Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 10:12:54
|
Jag tänkte beställa några av de sista Reference-skivorna från High Fidelity. Dock skulle jag gärna vilja ha lite tipps vilka reference-skivor (1-80) man "måste ha" /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 11:45:36
|
Oj, då måste jag lysna igenom "alla" först...
MEN - igår kväll/i natt lyssnade jag av en händelse genom nr 8, låg liksom "framme" och väntade på avlyssning ;-) Jag har gjort en modd/ändring inne i mina hembyggda högtalare och nu lyssnas det massor på alla möjliga CDs för att reda ut om det bara är ändrat eller bättre...lutar starkt(!) åt att det blev mkt bättre.
Till skiva nr 8, jag nämner dom spår som gör den hörvärd i mina öron: Spår 1 John lee Hooker Spår 2 John Lee H & Van Morrison !!!! !!!! !!!! Spår 3,4 & 5: Marilyn Mazur, percussion med grymt bra dynamik OCH attack! Ett av dem(?) är live och hjälp vad det låter läckert! Spår 9: Bryndis Halla Gylfadottir: Cello & piano, mkt bra stycke med mkt rymlig, luftig och skönklinande inspelning! Spår 10-13 från Danska radion: 10: Sibelius symf nr 3, 1 mov. 11: Max Reger "Schweigen" ett körstycke med väldigt djup och bred ljudbild, samt mkt väl nyanserade stämmor. 12: Mozart, Pianokonsert nr 20, 2 mov. 13: Mahler, Das Lied von Der Erde; jag lysnar inte på opera som regel, men när det låter så här vackert och är med på en Ref Cd, så är jag med.Faktiskt härligt att lyssna på när/om det återges fint...! Alla dessa DR-inspelningarna låter mkt bra!
Många, många av Ref CDna är klart intressanta, kanske jag återkommer om jag närmaste tiden kommer på nån mer som jag skulle rekommendera...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/10/20 11:47:42 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 12:20:55
|
Tack för detta Edison Kul med kommentarer för höjdpunkter på skivan . Jag förstår att min fråga är subjektiv och beroende av tycke och smak . Jag har vissa av skivorna, men tänkte även komplettera upp med de skivor som jag bör ha i skivhyllan (innan de tar slut !)
Jag skulle även kunna vända på frågan: Är det någon av Reference skivorna 1-80 som man kan undvara att ha i skivsamlingen (kanske en enklare fråga) /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 18:36:31
|
Nja...vet inte om jag tycker någon är SÅ usel att den inte behövs - men ska du köpa en hel samling kan det ju bli lite kostsamt att ta "alla"...
Tror jag kan ge några exempel på båda varianterna om jag tar mej igenom några men det blir knappast nån utförlig beskrivning, blir nog lite väl mkt att skriva då, hehe.
Kan ju göra så här: Bra HF Ref-skivor = skivor där minst 4-5 spår har verkligt bra ljud OCH känns som "musik jag kan tro inte bara har nördintrese" (hifi-nördintresse alltså...)
Dåliga HF Ref-skivor = som domineras av sunkig musik oavsett det låter bra...(vad är då sunk...kan man undra, jag har inget bra svar där)
Själv har jag mest tråkigt av diverse dansk halvrock på dessa Ref-skivor, och mest glädje av massa bra jazz/klassisk musik jag antingen aldrig hört/känt till. Sen finns ju sånt som M Mazur och andra mer obestämbara artister som ploppar upp på ett och annat ställe på plattorna - ofta kul och ett bra värde Ref-skivorna har för mej iaf.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 21:27:14
|
Kul att No. 8 togs upp, den kan jag utantill! Har haft den med mig på när nog alla provlyssningar sedan skivan utgavs, var det 1994? Favoritspåren är de två JLH-spåren och Mozart´s pianokonsert (även om den är spelad extremt långsamt). Ibland är det också kul att lyssna på trumduon med Marilyn Mazur... Marilyn Mazur är förresten fantastisk! Har sett henne live ett flertal gånger, bl.a. med Jan Garbarek på Copenhagen Jazz Festival där hennes "trumset" var som en bur av trummor och cymbaler i vilken hon sprang runt och slog på alla håll.
Rent generellt med den begränsade erfarenhet jag har av High Fidelity-skivorna känns det som de äldre innehåller intressantare musik än de nyare. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 08:13:00
|
No 8 är tyvärr redan slutsåld Man får kanske hålla ögonen öppna på beg-marknaden. Annars har vi nog en likartad inställning vad som proriteras. musikalisk, välinspelad musik. Närvarokänsla är viktigt ! Detta finnas såväl i Klassisk musik såväl som jazz.
Jag ser väl även variationen av musikgenrer som en "inkörsport" till musik som man normalt ej köper över disk, eller kan höra på radio.
Men ok, No 8 verkar vara en av de bättre. Fler förslag ? /Pix
|
|
|
|
Topic |
|
|
|