Author |
Topic |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:50:07
|
Sonen har en tid försökt intressera mig för Humble Pie! Jag chansade och köpte en billig dubbel-cd på rea, men den har jag aldrig orkat lyssna igenom faktiskt... Så här om dagen drog sonen fram en bränd skiva som han trodde hette "Rock on". Riktigt kul, faktiskt bättre än det jag hört från "Roddan och Faces"... Här var det mera bluesrock liksom, men det som slog mig var att inspelningen lät kanonbra! Någon som vet mer om den här plattan, när den gjordes, producent osv? Sonen påstår också att det ska finnas en live-platta från staterna som ska var ännu bättre! Några förslag på vad det kan röra sig om? Jag intresserade mig aldrig efterföljarna till Small Faces" när det begav sig, men nu är det kanske dags...
Sebastian |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/19 19:55:03 |
|
bibi50
Member
663 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 23:55:09
|
Humble Pie var en sk "supergrupp". Steve Marriot (soul rösten samt gitarristen från Small Faces) och Peter Frampton (rösten samt gitarristen från Herd). I don't need no doctor från live LPn Performance Rockin the Fillmore är en riktig pärla- blandning av soul och hårdrock men otrolig tuff och melodiös, man tappar andan helt enkelt. Peter Frampton briljerar och visar vilken härlig lirare på gitarr han verkligen är. CD'n Smoking bjuder på en annan fenomenal gitarrist Dave Clampson som enligt mig är bland de verkligen bästa som hållit i en gitarr, det han gör i låten I wonder måste bara höras...
|
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 22:04:10
|
quote: Performance -Rockin the Fillmore
-Är det så den heter? Finns det flera live plattor tror du och vet du något om "Rock on"? Att Marriot kom från Faces visste jag nog, men Herd har jag också missat! Värt att lyssna på eller... Är det Dave ”Clem” Clempson , samma som i Colosseum, du menar?
Mvh Sebastian
|
Flyfisherman |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 16:38:58
|
- Vilket omslag! Tyvärr ger det kanske inte så mycket info... Har lyssnat lite till på den platta som jag har som då ev heter "Rock on". Undrar om det inte kan vara Clem som lirar på den också, tycker jag känner igen hans sound och ton där! |
Flyfisherman |
|
|
bibi50
Member
663 Posts |
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 22:12:21
|
Ok! Där ser man vad psykoakustiken kan luras... Hade ju inte helt fel i min upplevelse av det suveräna ljudet dock! Tack för länken! Klipper in recensionen här. quote: Review by Matthew Greenwald On this, their second album, Humble Pie proved that they were not the "minor league Rolling Stones" as people often described them. Led by the soulful Steve Marriot, the Pie was a great band in every sense of the word. Although Peter Frampton elevated himself to superstar status in just a few years, this album proves what an excellent lead guitarist he was. The record has an undeniable live feel to it, due in part to Glyn Johns' humble yet precise recording, framing the group as if they were a boogie version of the Band. When all of these elements come together on songs such as "Sour Grain" and "Stone Cold Fever," it's an unbeatable combination.
|
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/21 22:15:22 |
|
|
|
Topic |
|