HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan inget! nätkablar till förstärkare och/eller cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2004/10/21 :  17:08:17  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Hej alla ni som kan mycket!
Kan inte riktigt hålla reda på det som jag får berättat.
Hur är det med nätkablar till förstärkare och cd.
Själv har jag fått uppleva vilken enorm skillnad på ljudet en lite bättre nätkabel till förstärkaren gör.
Fråga1. Vad är det för skillnad på ett nätfilter och en nätkabel?
Fråga2. Gör en nätkabel lika stor nytta för en cd? Eller skall man bara ha ett nätfilter.
Fråga3. En nätkabel till cd med inbyggt nätfilter är på gång. Vad är det som är bra med detta i så fall?
Tack på förhand och förlåt för min okunskap. Men en dag kanske jag också kan en del
MVH
Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/21 :  18:07:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
1. Nätfilter innehåller komponenter som filtrerar bort högfrekvens-störningar. Det kan förbättra upplösningen och lugna ned ljudet men man kan också riskera att tappa i dynamik. Det finns också transformatorer som används som nätfilter. Nätkablar är kontroversiellt eftersom ingen riktigt vet varför det fungerar, men enligt min erfarenhet så kan man få en påtaglig ljudförbättring.
2. Jag tycker nätkabel gör störst nytta på cd-spelaren. Jag testade en dyr nätkabel och växlade mellan cd-spelaren och förstärkaren. Jag tyckte snarare det lät sämre när jag kopplade in den på förstärkaren medan det blev ett stort lyft på cd-spelaren. När jag väl hade den i cd-spelaren, så blev det ytterligare ett lyft när jag kopplade in en till på förstärkaren. Förklara det den som kan. Andra har andra erfarenheter och tycker det gör störst nytta på förstärkaren. Själv tror jag att man alltid ska börja i signaländan.
3. Jag tror inte att en nätkabel filtrerar bort störningar. Det är något annat som händer men vad? Ljudmässigt så upplever jag som att men får mer skjuts i musiken, mer dynamik, medan nätfilter lugnar ned det hela. Alltså verkar dom gör olika saker, därför kan det vara värt att kombinera ihop. Men när det gäller tweaks, så måste man testa och inte ta något för givet.
Vi kan vilja olika saker med ljudet, och därför är det inte säkert att ett tweak passar just vår smak.
Själv använde jag nätfilter och trafos i en anläggning som lät påträngande, och där gjorde det stor nytta.
När jag sedan bytte till en mer laid-back anläggning så gjorde dom mer skada än nytta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/10/21 18:09:14
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/21 :  18:26:34  Show Profile Send filkingian a Private Message
Tjenare Stefan

En nätkabel är bara en kabel. Den kan vara skärmad (som många finare/dyrare) eller oskärmad som Nordost's och ändå "låta bra". Nätfilter är ett antal komponenter (exempelvis i en låda) och de filtrerar störningar på elnätet. Störningarna kommer från all elektrisk utrustning som är ansluten och inkluderar även din egen anläggning. Även om det filtreras och skärmas, så finns det de som inte hör någon skillnad alls. De flesta nätfilter tar bort högfrekventa störningar och man kan komplettera men en strömskyddstransformator som filtrerar i lägre frekvenser. Läs mer om nätfilter på http://www.svalander.se/tips/filter.htm

Blev det någon ny förstärkare i fredes?

//Martin


This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000