HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Söker smörja med avskärmande egenskaper
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/20 :  12:00:32  Show Profile Send subside a Private Message
Finns det någon slags smörja man kan gjuta in filtret i, som avskärmar filtret från omvärlden och från dom enskila komponenternà? Dvs förhindrar spolarna från att interfera med varandra och elementet...

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/20 :  12:22:45  Show Profile Send UrSv a Private Message
De flesta avskärmande material är metaller dvs ledande. Om du gjuter in nåt i ett skärmande ämne så är det ju stor risk att du kortsluter ditt filter förutom att det rent elektriskt kan störa filterfunktionen.

Bygg ditt filter sunt med rätt orientering och fundera eventuellt om du vill gjuta in det i ICKE ledande/skärmande gegga för att minska mikrofoni tycker jag. Evntuellt i en skärmad låda om du tycker det är värt besväret.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:56:11  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag har funderat på att skärma koponenter med en smörja av nåt smörjigt och järnfilspån. Fast man får ju se till att komponenterna är ordentligt isolerade!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2004/10/20 :  18:02:46  Show Profile Send Lundahl a Private Message
tjena,

jag jobbar på ett företag som silverpläterar grejor. Gör en låda av tex plast som omsluter filtret. Det kan dock bli rätt dyrt misstänker jag, men faktum är att det finns inget bättre än silver här som avskärmare...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/20 :  18:24:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att det är stor skillnad mellan att skärma av ex. två spolar från varandra och skärma från högfrekventa störningar, det ena kräver magnetisk avskärmning och det andra elektrisk (lite förenklat).

Som UrSv påpekat kräver skärming frå elektriska fält att man använder bra ledare så man får problem med kortslutningar.

Järnfilspån i någon smörja kommer inte att hjälpa om du inte så mycket spån att de har kontakt med varandra, är spånen isolerade så får du ev. en form av pulverfilter som dämpar mycket höga frekvenser (några GHz) men det är allt.

Om man vill skärma filter skulle jag nog föreslå en metallbox, det fungerar bra. Om man tänker sig för när man monterar spolarna så att de inte kopplar till varandra (tänk på geometrin) ska de inte heller behöva skärmas, om man nödvändigtvis vill skärma spolar så bör man nog använda ex. mumetall men det är dyrt och dessutom misstänker jag att man kommer påverka spolarnas egenskaper en del.

Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/10/20 :  19:25:31  Show Profile Send subside a Private Message
hmm... det var ju tråkigt att det skulle vara så krångligt. Får man väll strunta i det...

Tackar för svaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000