Author |
Topic |
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 21:48:46
|
Hej! Hittade ett "HAM Line Filter" från VICOR i "skrotlådan", någon som känner till och har info om detta? (Part No 07818) Är detta filter tänkt som nätfilter till Vicors switchade AC/DC- och DC/DC-moduler? Funkar de bra som filter även till linjära nätdelar?
Hittade inget vettigt på Vicors hemsida, de verkar ha slutat med filter...
Mvh /Per |
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 22:23:59
|
Kör in en signalgenerator och mät upp brytfrekvensen och brantheten. Max strömmen innan spolen mättas kan du ju mäta upp genom att ta ett likspänningsaggregat (flytande) och dra upp strömmen tills du ser att brytfrekvensen flyttas = mättning i spolen.
Well.. annars kan du ju koppla filtret till CDn eller Dacen och lyssna! /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 23:52:33
|
Tack UrSv, "googla" kan jag, denna har jag sett men den säger ju kanske inte så mycket mer än att den passar ihop med Vicors DC/DC-amvandlare... och ser till att inte så mycket "skit" hamnar ut på nätet...
Det får bli som esl var inne på, koppla in och lyssna...
Mvh /Per |
|
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 00:20:33
|
Jasså, jag tyckte den gav all info man behövde...
1. Full uppbyggnad inklusive närvaron av Y-kondingar. 2. Specifikationer. 3. Kurvor på dämpning med avseende på frekvens. Optimerat för 400 kHz till 5 MHz. 4. Att den har överspännings/gnistskydd.
Dvs precis all information man kan ge egentligen? Vad saknar du? Mycket mer klart än så blir det ju inte. Om det sedan låter bra eller ej kan ju inte ett datablad tala om utan det måste du ju testa åndå. |
Edited by - UrSv on 2004/10/18 00:21:01 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 00:37:14
|
Perob: Håller helt med UrSv! Mycket bra beskrivning av filtret och du sitter på ett "topp of the line filter dö".. Det innehåller två spolar, en för symmetriska och en för assymetriska störningar. Skall du filtrera bättre än så här får du skaffa dig en skiljetransormator...
Bara att kopla in och njuta!!
/esl
Kan du fixa fler såna billigt?
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 02:58:09
|
UrSv och esl: Tack grabbar! Visst fanns all info, bara jag som var trött... vilket jag är nu också, hög tid för att hoppa i bingen! Jag ska koppla in i morgon och prova, förhoppningsvis njuta... Tyvärr så har jag bara ett och kan inte skaffa fler. Hade jag haft fler hade ni fått varsitt att leka med!
Mvh /Per |
|
|
|
|
Topic |
|