HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor om Primare SPA20
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:05:33  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena alla glada!

Klistrar in denna tråden även här då jag inte vet om det e så många som tänkt på flerkanalsektionens existens. Moderatorer, om ni finner detta opassande så ta bort tråden, helst inte dock )

Det är såhär att jag tröttnat på att köra separat hembio/hififörstärkare och har fått en stark vilja att kombinera dessa båda underbara världar på ett smidigare sätt. Jag har inte obegränsat med flis så jag hade tänkt införskaffa en primare SPA 20 (eller 21, dyrt men oj vad lockad man blir ) Hursomhelst så gör jag det lite komplicerat för mig genom att jag kör ett rörförsteg mellan cd-spelaren och förstärkaren vilket ställer till det lite. Jag kör även ett seriöst subbassystem med ett seriöst delningsfilter som jag och min vansinnigt kunniga kompis har knåpat ihop, detta för att kunna dela subbasarna väldigt lågt vid musiklyssning så att de inte ligger och spelar vid rummets resonansfrekvens, hatar bulor i basen..

Det jag undrar ang SPA 20 är följande:

1). När man kör signal in via en analog signalkälla (CD) och ställer förstärkaren på Bypass, skickar den ut all information via frontkanalernas Pre-out?

2). jag kör två subbasar, är utnivån från sub-utgången så pass hög att den klarar av att Y-delas?

3). Någon som jämfört med primares andra stärkare? Jag har I20 just nu och tycker att den låter väldigt trevligt, vill ju inte göra en alltför stor nedgradering i ljudkvalitet vid stereobruk.

4). Övriga kommentarer/erfarenheter? Ni som äger/har ägt den. Nackdelar/buggar/problem... Upplys en tvivlande

Tack så mycket.. =)

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/14 :  23:34:45  Show Profile Send radiuz a Private Message
Är också inne på en SPA20 och undrar hur en sådan står sig mot t.ex en A30.1 i 2-kanal?

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:39:08  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Är också inne på en SPA20 och undrar hur en sådan står sig mot t.ex en A30.1 i 2-kanal?

Den står sig mycket bra, men har inte riktigt samma upplösning, framförallt i toppen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:15:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Så den står sig bra mot A30.1:an.. har ju haft denna tidigare (fråga inte varför jag inte har den kvar....) Dte låter ju minst sagt lovande =) Undrar då hur den står sig mot I20.. Och jag antar at du körde bypass med analog källa bubben?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:05:51  Show Profile Send Bubben a Private Message
Bypass var det, men analog källa? Nääää.. DVD30 via analog obalanserad utgång... Eller det var kanske det du menade med analog källa...?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:58:05  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Aha... borde varit tydligare.. En Digital källa med DAC som gör att du får analog signal in skulle det vara.. =) Huvudsaken är att inte SPA20:n skötte konverteringen. =) Och DvD 30 sköter siig bra på det området också? =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:43:58  Show Profile Send radiuz a Private Message
Får se om det blir en A30.1 eller en Primare SPA20 (21). Antagligen blir det en SPA20, när man lirar i 2-kanal får SPA lite extra kraft av dom andra stegen? Läste att nya 21an blir 2x120w i 2-kanal. Har ju just nu NAD S100, S200 och kommer säkert förlora massa kraft men en A30.1 lär låta bra mycket bättre.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/17 :  19:15:55  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jo... vad jag har hört så är inte skillnaderna mellan A30.1 och SPA20 särskilt stora.. det vet man ju aldrig men det låter ju bra =)

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:58:58  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Ingen som jämfört den i stereolyssning med primares tvåkanalare?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/10/19 :  08:31:39  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Tyvärr så tycker jag att SPA20 tidigare hamnat lite i skymundan och fick aldrig några rejäla omdömmen. Hoppas att det inte blir samma misstag med den kommande SPA21 och antar att ev problem är lösta i den nya modellen. Är själv sugen på att se hur den presterar jämnfört med tex Arcam AVR300 och liknande produkter.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/19 :  15:42:41  Show Profile Send radiuz a Private Message
Men SPA20 är väll en riktigt bra produkt? Och vad hade SPA20 för problem?

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/19 :  21:04:23  Show Profile Send YggE a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min SPA20.
Dock hade jag en del strul i början, men det var C31 relaterade problem, vilket löste sig med ett nytt chip i fjärrkontrollen.

Det är en riktigt bra förstärkare.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:01:31  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Ygge:
Det låter ju betryggande.. Har också en C31:a och e fruktansvärt sugen på en SPA20. Skönt att höra att den e problemfri!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/19 :  22:13:10  Show Profile Send radiuz a Private Message
Sålde nyss mitt NAD S200 slutsteg och snart åker väll S100 iväg också! :) Antagligen kommer det finnas beggade SPA20's där ute nu i November då SPA21 släpps. Eller så sparar man och köper en 21, dock gillar jag den gamla designen mer än den nya.

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/10/19 :  23:58:47  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
radiuz:
Vafan, får jag konkurrens?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/10/20 :  08:38:36  Show Profile Send YggE a Private Message
Titta i säljes-delen i detta forum... Min är tillsalu!
:)
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:09:40  Show Profile Send radiuz a Private Message
UnholyRishna : Hehe, jepp! :)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000