Author |
Topic |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 23:14:25
|
Det är roligt när man kommer in "i stim" vilket jag gör ibland. Det händer oftast helgförmiddagar eller kanske en sen kväll. Ofta lyssnar jag inte på en hel skiva och ibland inte ens färdigt hela låten utan avverkar platta efter platta med enstaka låtar. (Här på hifi-forum verkar de flesta annars vara "duktiga" och bara sträck-lyssna sig igenom plattor?)
Det som händer under lyssningen är att jag lyssnar på en låt och under låtens gång får jag någon association eller tanke som gör att jag tänker - "ah, den låten måste jag lyssna på". Det händer även när jag inte lyssnar på musik - det kan räcka med att nån kompis eller nån på radio börjar prata om en grupp/artist för att jag ska få ett kraftigt sug att springa och dra igång en låt med just denna artist.
Häromkvällen körde jag en Cat Stevensskiva och funderade samtidigt på att "hmm, Olof gillade också Cat Stevens - det var otippat - han gillade ju, som jag också Marylin Mansons "Mechanical Animals", hmmm måste nog dra igång den efter Cat Stevens....", "men vänta vilken skön gitarr jag hörde där - de lät lite som nåt från en Tom Pettyskiva...den får gå på före Manson...."
Så kan det rulla på ibland och senast igår var jag och spelade Squash då jag skrek till argt, vilket jag tyckte lät som sångaren i Skinny Puppy varpå jag genast blev sugen på att komma hem till stereon.
Lyssnar ni också på det här sättet ibland och i så fall - vad gör att ni lägger på just DEN skivan? Och tvärtom mot detta flum-lyssnande: Finns det kanske nån som har strukturerat upp lyssnandet och t.o.m. lyssnar efter ett strikt rotations-schema som ger alla plattor samma lyssningstid? "Idag har jag kommit till D i samlingen - jaha, det blir Miles Davis ikväll alltså..."
|
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 23:32:54
|
Jag lyssnar nog mest på hela plattor, men ibland(sällan) kommer jag på att jag bara måste höra nån speciell låt. Då blir det av nån outgrundlig anledning oproportionerligt ofta "God morgon Columbus" eller "the Motown Song", varförvill jag inte ens spekulera...
Struktur eller rotationsschema är deock inte att tänka på. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 23:37:22
|
Hehe, nä jag trodde väl inte så många skulle gå efter schema men man vet ju aldrig...
Som sagt, "god morgon Columbus" hade ju varit intressant att veta varför just den kommer på |
|
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 00:16:33
|
hehe. det där känner jag igen. fast jag brukar ändå lyssna genom plattan innan jag byter.... om jag inte tröttnar på den oerhört mycket under tiden. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 01:05:23
|
Jag lyssnar SÄLLAN igenom en hel platta om det inte är något jag skall göra (Recension eller ilk) Det blir oftast 1-2 favoritsånger. Kommer ofta på min själv att jag tänker på annat, "dagdrömmer" eller tänker ut "fotovinklar"...
Gissar att detta är en anledning till att jag INTE har kommit långt i mitt klasiska lyssnande. 3-4 min är max som jag klarar av utan paus.
Det är oftast humöret som avgör vad som hamnar i spelaren. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 10:00:21
|
Lyssnar nästan alltid igenom en hel platta och oftast är det humöret som styr - lugn musik om jag är stressad, svängig musik om jag behöver pigga upp mig, ruffig rock om jag ska städa (det går fortare då ), Celine Dion om jag känner mig romantisk ...
Nåt jag ÄLSKAR är att innan jag ska gå och lägga mig släcka ner i rummet nästan helt, sätta på ngn lugn (klassisk) musik och bara sjunka in i musiken. Då är man så trött så att tankarna försvinner... Sen när jag inte orkar lyssna längre så stänger jag av anläggningen, tassar ut till sängen och somnar ganska direkt... Rekommenderas!
/P
|
|
|
|
Topic |
|