Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 01:57:47
|
Då får väl jag ta en av de kommerciella skivorna (om inte annat efterföljarna)
Gyllene Tider - Gyllene Tider
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 02:24:38
|
Tanita Tikaram - Ancient heart (1988) Helt suverän när den kom och håller fortfarande. "Twist in my sobriety" är en skön låt där Malcolm Messiters oboe sätter stämningen. Lite mytisk och svårtolkad lyrisk text: Twist in my sobriety = förvridning av min måttfullhet ?! Cathedral song är en annan fin låt på plattan. Underbar skiva med egen karaktär. Bra kvalitet på inspelningen.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
skalet100
Member
288 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 06:55:57
|
intressant tråd... alltid speciellt med debutvax! svårt att välja men en som inte nämnts är ju ändå första plattan med Soundtrack of our lives..
|
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 09:49:35
|
Just det hal den skivan kanske man skulle damma av minns att den snurrade många veckor när jag köpt den. |
Palm |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 17:31:09
|
Tori Amos gjorde en platta innan "Little Earthquakes" så den är diskvalificerad. Hennes debutplatta kom på slutet av 80-talet och heter "Y KANT TORI READ". Den är tyvärr utgången och går bara att få tag på som bootleg. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2004/10/23 22:42:20 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 17:41:31
|
Genesis, "From Genesis to revelation" från -69. Gjordes när dom i princip fortfarande var skolpojkar. Riktigt bra låtar där producenten tyvärr dränkte in allt i stråkar och klippte bort alla instrumentalpassager. Skivaffärerna förstod inte vad det var för något, utan placerade skivan under "religiös musik" och där försvann den. Återutgavs -78 och då tyckte jag soundet lät mossigt. Numera när indie-musiken har fått 60-talssoundet att låta fräscht igen, så har jag inga problem med soundet utan uppskattar verkligen musiken. Anthony Philips skrev mycket av musiken på deras två första plattor, men hoppade sedan av p.g.a. scenskräck. Det påverkade inte gruppens output, vilket säger en del om den samlade låtskrivarbegåvningen som fanns i gruppen.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 21:39:20
|
Finns väl bara en: Debut med Björk ! Om man inte räknar med vad hon gjorde med Sugarcubes eller tidigare. Om den inte gälls tar jag också RATM. |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 23:10:08
|
hej
* elvis' första, tom omslaget är en klassiker - se clash "london calling" * rolling stones första, med samma namn - även här är omslaget speciellt, nämligen det första rock/pop albumet, som bara har en bild på artisten (-arna)inget gruppnamn, inget lp-namn * j geils bands första lp med samma namn * televisions första - marguee moon * johnny thunders första - so alone - och enda? album
å det finns säkert fler som jag inte kommer på just nu, men se bara till att ni har nå't med little feat ... |
Mvh Thomas |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:34:22
|
Kul tråd det här, grymma debuter är inte så vanligt. De flesta artister behöver ju "träna" lite först. Tvåan och trean brukar däremot gå riktigt bra, under förutsättning att artisten ifråga har talang vill säga! Några i mitt tycke klassiska debutalbum är följande:
Kate & Anna McGarrigle - så bra att de aldrig lyckats toppa den..., även om de åstadkommit ett antal väldigt bra album i folk-, country, vis-rockådran. Många har sjungit in deras sånger genom åren, t ex Linda Ronstadt (Heart like a wheel).
Dire Straits första är redan nämnd, och jag ansluter mig till den åsikten. Ett sånt glimrande gitarrspel och ett så unikt sound!
Santanas första är också en milstolpe i min samling. Här föddes den furiösa latinorocken med ett helt otroligt sväng och ös! Efter den här plattan skulle "alla" använda congas, bongos, maraccas och allt vad det heter. Santanas gitarrsould är fortfarande unikt.
Ryan Adams "Heartbraker" är fullkomligt monumentalt bra. Vilka låtar! Vilken känsla! Övningarna med Whiskytown gav ett glimrande resultat.
Oasis första är ju inte så tokig heller, liksom Ed Harcourts första (då räknar jag inte Maple-wood-ep:n eftersom den mest är en demo).
Och som sagt. Alla förmår inte toppa en fantastisk debut, medan andra behöver några plattor på sig för att komma i form. Pink Floyd, Neil Young, Bruce Springsteen; Radiohead m fl har ju gjort en och annan hörvärd andra- respektive tredjeplatta...
Tycker Gabe |
Edited by - Gabe on 2004/10/22 16:36:36 |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 21:43:10
|
Kanske inte den bästa (men väldigt bra) men definitivt en av de viktigaste: Sex Pistols ; Never mind the bollocks |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 22:53:31
|
quote: Kanske inte den bästa (men väldigt bra) men definitivt en av de viktigaste: Sex Pistols ; Never mind the bollocks
Håller med! för jag tycker att om man snackar om bästa debutplattor så måste de också på något sätt ha förändrat musikhistorien! (Inte bara vara min personliga favo) Sen ska det gärna kanske vara den bästa plattan med artisten/gruppen. Beatles, stones och Dylan borde ju vara med men då blir problemet att de bästa plattorna kom senare...
Så mina debuter med motiveringar blir:
Elvis för rock n´roll och som megaikon. The Who som första riktiga riffrockande tremannaband med Moons unika trumspel (Cream och Hendrix kom ju senare), plus att Who var modsikoner, Doors med Jim Morrison som första stora "performanceartist" och svartrockande poet och revoltikon. Jimmy Hendrix för gitarrspelet så klart...
Sabbath, Zeppelin och Clash får nog också kanske plats någonstans, men Toto och Hellman går nog bort...
Ska det vara svenskt måste nog Pugh vara med tycker jag!
Vad ska vara med från 80, 90 och 2000-talet tro?
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/22 22:55:31 |
|
|
Fredrik x
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 17:16:23
|
När man snackar om lyckade debut skivor så skall man nog inte glömma Ace of base - "Happy nation/The sign", som enligt guinness rekordbok ska ha varit den bäst säljande debutskivan för en grupp.
Den står sig ju iaf väldigt bra "för att vara svensk" som det brukar heta.
Sen om det är den bästa vill jag låta vara osagt.. ;-)
|
Edited by - Fredrik x on 2004/10/23 17:19:18 |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/10/24 : 01:07:07
|
Dire straits, så klart. Den kom -78 men snacka om tidlös. Melissa Etheridge's första var helt lysande. Bland Svenska sångerskor håller jag Dilba's debut väldigt högt. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2004/10/24 : 01:15:18
|
Jag tänker påstå att Jens Lekmans första EP (som Rocky Dennis) som släpptes förra året, Maples Leaves, är den bästa debuten som jag själv upplevt. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/10/24 : 02:03:18
|
Jag tittade bland de skivor jag äger och hittade en debutplatta som jag lyssnade väldigt mycket på när den kom och den åker fortfarande fram då och då.
Det är "Dubnobasswithmyheadman" med Underworld som kom 1993.
Det är en riktigt bra skiva, glöm allt ni hörde med Underworld när de blev "inne" och släppte filmmusik m.m, debuten är i en helt annan divison och är betydligt mer "musikalisk". (jo,jag vet att de släppte två skivor innan men det var med andra medlemmar och musiken tillhör en helt annan genre, jag har "Change the Weather" och det är ganska normal 80-tals rock).
Det är den enda skiva jag köpte under den perioden som jag fortfarande tycker håller (jag lyssnade också mycket på Prodigy m.fl på den tiden men "The Prodigy Experience" känns lite mossig idag även om den är kul).
Det är knappast världen mest betydelsefulla debutplatta (Beatles första eller liknande vore väl ett mer "logiskt" val) men nu handlar det ju om vad JAG tycker
|
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2004/10/24 : 12:59:24
|
Många bra skivor har nämnts men glöm inte bort Pearl Jams debutskiva TEN! Den är ju helt fantastisk! |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 15:01:50
|
Det här var en skaplig solodebut.
|
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 19:07:10
|
Får väl slå ett slag för Iron Maidens debut Iron Maiden. Så var new wave of british heavy metal född.
Instämmer dock i flera bra debuter dykt upp i denna tråd.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2004/10/26 : 16:27:01
|
The Nightfly är klart en av mina debut favoriter men den bästa är den inte men den kommer klart på en topp-10 placering. Mvh |
|
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare
839 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 09:58:10
|
Nina Hagen Band - s/t Den plattan slog knock på mig när den kom. Talking Heads - 77 tål väl också att nämnas. |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 13:16:17
|
En skiva som också är mycket bra i klass med Stacked Deck är Victim Of Lifes Circumstances med Herr McClinton. Mvh |
|
|
Vlad Drac
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 20:07:30
|
Guns and roses "appetite for destruction" (får väl räknas som debut?) var jävligt viktig när den kom. Den rensade ju liksom upp i pudelträsket och banade väg för det stora metalgenombrottet i början av 90-talet bland allmänheten. Tex Nirvanas "nevermind" och Metallicas svarta. Annars undrar jag om inte min favorit är Black Sabbath men det fick inte jag vara med och uppleva. |
|
|
hkan
Member
130 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 15:36:42
|
Uriah Heep:s "Very eavy,very umble" var omtumlande fräsht och nytt. Tillförde också något nytt o spännande i hårdrockgenren. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 11:47:46
|
Hej Mus !!!!
Menar du Björks första LP som hon gjorde när hon var 8 år. Den ska vist finnas i ca 500 ex och kosta en mindre förmögenhet idag. Bootlegs lär cirkulera. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 11:16:40
|
Rainbow - Rising. klockren debut (och klassiker) med lille Dio på sång, Cozy Powell: trummor och Ritchie Blackmore. Plattan lade grunden till det vi idag kallar Power metal, så fans av denna grenre bode nog försöka hitta den. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Topic |
|