HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterberäkningsprogram?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/10/17 :  20:11:31  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nån som vet nåt bra?

Almost cut my hair

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/10/18 :  08:44:51  Show Profile Send asto a Private Message
Lspcad verkar många använda. Även jag, fast jag är nybörjare i filter konstruktion. Väldigt roligt att jobba med det programmet också.

Men ett mätsystem är nästan ett måste för att få ett optimalt resultat......
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:08:59  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
och då är det ju bra att det finns med till lspcad'en, justMLS heter det, ett litet programtillägg. Loudspeakerlab är ett annat Svenskt program som har tonvikten lite mer lagd på mätning men skall fixa det mesta i övrigt också. Har faktiskt aldrig använt simuleringsdelen i det programmet trots att jag köpte det för nåt år sedan

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:12:14  Show Profile Send celef a Private Message
de äldre llab'barna fungerar lite trögt tycker jag, hur den nya funkar vet jag ej

lspcad fungerar hur smidigt som helst, även den mycket enkla men otroligt välfungerande mätdelen (justmls)

nya lspcad ser mkt lovande ut, brutalt mkt mer flexibelt, baksidan är att man måste lära om sig metodiken

en gammal favorit är netcalc! begränsningar kan många ggr vara till fördel

soundeasy är oxå en favorit bland proffsen, likaså ökända leap

sound pollution
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:19:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Nya lspcad

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:56:06  Show Profile Send celef a Private Message
jepp, lspcad6 är på g

sound pollution
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:16:12  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jag tar mig friheten att sticka in en liten fråga. Vart kan man få tag på programmen?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:26:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
JBLSS är ett bra program som jag använt många gånger.

Här kan du tanka ner programmet:
http://www.geocities.com/dorra18/speaker_page.html

/Roland
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  22:32:23  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lspcad 5.xx är mycket bra, om sexan är bättre så
Vill haaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!

Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:24:25  Show Profile Send Lage a Private Message
Hej!

Går det att använda LspCad till att förändra ett befintligt filter? Dvs. om jag har alla elementdata, lådvolym, portlängd & diameter samt layoten på filtret som används. Går det då att få fram exakt det filtret i LspCad, och sedan byta ut vissa komponenter i det för att simulera vilka förändringar det blir med de nya komponenterna? Vill modifiera HFLS-1 filtret!

MVH
Lage
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:01:37  Show Profile Send celef a Private Message
"Lspcad 5.xx är mycket bra, om sexan är bättre så
Vill haaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!"

jo då är detta defenitivt något för dig

håller på letar runt i programmet just nu och jag känner inte igen mig någonstans, en högtalarlåda tex designas numera helt via elektriska komponenter som man plockar samman, och horn verkar oxå gå att simulera

tidigare lspcad var lättanvända direkt ut kartong, senaste versionen kräver lång inlärning men möjligheterna är långfalldigt fler, så det är ingen tvekan vilka programmet vänder sig till: raketingenjörerna! :)

"Går det att använda LspCad till att förändra ett befintligt filter? Dvs. om jag har alla elementdata, lådvolym, portlängd & diameter samt layoten på filtret som används. Går det då att få fram exakt det filtret i LspCad, och sedan byta ut vissa komponenter i det för att simulera vilka förändringar det blir med de nya komponenterna? Vill modifiera HFLS-1 filtret!"

nja, lspcad kan inte trolla, du måste mata programmet med rätt indata för att du ska kunna simulera korrekt, dvs du behöver aktuella mätdata för att göra det du vill, men det är just detta som är fördelen med tex lspcad - det ingår ett enkelt men suveränt mätprogram!

sound pollution
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/19 :  10:11:05  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Gillar inte att det skall ha blivit betydligt krångligare att använda. Den som jag ser största styrkan med den nuvarande utgåvan är just användarvänligheten. Har mätprogrammet utvecklats något ? Det tycker jag är för enkelt även om det är tillförlitligt. Har du hittat nån Demo eller

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/19 :  20:26:41  Show Profile Send celef a Private Message
nej jag har inte hittat programmet, och visst är det är en demo men där finns inte mätprogrammet med

jag tror inte att justmls har utvecklats då nyprogrammering av kärnprogrammet (lspcad) borde ha varit både omfattande och tidsödande

men det skulle förvåna mig stort om inte justmls så småningom oxå skulle få fler funktioner, trots allt så måsta ju slutkonstruktionen veriferas med mätningar

men å andra sidan sitter nog majoriteten av pro-användarna redan med avancerad mätutrustning

så fler funktioner i justmls är kanske ändå lågprioriterat

programmet är nog inte alls krångligt när man väl har satt sig in i alla funktioner, och som användare väljer du själv hur mkt/litet du vill inkludera i modellen, dessutom kan man ju modifiera tidigare sparade modeller och man kan ha fler modeller eller projekt igång samtidigt. jag tror det var nödvändigt att ändra programmet för att bättre tillgodose proffsanvändarnas krav

men prova först själv

sound pollution
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:41:08  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ok.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/20 :  06:15:11  Show Profile Send linnar a Private Message
Speaker Workshop är också ett program som det går
att simulera och mäta med. Ganska omfattande och
gratis.
Håller på sen en tid med mätdelen. Går att mäta nästan
allt. Snart kommer en manual på svenska också. Den
vänder sig både till "amatörer" och "proffs".

Edited by - linnar on 2004/10/20 06:15:59
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/10/20 :  13:03:16  Show Profile Send secanbj a Private Message
Celef: Betatestar du ?? Står inget på Ingemars site ännu att den kommit.

/Anders

Edit: Hittade en länk i hans diskussionsgrupp på yahoo

Edited by - secanbj on 2004/10/20 13:07:41
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/20 :  17:26:44  Show Profile Send edison a Private Message
Hur svårt/enkelt är det att mäta med LSCABs mätdel?
Vad krävs mer än mikrofon, dator och programmet? (vad måste datorn klara tex?)

Skulle nog tycka mej kunna motivera den tusing programmet kostar om jag visste att jag kan fixa till detta med att mäta lite, är nog mycket den möjligheten som står kvar för att jag ska kunna se nåt slut(?) på mitt golvarprojekt...

http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/guest.phtml

Är manualen bra till "gamla" LSPCADen?

(Vad kommer nya LSPCAD att kosta förresten?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/20 17:29:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000