HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En snabbfråga, Banan vs Spadar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/15 :  23:02:30  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.
Jag har haft en disskusion med en kompis angående högtalar kontakter.
Så jag vill bara fråga snabbt vad ni föredrar:
Banan eller Spadar?

/Mikaell.
ps. trevlig helg på er "out there".

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/10/15 :  23:03:41  Show Profile Send dajz a Private Message
Beror på i vilka kontakter dom ska sitta i... ljudmässigt har jag ingen åsikt
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/10/15 :  23:15:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Beror kanske? mest på kvalitén och inte typen. Finns bananer som är bättre än spadar å tvärtom.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/10/15 :  23:50:32  Show Profile Send JM a Private Message
Ljudmässigt är det ingen skillnad. Men bananer är ju bra mycket enklare att "fippla med" om det är trångt iaf !

Spadar är kanske lite coolare pga att dom inte är lika vanliga ! ;)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/10/16 :  07:39:51  Show Profile Send Aton a Private Message
Absolut bananer eftersom de går att koppla ur snabbast. Spadar sitter inte heller lika bra i mina högtalarkontakter, kommer man åt sladden kan de lossna.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/10/17 :  02:57:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag jobbade förr i ett lab där vi ofta drog hyfsat med ström, 60A DC. Där hävdade killen som jobbade med det att bananer gav lägre förluster, alltså en koppling med lägre resistans. Jag har dock inte mätt upp något.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/17 :  16:16:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Min erfarenhet säger spadar för en "stationär" anläggning, det "låter" bättre (WBT)", skall man däremot hålla på och testa och koppla om = bananer !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:29:09  Show Profile Send eliot a Private Message
Ljudmässigt är det stor skillnad - skulle aldrig använda bananer

Ren koppar är bättre än förgyllda men då får man finna sig i att putsa med jämna mellanrum - därför har jag förgyllda

- Detta naturligtvis under förutsättning att anläggningen kan förmedla skillnaden

//Eliot

PS. Denna diskussion har varit uppe tidigare så använd sökmotorn

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/17 :  17:58:47  Show Profile Send TBA a Private Message
Har man barn så absolut bananer. Själv har jag barn och spadar. Måste kolla bakom högtalarna innan jag sätter på slutsteget.
Några gånger i veckan ligger kablarna bara på golvet bakom.

Edited by - TBA on 2004/10/17 17:59:29
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/10/17 :  18:14:06  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Skulle man vinna något på att tabort spaden/bananen från kablarna och löda fast dom i högtalaren och förstärkaren tro??

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/17 :  19:05:02  Show Profile Send eliot a Private Message
Det är klart att det är bättre fastlött utan kontaktmotstånd men man får vara lite praktisk också. På mitt gamla slutsteg som jag hade byggt om så hade jag lött fast säkringarna

Kabeln mellan nätdelen till mitt försteg och försteget är fastlött på båda sidorna så därför kan jag inte lätt placera det var jag vill som jag hade kunnat om jag kunnat lossa kabeln på ena sidan.

Det finns en stickkontaktslist Music-Line's Powerigel (Igel på tyska betyder igelkotte ) som är mycket omtalad i Tyskland:

http://www.music-line.biz/seite_powerigel.html

Kablarna är där fastlödda direkt och allt som allt med 6-kablar kostar den 700€.

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/18 :  09:48:10  Show Profile Send primere a Private Message
Jag föredrar .... nyligen kom jag på detta nordost "bananer" de som är som en rörhylsa som "krymper" "Extraherar" när man sätter i samt drar ut dem! Upplever att de sitter hårt!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/18 :  12:05:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kimber har en spade som består av två spadar med en flexande gummi del mellan, så dom trycker av sig själv så dom sitter bättre fast, den är riktigt bra..

Men själv så kör jag bananer av praktiska skäl för det testas ju en del annant så då är det lättare att ta ut och in..

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000