HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cmoy batterieliminator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/10/22 :  13:53:39  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Har precis färdigställt min första cmoy och jag är verkligen nöjd med resultatet. Jag driver den med 2 st 9v-batterier men skulle vilja köra den via nätspänning istället. Efter mycket letande och efterforskningar hittade jag en passande batterieliminator, Elpac WM080. Denna verkar dock vara svår att få tag på. Några tips på var jag kan hitta denna (gärna i gamla svedala) eller något motsvarande?

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:00:11  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Skulle denna 12-voltaren kunna tänkas fungera? Den är linjär och stabiliserad i alla fall, en bra början. Vad jag förstått är det lätt att det uppstår brus och brum pga AC i vissa ofiltrerade batterieliminatorer, eller är detta bara en skröna?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:05:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att driva elektronik med en ostabiliserad batterieliminator är normalt ingen bra idé och definitivt inte till audio.
Minimum är att man bör använda ett stabiliserat aggregat, om man sedan ändå få problem så kan man alltid prova med att koppla på fler kondensatorer.

Men vad exakt är det du vill driva? Har du en länk till ett schema?
Vanligtvis driver man ju förstärkare och liknande med både postiv (+) och negativ (-) spänning, i ditt fall gissningsvis +-9 V
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:07:56  Show Profile Send secanbj a Private Message
CMOY är en hörlursförstärkare. http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm

/Anders
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:08:27  Show Profile Send secanbj a Private Message
CMOY är en hörlursförstärkare. http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj.htm

/Anders
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:32:05  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Schemat är enligt secanbj:s excellenta länk. Och ja, jag driver opampen med +-9 volt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  19:20:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm, problemet med batterieleminatorer är ju att de bara ger en polaritet, det kan man visserligen säkert ordna med någon virtuell jord (alternativt två eliminatorer); men frågan är om det inte är lika enkelt att helt enkelt bygga ett litet nätaggregat?
Det behöver ju inte vara på många watt så det blir inte allt för dyrt.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/22 :  20:16:14  Show Profile Send perob a Private Message
Laddningsbara batterier kanske? Jag skulle även plocka bort onödiga lysdioder etc.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000