjunger dess lov och köper eller tipsa frälsta vänner om alla som dyker upp...

Till Schmutziger rekommenderar jag att testa OA52.3 som är en mycket kompetent högtalare.

Wacko.wonder; varför sälja en så bra högtalare? vad nalkas istället?

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/25 :  23:18:29  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tux:
Haha. jag oroar mig inte, har redan två par 51:or =)
Dammsuger AVR7000 marknaden?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:40:49  Show Profile Send markih a Private Message
Jag skulle rekommendera antingen OA51.3, 52.3 eller OA58. Har hört renoverade OA12 och 14 och de var ju trevliga men jag tycker att de ovan nämnda är bättre. OA52.3 håller en mycket hög klass och 58'an är prisvärd. Jag har inte hört 51.3, men kan mycket väl tänka mig att det är den bästa modellen, som en del hävdar. Då måste den vara fantastiskt bra, specellt med basmoduler till.

Mvh

markih
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:39:53  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
låter oa12/14 /51.3 osv mycket bättre än oa5 typ 2?
för oa5:an orenoverad låter RIKTIGT bra om man jämför mot ex dali 5005 el 808 iaf diskant/mellanregister.
Har då lyssnat på Herbie Mann, Nils Landgren o lite annat.
Om man skulle få för sig att köpa 52.3 så kostar de 18kkr, man kan ju få Linkwitz Orion för de penningarna, skulle inte det kunna vara ett bättre val isf?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:48:42  Show Profile Send markih a Private Message
Linkwitz Orion vet jag inget om. Skulle kunna tänka mig att de är mkt bra, eftersom konstruktören är kompentent. Personligen gillar jag inte dipoler, men om du gör det, så är Orion förmodligen ett bra val.

Det är liksom olika principer, -dipol, vanliga direktstrålande högtalare och ortho-akustisk högtalare (Carlsson). Hursomhelst; OA52.3 har en mycket ren klang och jämnhet i ljudet. Öppet, naturligt och högupplöst. Tycker jag. Sen kan man gilla, eller ogilla, ljudbilden.

Mvh

markih
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/10/26 :  18:50:05  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Schmutziger:

Man kan inte jämföra oa5 typ 2 med senare skapelser, iom oa12 så blev det en radikalförbättring. OA5 är eg en monohögtalare och konstruerad för det ändamålet. Diskant är ju detsamma i 70-talarna, i originalutförande. Nu kan man ju uppgradera dem med CT62-diskanter och låter jämförelsevis mkt bra igen. Senare diskanter i oa50-serierna (oa50, 51, 52, 58) har i omgångar bara blivit bättre och bättre. Aludomen, som satt i oa50.2 och oa52.2, är i mina öron lite väl vassa och metalliska. Även baselementen har också utvecklats ljusår från bredbandar-Philipsen som sitter som bas i OA5. 6,5"-elementen är nu inne på sin 3:e generation sedan 70-talarna, och är mkt trevliga. 7"-elementet från ScanSpeak har också utvecklats en hel del. Den första, 18w/8542, pappkon med skumkanter är idag ett ganska "mumligt" element, saknar skärpa. Den senare, 18w/8545, kolfibersprutad papp med gummikant är ett mkt trevligt element. Torr, osvulstig bas utan att påvisa att vara svullen. Mellanregistret är också skärpt med bra snärt och schwung.

Så jag tror att du kommer märka himmelsvid skillnad om du lyssnar på moderna carlsson, samt de uppgraderade 70-talarna.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/27 :  00:33:07  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tycker knappt att det går att jämföra tex OA5 med 50-serien. Det är verkligen helt andra högtalare! Kvalitetsskillnaden är enligt min åsikt enorm. Till 50-seriens fördel såklart

Sen e ju OA5:orna vrakbilliga, men det e ju en annan femma..


Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.96 sekunder. Snitz Forums 2000