Author |
Topic |
|
Goffe
Member
409 Posts |
|
orthanc
Member
627 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:08:41
|
Den karln kan han. |
Undersöker för tillfälle. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:33:28
|
Läckert bygge, men varför inte skära bort bas från mellanregistret? Att mellanregistret får jobba utan bas är ju en av fördelarna jag ser med 3-vägskonstruktion.
Om jag skall fortsätta vara lite grinig så tycker jag nog att många av konstruktionsdelarna saknar en motivering. Kanske den gode Tony bara inte skriver ut dom...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 19:41:33
|
Han är ju löjligt produktiv! Finns det någon annan DIY:are som bygger som kommer med nya seriösa konstruktioner så ofta? Isåfall vill jag ha en länk omedelbums.
Fast jag skulle nog också hållit på sådär, om jag hade haft större resurser i form av tid, pengar och utrymme! |
Militant cyklist. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 20:18:10
|
intressant jag har funderat på när han skulle presentera den |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 21:37:30
|
jag tycker han mer verkar vara snickare än högtalarkonstruktör |
sound pollution |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 21:47:53
|
Celef: |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 22:07:18
|
EA: Jo, han beskriver ju tydligt varför han skrotade ett rent 3-vägsfilter med (lite klippt):
quote: But after months of tuning..//..I never once had the feeling I was listening to music – it was too perfect. Like Paris Hilton: technically perfect and great to look at but misses the texture, warmth and depth of the real thing. //...This “crossover-on-a-diet” led to a far more open, forward and articulate sounding speaker with better efficiency and more coherency than the 3-way approach
Killen HAR humor.
Som vanligt finns det olika vägar att nå ett önskat resultat. Mellan får jobba hårdare, men han höjer även verkningsgraden (eller snarare; kanske slipper baffelkompensera så mycket) med överlappandet av de båda elementen. Fast det är teori. Vilket LÅTER bäst?
Frågan kan som vanligt diskuteras för och emot, varför si och varför så, fast killen verkar inte bara simulera ihop något och sedan presentera det. Jag har varit i lite mailkontakt med honom förut och det brukar ligga en hel del lyssning bakom konstruktionerna. Sedan är det ju det resultat HAN önskar, inte någon annan. Det som en annan person gillar kanske han i sin tur dissar... så är det och sedan är det väl upp till oss att välja. Glöm rätt & fel. Rent spontat, utan att ha lyssnat, utan bara tittat på några av hans konstruktioners frekvenskurvor kan jag bli tveksam, men jag har inte LYSSNAT på dom och det är ju efter MINA preferenser.
Frän låda, men är den elegant? Mera brutal... Tycke och smak, som vanligt... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
Edited by - Larsen on 2004/10/19 22:17:31 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 23:17:31
|
Tack Larsen. Insiktsfullt!
quote: Fast det är teori. Vilket LÅTER bäst?
På låga lyssningsnivår eller höga? Mellanregistret LÄR gå igenom långt innan elvan gör det.
Men självklart dömmer jag inte ut konstruktionen som sådan. Inte utan att ha lyssnat. Inte utan mer info.
|
|
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 00:39:43
|
Killen verkar var lite såld på Avalon... |
Wizard |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 06:23:43
|
Snygg låda. Lite vågat att gå utanför gängse filtermetoder med keramikelement. Ett litet fel och det låter illa vilket det kan göra med vanliga filter- typer också. Det är kanske keramikens märkliga upprytning som han försöker lösa med sin konstruktion? Lyckas han kan man inte få mycket bättre ljud. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 11:48:50
|
EA: Jo, visst håller jag med om att mellan lär gå igenom bra mycket tidigare (fast basen var väl ändå en C2-220? ) Även jag har liiite svårt att förstå den teoretiska tanken bakom detta, men som sagt... prioriteringar... resultat. Någon annan skulle kanske fixat den som 3-vägare utan de nackdelar som han nämner.
Skulle inte säga nej till en provlyssning av dessa. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 11:50:48
|
Vore spännande att lyssna! Visst är det en C220. Jag blandade ihop den i mitt huve med Avalonhögtalarna som testas i HIFI+ senaste nummer. My bad!
linnar: Jag har inte kollat mer nogrannt, men hastigt såg jag inga sugfilter. Nått som jag tror verkligen behövs för C89'an (var det väl femman heter?).
|
|
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 14:51:07
|
hur nödvändigt är det tex att runda av kanterna på den interna stagningen?? |
sound pollution |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 14:58:36
|
Celef - Problemet är att du inte ser diy som konst |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 17:16:22
|
EA: Han gjorde först ett (3-vägs) filter med sugkrets, imp-anpassning etc, men tog stort i sett bort alltihop då det enligt honom blev lite livlöst om än lite mer perfekt med dessa doningar. Verkar ju "riskabelt", men kanske andra egenskaper hos det slutliga filtret gör att det ändå låter både sammanhållet och "levande"...något som iofs inte borde vara omöjligt även med mer "korrekt" metodik. Jag vet ju inte så noga själv då mätning är nåt jag aldrig haft möjlighet till vilket gör mej beroende av att komma någorlunda rätt mhja att läsa såna artiklar som T Gee mfl publicerar, kolla lite i CAAD och sen lyssna....och lyssna....och tröttna...och lyssna och modda igen etc etc... ;-) Blir nog aldrig klar...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 21:50:40
|
Tony,han kan sin sak. Vi har tydligen samma ljudideal. Jag har precis byggt klart filter med komponenter från ELFA, det låter hur bra som helst. Jag använder C12, C 79, C 220 i mina Avalon kopior. Kommer absolut investera i bättre komponenter.
Thomas |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 22:31:33
|
Kanske äntligen ett optimalt filter för kakelplattor.....
(Om någon undrar försökte jag traverstera elementens membrantyp). |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 22:43:47
|
thosod> vilken filter har du byggt efter?Gydotron´s? |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 23:12:42
|
C89:an verkar ha en rätt trevlig frekvensgång utan alltför svår uppbrytning. Någon som har erfarenhet av den?
Sugkrets finns, men till C220. Rätt stygg uppbrytning den har vid ca 3500hz.
Ska bli intressant att se frekvensmätningar m.m. när han nu visar dom.
"The Monitor" är rätt intressant också http://home.hetnet.nl/~geenius/The_Monitor.html |
Edited by - Larsen on 2004/10/20 23:16:10 |
|
|
thosod
Member
111 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 23:15:34
|
Goffe
Faktiskt ett annat Tony Gee filter samma karaktär som detta.
Du hittar ett schema på http://members.home.nl/deckersmoll se luidsprekers "ligne ceramique" Jag ändrade lite värden i detta filter
Thomas |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 23:24:07
|
thosod>tack för länken, föresten var det serie-filtret du byggde efter?fanns ju flera där.Den såg nästan som DDAC´s filter.
varför jag undrar så mkt är för att jag har C12,C79 och C92 liggande här |
|
|
|
Topic |
|