HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Knaster i rörhållaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:59:07  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej på er!

Jag har lite knaster i en rörhållare i min Spark 734. Det är i ett av förstegsrören 12au7 eller 6N6 eller 6DJ8 eller vad dom nu heter, jag har så svårt att komma ihåg bokstavskombinationer som inte betyder något.

Vad kan knastret bero på tro? När jag micklar med röret under färd så låter det i högtalaren, ett ojämnt brus. I ett läge så är det rätt bra, men fokuset spökar lite, och röret lyser lite svagare än sin broder.

Jag har bytt plats på rören, så felet ligger inte i röret, utan i hållaren, eller i kanalen.


lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:06:07  Show Profile Send lindvall a Private Message
Antagligen har ingen hört talas om problemet tidigare... Det kanske är damm i förstärkaren...
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:16:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by lindvall

Hej på er!

Jag har lite knaster i en rörhållare i min Spark 734. Det är i ett av förstegsrören 12au7 eller 6N6 eller 6DJ8 eller vad dom nu heter, jag har så svårt att komma ihåg bokstavskombinationer som inte betyder något.

Vad kan knastret bero på tro? När jag micklar med röret under färd så låter det i högtalaren, ett ojämnt brus. I ett läge så är det rätt bra, men fokuset spökar lite, och röret lyser lite svagare än sin broder.

Jag har bytt plats på rören, så felet ligger inte i röret, utan i hållaren, eller i kanalen.






När du micklar med andra kanalens motsvarande rör, då? Ger det samma effekt? I så fall är det knappeligen rörhållaren heller.
Kan det vara glödspänningsmatningen som spökar? Det lyser lite svagare, skriver du.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/10/03 :  17:56:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hade ett problem med mitt Copland försteg som liknar ditt. Det ena röret lös mindre, och där var ett brus i vänster kanal. Tog stärkaren till en kompis, där fungerade allt perfekt. Strömproblem? Antagligen.. Eller ett rör som måste bytas... Jag vet inte.. Liknar min upplevelse dock.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:48:36  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag kan tänka mig att det kan vara en dålig lödning, eller dålig jordkontakt någonstans. Har förstärkaren aluminiumchassi?

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/03 :  20:27:44  Show Profile Send Flint a Private Message
lindvall.
Jag tippar som DHT en kallödning. Ta en plastgrunka typ penna och tryck på lögningarna under gång och se vad som händer. En hand i fickan.
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/10/04 :  09:51:21  Show Profile Send lindvall a Private Message
Tack för era tips och förslag! Jag ska se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig att skruva isär förstärkaren.

Det är som sagt bara ena kanalen, så det borde inte vara röret. Jag ska se vad som kan göras... Om det är aluminium i chassit vet jag inte.

Glödspänningsmatning... Hmm... Det konstiga är att jag upplever att det låter lite starkare på den sidan felet är, trots att röret lyser svagare på den sidan. Det är alltså marginellt, men det gör att det är krångligt att placera högtalarna så att det blir rätt fokus om man är petig. Och det är man ju.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000