HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om Luxman C-03 och RIAA!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:18:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag saknar manualen till mitt C-03-försteg och har länge klurat på en sak angående RIAA-steget. Jag hoppas någon kan hjälpa mig.

Jag använder en Ortofon MC-1 Turbo pickup till min skivspelare. Denna är en högnivå-MC, alltså skall man ställa RIAA-steget på MM-läge. Dock finns det två MM-lägen på C-03:an kallade CAP 1 och CAP 2. Båda är på 47 kOhm, men det finns ändå två lägen att välja på.

Enligt Ortofon rekommenderas en impedans på 47 kOhm/500 pF till min pickup. Frågan är alltså, vilken av lägena på RIAA-steget motsvarar denna inställning tro?

mvh

edit: faktakorr

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/10/22 17:25:16

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:14:27  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Verkligen inget som vet?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/24 :  17:25:46  Show Profile Send Blue a Private Message
En gissning bara, om det är samma impedans på de bägge ingångarna kan det ju vara gainen som är olika. Isåfall borde du välja ingången med högst gain, eftersom högnivås-MC oftast har en ganska låg utnivå med "MM-mått", så att säga.

Du får välan testa de bägge ingångarna och se vad som händer? Har mycket svårt att tänka mig att det skulle kunna vara något riskabelt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:52:34  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Faktum är att jag inte hör någon direkt skillnad i de två lägena, har provat... Tja, jag får väl leta efter en manual verkar det som. Men tack för försöket, Blue.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:17:47  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Hör du verkligen ingen skillnad på lägena?
Då spelar det ju ingen roll ;-)
Sorry jag skojar lite - man vill ju veta hur det fungerar och vad som är rätt. tror inte det handlar om gain (volym). Kanske CAPacitans????? KAn inte så mycket om detta.

Såg en cachad annons på Hifimagasinet. Fråga den förre ägaren:
ANNONS
Luxman försteg C-03
luxman försteg i bra skick med manual säljer jag för ett pris runt 2500 kr.
0701721325

Namn: Timo
E-post: timo.w@telia.com
Telefon: 0290-20565

Hittade en bild på den i alla fall:
http://www.netfield.co.kr/board/hasamo/upload/hasamo_0_52_2.jpg
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:20:26  Show Profile Send shaft a Private Message
Jo, det skall nog vara Kapacitans på MM och Impedans på MC, men frågan är vad Kapacitansen gör.
Anyone??
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000