HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bra slutsteg för ca 5000kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/20 :  19:42:45  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har ni några tips på bra slutsteg för runt 5000kr? (2-kanal) eller finns det byggsatser som är lätta att bygga själv? har sökt men hittar inte mycket, de mesta är på danska som jag hittat:/

vill ha nåt som är kraftfullt men ändå mycket detalj och klart ljud..

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2004/10/20 :  19:48:09  Show Profile Send Steffo a Private Message
Ett Roksan Caspian, UTAN TVEKAN. Synd att inte fler har upptäckt det!

/Stefan

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:01:49  Show Profile Send kvistarn a Private Message
hm hittade en modell på 2x70w men det verkar lite klent? gillar att spela ordentligt....
Go to Top of Page

Steffo
Mr. Wilson

126 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:13:43  Show Profile Send Steffo a Private Message
Det är betydligt kraftigare än det verkar! Finns ett till salu här på Forumet. Maila och hör vad han säger!

/S

"WILSON, probably the best speaker in the world"
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:07:16  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag rekommenderar en Hypex UcD180 Dklasse byggsats. Den borde gå att klämma in i budgeten.
Det kan även gå med UcD400, men de spräcker budgeten med en tusing ungefär beroende på låda och nätdel...
Mvh Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:30:26  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har själv letat ett temporärt slutsteg i den prisklassen. Efter lite sökande kommer jag nu att beställa ett Sirius DM-100 från Danmark. Annars tror jag även på det Chord slutsteg som finns tillsalu på hifimagasinet, det är iof några kronor dyrare (6900) men det borde uppfylla dina krav.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:45:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
kvistarn: Det är inte effekten som ger väljudet, det är kvaliten, och 70 watt räcker ofta riktigt långt om det är vällbyggt...

/Martin
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/10/21 :  09:49:06  Show Profile Send matson a Private Message
70 watt är 70 watt på samma sätt som 1 meter är 1 meter. Det är för lite om du inte har väldigt känsliga högtalare(+90dB)

Mvh
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/10/21 :  10:08:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Strömstyrkan har väl minst lika stor betydelse som watten, tror inte man generellt kan säga att 2*70 watt inte kan driva en högtalare med 87 dB känslighet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/21 :  14:41:12  Show Profile Send Blue a Private Message
Påminner om en spännande tråd vi hade på annat forum nyligen. Några grabbar som i princip hävdar att förstärkare rent generellt "ska" vara på minst 200W/kanal. Jag protesterade. Ett sådant påstående sorterar bort 90% av alla integrerade på marknaden, och kvalitet är för det mesta viktigare än kraft. Visst, 2X70 W till 87 dB kommer förmodligen ge vissa begränsningar på riktigt höga volymer, men det hindrar inte att ljudet i övrigt kan bli mycket bra.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/21 :  20:30:07  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok, Hypex UcD180 vart får man tag i det? svårt att göra själv?
kollade på en thule på hifiklubben tror den var på 2x100w, kostade ca 5500kr tror jag, kan det vara nåt tror ni?
anledningen till att jag jagar watt är att det rekomenderats minst 2x100w till hfls1.orna, och vill ju gärna ha nåt som tål en uppgradering av högtalare i framtiden också... sen vet jag att det skiljer på watt mellan olika tillverkare med av egen erfaenhet, hade en sony på 2x60 som spelade bättre än min yamaha på 5x130 så.....
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/10/21 :  22:13:55  Show Profile Send El_D a Private Message
Kolla på den eminenta DIY avdelningen här på forumet och sök på t.ex. Hypex Zappulse och ICE så kanske du hittar något som passar dig om du vill bygga nåt själv.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:45:29  Show Profile Send matson a Private Message
Orkar inte skriva något om hur mycket watt man skall ha, men detta kan jag säga:

Strömstyrkan som krävs är(i princip) max. spänningen dividerat med min. impedansen.. För en hundra wattare så är det alltså 40Volt/4ohm(om vi antar att högtalaren aldrig dippar under 4 ohm)= 10 Ampere

Självfallet är jag medveten om att Harman har sålt in begreppet om betydelsen av strömstarka steg under lång tid, vilket det har medfört att det i princip blivit en "sanning"(särskilt för läsare av H&M).

Det finns en väldig massa slutsteg som kan leveraera mycket mer än 10 A, men att hitta dom som kan lämna hög spänning(gärna upp mot 100 Volt dynamiskt) är svårare.

Tipset till "kvistarn" är att dammsuga begagnatmarknaden och se till att prova stegen ihop med dina högtalare.

Mvh
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:59:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Vincent SP-996 är mitt förslag.
6000:-/paret nya och ger 125W vid 8Ohm.
Är du strömkåt så ger dessa "mjölkpaket" runt 100A, enligt H/M.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:04:51  Show Profile Send Bosco a Private Message
Rotel RB-991. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=9188 och http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=74923&view=findpost&p=544328

För att reta Blue så är det på 200W

Edited by - Bosco on 2004/10/22 12:05:29
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:34:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Bosco: Hehe...

kvistarn: Om du vill ha ett slutsteg "att växa med" kanske 5000 är lite liten budget? Men visst, man kan man ju göra begagnatklipp. Jag hade alla gånger valt Roksan-steget framför Boscos Rotel-steg, trots att det har mer blygsamma specifikationer. Tycker helt enkelt att det låter bättre, även om Roteln säkert också är helt ok (med reservation för att jag inte hört exakt denna Rotel-modell, men flera andra). Min erfarenhet är definitivt att man inte ska stirra sig blind på watt och kubmätningar. Dom säger inte särskilt mycket om hur en förstärkare verkligen låter.

Vad har du för kringutrustning (cd-spelare och försteg) förresten, kvistarn?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:41:13  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag har ett Caspian steg och ett Rotel steg. Rotel steget är ett femkanaligt som jag ska ha till center samt surround. Caspian har fått gå till frontarna men har planer på nåt ännu bättre slutsteg till dessa. För skojs skull har jag provat bi-ampa mina Von Schweikert VR-4jr med Rotel steget som väl lämnar 5*110 Watt eller nåt sånt, använde alltså 4 kanaler för att driva två högtalare. Detta spelade inte på något sätt bättre än Caspian steget ensammet, visst kanske lite högre men det låter fortfarande bättre att driva Caspian steget till lite klippning än vad Rotel steget låter innan det klipper.

Problemet här är att budgeten är för liten. Visst vill man gärna ha kraft och kontroll och allt så billigt som möjligt, men för 5000:- blir det enormt svårt. Men det är ju samtidigt extermt individuellt vad man har för krav. Du kanske kan hitta ett steg som du tycker uppfyller alla dessa krav för 5000:-, och det är ju det som räknas. Inte vad vi andra tycker.

Jag tror ett begat Adcom steg kan vara nåt. Dom är ganska billiga i nypris och verkar rätt "kraftiga", hur dom låter har jag ingen aning om.
Ett begat NAD slutsteg sitter nog inte heller fel för dig och dina behov, kan jag tänka mig.
Annars tror jag nog oxå på nåt DIY projekt, kanske med Ice Power av nåt slag. Eller varför inte norska Embla, har inte dom mono block på många hundra vatt för under 10K, borde ju passa kalas !

Lycka till !


Edited by - Kero on 2004/10/23 01:43:06
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:54:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Billigt är väl en H/K 670 som nu säljs för ca. 3200:- nytt.

Bravo
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/10/23 :  02:04:06  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Varför inte ett Vincent Sp-331 ???
Låter bra och ligger i rätt prisklass för din del

http://www.prisjakt.nu/marknad/index.php?pid=2451&username=KungLudde

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/23 :  10:15:37  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har skickat ett pm till han med vincent steget, får väl se om det finns kvar, annars så är jag inne på att bygga ett hypex udc180, hur låter det tro?
just nu har jag en yamaha 620 receiver men ska byta den snarast, antingen till nån h/k eller nåt annat med 7 kanaler som låter bra... kör steget på pre-out isåfall. har en dvd men den byts nog med snart kanske.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:01:45  Show Profile Send PeterL a Private Message
Rotel RB-991. Svårt hitta något mer prisvärt.

PeterL
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:02:34  Show Profile Send kvistarn a Private Message
hm mycket o tänka på, vincent steget var tyvärr sålt... ja rotel kanske, men det blir billigare med ett hypex udc180 steg, fast det kanske inte låter alls så bra heller...
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  16:18:01  Show Profile Send Harman a Private Message
Bravo....H/K670 är inte ett slutsteg...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:26:20  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag har jämfört Ucd 180 med ovan nämnda vincent och ser ingen som helst vits med vincenten såvida du inte vill ha ett loudnessljud och blöt bas, då kan vincent vara något att överväga.

Hypex:en kräver dock att man inte har tummen mitt i handen då det är ett diy-projekt.

Själv har jag just fått hem mina UcD400 moduler och räknar med att slutpriset på bygget hamnar kring 6000 plus låda som utan problem kan bli hur dyr som helst...

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/23 :  19:48:42  Show Profile Send kvistarn a Private Message
tux, det var precis vad jag ville höra:) då blir det nog ett sånt ändå...
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/10/24 :  00:17:08  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Kvistarn;

Jag skyller på AVR7000 som lurat in mig i klassD-träsket...

Lycka till med byggandet!

Mvh Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000