HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad eller Thule ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:44:22  Show Profile Send ödla a Private Message
Hej

Jag har efter att ha frågat runt lite börjat leta efter ett begagnat slutsteg i 3000 kronorsklassen, jag orkar inte leta längre utan beställer nu ett nytt steg runt 5000kr, de jag kollat på är de bägge alternativen på hifiklubben, nad c272 & Thule pa100.
vad talar för respektive steg? och kan man få för mycket watt?
nad:en ligger ju nämligen på 2x150watt och mina små högtalare är dynaudios 42:or, jag vill ju inte förstöra demmen det kanske inte kan bli för många watt?.
Jag har långt till hifi-klubben så det är därför jag frågar.

tacksam för svar

Mvh Ola

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:09:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tror inte det blir "för många watt". Kan det bli det? Du kommer inte spela sönder något om du inte tycker att bottnade basar ger ett behagligt ljud du vill avnjuta under enh längre tid.
Har själv närmare 300w/kanal till mina små piP och det funkar väldigt bra. Kan spela löjligt högt utan dist.
Spana lite efter beggade Rotel och Nad. Du borde ju få loss ett Rotel RB991 för de pengarna du tänkt satsa på ett nytt steg.

Mvh


Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:11:23  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Man kan aldrig ha för många "watt" lika litet som man kan ha för få.
Tjatigt från min sida men som sagt, ström! är ordet.
Å är det Watt vi boxas om, så hellre då för många än för få.

Det ena har självklart med det andra att göra, men om man nu är orolig över att högtalarna inte fixar det, så sluta vara orolig.
Det gör de. Ett strömstarkt och stabilt effektsteg gör vilken högtalare som helst rättvisa oavsett Watt.

"Man vet att det har spelats för högt när konerna landar i knät på sin medlyssnare".
God vän efter en hård HIFI helg.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:45:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Thule !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:44:16  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Klurig fråga..:Thule eller NAD....Har inte lyssnat till dessa slutsteg, men om jag jämför deras integrerade stärkare så anser jag att Thule besitter lite mer finess medan NAD är mer styrka....finess kontra styrka alltså, har ju dessutom hört talas om att dina högtalare behöver en del kraft...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:12:19  Show Profile Send Loopen a Private Message
Thule...
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:41:52  Show Profile Send Sudden a Private Message
Varför just dessa två märken?
Själv så tycker jag att Vincents små monoblock är hur coola som helst.
Försök att inte ha så bråttom (jag vet att det är svårt), men om du ägnar lite tid till att lyssna på flera produkter så är det lättare att göra ett "klipp".

/Sudden
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/20 :  09:44:30  Show Profile Send pewe a Private Message
Har erfarenhet av både NAD och Thulesteg. Kan bara instämma i föregående talare; NAD betyder kraft och Thule betyder kraft OCH finess...Gick själv från NAD till Thule och slutsatsen är att man får ett mera komplett ljud med Thule. I början kan man tycka att ljudet känns "tunnare" men det försvinner snabbt då man upptäcker att det finns mer godsaker i Thuleljudet. Mikrodetaljer, rumsinformation, stereoperspektiv, neutralitet. NAD är inte på något sätt dåligt, men i jämförelse med Thule kommer det till korta. Definitivt mer "hifi".

Ett tips som jag har upptäckt med Thule är att ljudkvaliten blir ganska så rejält mycket bättre om man låter elektroniken stå på alltid, alltså inte i stand-by läge. Då blir ljudet varmare
och mera harmoniskt.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/10/20 :  10:02:33  Show Profile Send Larsen a Private Message
När jag hade mina 42:or drev jag dom med ett Adcom 535II slutsteg. Det är endast (under)specat till 60W i 8ohm och 100W i 4ohm (4ohm är 42:orna specade till), MEN det har rejäl strömkapacitet och låter betydligt kraftfullare. Byggt som 2 monosteg med dubbla transformatorer. Lät förträffligt i kombination med mina 42:or och klarade finlir och kontroll på såväl låg som hög volym.
Även det steget (som dom flesta) lät allra bäst när det fick stå påslaget.
42:orna är borta och steget står i sin orginalkartong... ähum...
Ska se till att få ut en annons på den.
Då det här inte är en annons så ger jag bara en länk till en "under skalet" bild:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Larsen/2326sm.jpg

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/10/20 10:04:49
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:35:54  Show Profile Send ödla a Private Message
Tackar för svaren

Jag har köpt senaste nummret av hifi&musik och där får Thulegrejorna bra kritik så det lutar åt det hållet, men jag förstår inte den där kubmätningen, finns det någon vänlig själ som kan förklara detta lite förenklat?, jag gillar ju dynaudios ljud så är det någon som hört kombinationen thule+dynaudio kan de gärna berätta om hur det lät, vidare är jag intressserad om detta steg skulle kunna driva ett par större golvare med liknande "tröghet" som mina ifall man skulle uppgradera.

Många frågor men det kanske är någon som har lite tid över


Mvh Ola
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/20 :  21:49:49  Show Profile Send Harman a Private Message
ödlan...
Kuben förklaring: I kuben mäter man antalet watt som förstärkaren/slutsteget kan peta ur sig vid 8,4,2 och 1 ohm och vid 60 grader och 30 grader kapacitiv resp induktiv last och vid recessiv last med max 1% distorsion. Så istället för att bara mäta vid 8 ohm recessivt så försöker man efterlikna den reaktans som alla tänkbara typer av högtalare ger upphov till. Detta ger information om förstärkaren klara av att driva besvärliga högtalare. I kubmätningen mäter man även strömmen som egentligen är det som driver högtalarelementet. Rent tekniskt så vill man väl ha så många watt och så hög ström som möjligt. Detta talar DOCK inte om vilken förstärkare som låter bäst.
Om du har lätt drivna hörtalare behöver du alltså inte bry dig lika mycket om kuben som om du har svår drivna diton.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/20 :  22:02:24  Show Profile Send Harman a Private Message
Kan oxå säga att jag håller med pewe och The Leafs mer finess i Thule och ofta kraft så det räcker...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:16:35  Show Profile Send HJ a Private Message
Satsa på Thulen. Sitter själv mycket nöjd med Thule-stärkare. Jag har endast jämfört mot Nad i butik men det var ingen tvekan. Dessutom är Thule avsevärt mycket snyggare IMHO.

Mvh /HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:51:36  Show Profile Send Manga X a Private Message
Thule!


Mvh Manga X
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:42:28  Show Profile Send ödla a Private Message
Hejsan

Det blev ett classic 8.0b, det fanns i en grannstad och kostade mig knappt 3000kr , skillnaden jag märkte var att basen stramades upp och att jag kunde spela högre med bibehållen kontroll,
men ljudet blev ljusare vilket jag inte gillar sedan låter det som om sångaren/sångerskan i låtarna hamnar längre bak, detta måste väl nästan bero på att förstegsdelen på min sony str-db 930 inte är någon höjdare ihop med externa slutsteg, detta baserar jag på att det blir samma "symptom" vare sig jag spelar cd eller lyssnar på sonyn:s radio.
Jag blir faktiskt lyssningstrött nu vilket jag inte blev förut.
Har jag rätt i min teori eller kan det vara något annat som spökar, skriv gärna något isåfall.

Mvh Ola
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:10:52  Show Profile Send Blue a Private Message
Hmmm... jo det skulle mycket väl kunna vara försteget som spökar då, eller hela kedjan cd-spelare-försteg-slutsteg. Är spelaren lite vass i sin karaktär skulle den ju kunna må bra av lite varmare förstärkning.

Om du har en cd-spelare med inbyggt volymsteg kan du testa att koppla direkt till slutsteget för att se hur det funkar. Annars kan du ju försöka låna hem ett bättre försteg och testa med det.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:18:55  Show Profile Send ödla a Private Message
Ja det lutar väl åt att det är förstegsdelen som spökar i och med att
även radion också låter lite väl ljus med steget mot vad det låter när jag kör med sonyns slutsteg, för det kan väl inte vara så att slutsteget i sonyn (6500 kr i inköp för 3,5 år sedan) är bättre än classicen, vore ju väldigt konstigt eller har jag fel?


/Ola
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:51:05  Show Profile Send Blue a Private Message
"för det kan väl inte vara så att slutsteget i sonyn (6500 kr i inköp för 3,5 år sedan) är bättre än classicen"

Kanske inte bättre, men det kan mycket väl vara så att det har en varmare karaktär, som du har vant dig vid att tycka om. Som sagt, prova med ett bättre försteg så märker du nog var "felet" ligger"!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:46:15  Show Profile Send ödla a Private Message
Har inte fått tag i något försteg att prova med, men jag hörde att silverledade?/pläterade? signalkablar tar lång tid att "spela in"
och det är just sådana jag köpte (ixos 700kr) är det någon som har någon erfarenhet av detta?



/Ola
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000