HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Var köpa klassisk musik??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:04:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Nå,

Nu finns det ju klassisk musik var och varannan stans i butikerna om än i tunt sortiment vilket jag lider av som inte bor i storstaden.

På internet och cd-on, ginza etc finns det ju möjlighet att söka ochså på klassisk musik fast med den nackdel att man sällan får se omslaget på skivan och avsaknad av information om solister, dirigent, årtal etc etc.

Så vad jag undrar är om någon har lite bra tips på internet butiker (i sverige och gärna utomlands) med BRA sökningsmöjligheter av klassisk musik och med ett stort och brett sortiment med de stora märkena förutom Naxos och Chandos som säljs i bulk idag!!

/D.

-----------------------
Tabula Rasa!

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:24:15  Show Profile Send palm a Private Message
Brukar köpa på CDON dom har stort utbud. Lite dålig info dock, brukar kolla upp skivorna på tex Telarc, Hyperion och Cheskys hemsida innan jag beställer. Sen kan man ju alltid kolla i HiFi + vilka inspelningar dom rekomenderar på olika verk.
Inspelningsmässigt brukar deras betyg stämma bra, musikbetyg är lite svårare att sätta.

Palm
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:38:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo men ponera att du läser Hifi+ och hittar en ny utgivning av av Beethovens Missa Solemnis med Barenboim som Dirigent på DG med artikelnummer 123456789-10.

Så går du in på CDON och söker på Missa Solemnis och får 14 träffar varav 2 st är med Barenboim. Okänt utgivningsår dock och okänd orkester och okända solister etc etc etc. Det blir alltså omöjligt att veta om det verkligen är SAMMA skiva man då beställer!!

Det problemet har jag!! Om man bara rakt av kunde söka på DG, EMI eller Sony etc:s egna artikel nummer vore ju allt frid och fröjd men alla butiker kör egna nummer ju!!

Vad är lösningen??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:42:00  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Fick själv tips om www.crotchet.co.uk, där verkar det gå att söka på skivnummer... Testa...

För övrigt verkar de ha STORT utbud, har precis gjort en provbeställning...

http://www.crotchet.co.uk/

/P
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:54:23  Show Profile Send palm a Private Message
den sidan verkar bra att söka på, tycker även att det går ganska bra att söka på katalognummer på CDON efter det nummer som tex står i HiFi+

Palm
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:13:30  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Prova www.toccata.nu, har för mig att den sidan ska innehålla rätt bra info... Dock verkar sökfunktionen vara lite ur funktion just nu...

Vänligen,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:07:45  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Jag brukar läsa Gramophone för att få tips om nya inspelningar, och köper dem sedan på amazon.co.uk eller cduniverse.com. Vill jag ha mer information först kan skivbolagens hemsidor ge en del (dock inte alltid). Gramophone har en informativ databas också kallad gramofile, som du når via www.gramophone.co.uk/cdreviews
hälsar Gabe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000